• 1
  • 2
2021-08-03, 16:21
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Avanza har något de kallar superbolån för deras Private banking kunder. Lånet har lägre ränta men man får bara låna 50 % av objektets värde. Nu till problemet. Avanza vägrar ta emot nya ansökningar och det har varit så i minst ett halvår. Sökningar på google verkar indikera att detta inte är ett nytt fenomen utan det verkar snarast vara regel än undantag att produkten inte är tillgänglig. Detta är för mig en gåta. Så va fan pågår?

Frågeställningar;
1.) Varför tillhandahåller Avanza en produkt de inte klarar att leverera?
2.) Har Nordnets Private banking kunder samma problem?

Jag har mina egna tankar om varför som jag nämner i spoilern nedan.

Citera
2021-08-03, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Avanza har något de kallar superbolån för deras Private banking kunder. Lånet har lägre ränta men man får bara låna 50 % av objektets värde. Nu till problemet. Avanza vägrar ta emot nya ansökningar och det har varit så i minst ett halvår. Sökningar på google verkar indikera att detta inte är ett nytt fenomen utan det verkar snarast vara regel än undantag att produkten inte är tillgänglig. Detta är för mig en gåta. Så va fan pågår?

Frågeställningar;
1.) Varför tillhandahåller Avanza en produkt de inte klarar att leverera?
2.) Har Nordnets Private banking kunder samma problem?

Jag har mina egna tankar om varför som jag nämner i spoilern nedan.

När jag bytte till deras superbolån 2017 så tog det ett par månader innan de kunde släppa in mig som kund. Vad jag förstått så är det baserat på hur mycket överskottslikviditet de har i balansräkningen då det är de själva som lånar ut och inte stabelo som i det vanliga bolånet. Har de mycket pengar som bara ligger och ”skräpar” så lånar de gärna ut dem istället. Lånet är mycket bra, 0,79% ränta (om du har 10M+), sedan ett flex-utrymme på 500k vilket gör att du i realtid kan ta ut/sätta in pengar på lånekontot med en vanlig överföring och på så sätt tex köpa aktier för de extra 500k eller om du inte vill investera dem just då kan du föra över dem till bolånet och således minska lånet med 500k.

Nordnets variant har jag inte provat då det inte är aktuellt då deras plattform är så mycket sämre än Avanzas
Citera
2021-08-03, 16:40
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
När jag bytte till deras superbolån 2017 så tog det ett par månader innan de kunde släppa in mig som kund. Vad jag förstått så är det baserat på hur mycket överskottslikviditet de har i balansräkningen då det är de själva som lånar ut och inte stabelo som i det vanliga bolånet. Har de mycket pengar som bara ligger och ”skräpar” så lånar de gärna ut dem istället. Lånet är mycket bra, 0,79% ränta (om du har 10M+), sedan ett flex-utrymme på 500k vilket gör att du i realtid kan ta ut/sätta in pengar på lånekontot med en vanlig överföring och på så sätt tex köpa aktier för de extra 500k eller om du inte vill investera dem just då kan du föra över dem till bolånet och således minska lånet med 500k.

Nordnets variant har jag inte provat då det inte är aktuellt då deras plattform är så mycket sämre än Avanzas

Intressant. Du hade alltså redan bolån hos en annan bank som du bytte till Avanza? Då kanske jag har rätt i att Superbolånet alltid är stängt för nya ansökningar för de som inte redan har bolån.
Citera
2021-08-03, 16:42
Medlem
Citat:

Ska man alltså redan ha eget kapital som säkerhet? Med 10M kanske man inte behöver något bolån...? Eller menar de värdet på objektet, som blir säkerhet för lånet?
Citera
2021-08-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Intressant. Du hade alltså redan bolån hos en annan bank som du bytte till Avanza? Då kanske jag har rätt i att Superbolånet alltid är stängt för nya ansökningar för de som inte redan har bolån.

Det låter inte orimligt.
Citera
2021-08-03, 18:28
Medlem
bajssprutans avatar
Jag har för mig att det var ett externt bolag som hade hand om bolånen, kanske något som skurit sig där ?
Stabelo heter de ja.
Citat:
Stabelo grundades utifrån en enkel idé, att via en digital kanal erbjuda prisvärda bolån till ansvarsfulla bolånetagare. Stabelos finansieringsmodell är en bolånefond, där institutionella investerare, såsom pensionsbolag och försäkringsbolag, investerar kapital. Konceptet är väl beprövat i andra länder i Europa. I Nederländerna utgör bolånefonderna cirka 20 procent av nyutlåningen och erfarenheten från bankkrisen är att den här typen av aktörer främjade den finansiella stabiliteten.
Kanske börjar bli svårt att ragga investerare när aktier bara går upp ?
Senast redigerad av bajssprutan 2021-08-03 kl. 18:31.
Citera
2021-08-03, 18:58
Medlem
Jag fick tillgång till superbolånet för ca ett år sen. Då var jag redan private bakning kund hos dem, men jag hade bolånet på annat håll. Jag brukade en gång i veckan surfa in på deras sida om superbolån, men varje gång stod det att det var stängt tills vidare. Så jag bytte taktik och började ringa dem en gång i veckan. Jag spelade dum och låtsades inte om att det var stängt osv. Istället puffade jag på att jag redan var private bakning kund. Det funkade. Det behövdes inte många telefonsamtal innan jag var inne. Under hela den här tiden stod det att det var stängt på sidan om superbolånet.

Så vad jag ville ha sagt är att det går att få lånet ändå, även om de påstår att det är ”stängt”. Men varför di gör på dette viset vete håken.
Senast redigerad av ealdorman3 2021-08-03 kl. 19:16.
Citera
2021-08-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det låter inte orimligt.
Om man tittar i FAQ så finns frågan: ”Kan jag få ett lånelöfte?”. Svaret är ”nej”. Därmed blir man ju i princip begränsad till att enbart kunna flytta in ett befintligt bolån, även om de inte skriver det rakt ut.
Citera
2021-08-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Om man tittar i FAQ så finns frågan: ”Kan jag få ett lånelöfte?”. Svaret är ”nej”. Därmed blir man ju i princip begränsad till att enbart kunna flytta in ett befintligt bolån, även om de inte skriver det rakt ut.

Jo, och Avanza slipper personal för att hantera just granskningen för lånelöfte.

De har ju inte alls den kompetensen anställd som en storbank har.
Citera
2021-08-03, 19:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, och Avanza slipper personal för att hantera just granskningen för lånelöfte.

De har ju inte alls den kompetensen anställd som en storbank har.

Som jag förstått det är det hela affärsiden hos dessa nischbanker på bolån. Ta över lånestock från andra banker, dels har den andra banken redan gjort alla kontroller, dels har kunden troligen amorterat ett par år redan och oavsett lånar man bara ut upp till 50 eller 60% av värdet. Låga kostnader och lite arbete bakom varje lån gör då att man kan erbjuda lägre ränta och sno troligtvis de tryggaste marknadsandelarna med minimala kreditförluster.
Citera
2021-08-03, 20:02
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag har för mig att det var ett externt bolag som hade hand om bolånen, kanske något som skurit sig där ?
Stabelo heter de ja.

Kanske börjar bli svårt att ragga investerare när aktier bara går upp ?

Låt gå för att det är god säkerhet men vem i helvete skulle låna ut pengar till under 0,79%? Efter admin skulle investerarna få
Vadå? 0,5%? Det är ju i bästa fall inflationen.
Citera
2021-08-03, 20:15
Medlem
Citat:

Nordnet är så mycket bättre än avanza som bara dryper av hbtq, pride och äckelsvensk mångkultur. Dessvärre är plattformen sämre än avanzas ja, jag tror många kunder förloras på grund av att plattformen suger.

Avanza har problem med likviditeten ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in