2021-08-03, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Intressant. Du hade alltså redan bolån hos en annan bank som du bytte till Avanza? Då kanske jag har rätt i att Superbolånet alltid är stängt för nya ansökningar för de som inte redan har bolån.

Jo jag var PB-kund hos Avanza och flyttade mitt bolån dit. När jag först frågade så var det fullt och de tog inte emot nya ansökningar. De sa att det antagligen öppnar upp om ett par månader. Jag kollade med dem ca 3 mån senare och då gick det bra.
Citera
2021-08-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ska man alltså redan ha eget kapital som säkerhet? Med 10M kanske man inte behöver något bolån...? Eller menar de värdet på objektet, som blir säkerhet för lånet?

För deras vanliga Superbolån (med 0,99% ränta) så krävs att du har minst 3 miljoner i värdepapper/likvida medel hos dem. Men vill du ha den bästa räntan (0,79%) krävs 10 miljoner.
Citera
2021-08-03, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag har för mig att det var ett externt bolag som hade hand om bolånen, kanske något som skurit sig där ?
Stabelo heter de ja.

Kanske börjar bli svårt att ragga investerare när aktier bara går upp ?
Det där är för vanliga kunder, dvs inte PB-kunder. Precis det jag tog upp i mitt första inlägg.
Citera
2021-08-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Avanza har problem med likviditeten ja.

Utveckla gärna detta, min uppfattning är tvärtom att de inte har några problem alls med likviditeten, men jag kan ha fel.
Citera
2021-08-04, 01:11
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Nordnet är så mycket bättre än avanza som bara dryper av hbtq, pride och äckelsvensk mångkultur.

Att Avanza skulle utmärka sig på det området har jag inte noterat, men jag minns att ett antal Nordnethöjdare dygdesignalerade ordentligt och offentligt genom avståndstagande från SD och genom ekonomiskt stöd till Expo, på den tiden (inför valet 2010) när sådant beteende fortfarande kunde ges pluspoäng även från en nämnvärd del av allmogen.
Citera
2021-08-04, 07:11
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Utveckla gärna detta, min uppfattning är tvärtom att de inte har några problem alls med likviditeten, men jag kan ha fel.

De har snarare så mycket likviditet att de inte vet vad de skall göra av den, Riksbanken ger negativ ränta.

LL
Citera
2021-08-04, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Det är bara en slutsats på att de håller borta kunder från superbolånet.
Citera
2021-08-05, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Som jag förstått det är det hela affärsiden hos dessa nischbanker på bolån. Ta över lånestock från andra banker, dels har den andra banken redan gjort alla kontroller, dels har kunden troligen amorterat ett par år redan och oavsett lånar man bara ut upp till 50 eller 60% av värdet. Låga kostnader och lite arbete bakom varje lån gör då att man kan erbjuda lägre ränta och sno troligtvis de tryggaste marknadsandelarna med minimala kreditförluster.

Ja, det låter rimligt. Vad har nischbankerna för räntenetto egentligen? Särredovisar Avanza sånt?
Citera
2021-08-08, 10:38
Medlem
Citat:
Avanza har något de kallar superbolån för deras Private banking kunder. Lånet har lägre ränta men man får bara låna 50 % av objektets värde. Nu till problemet. Avanza vägrar ta emot nya ansökningar och det har varit så i minst ett halvår. Sökningar på google verkar indikera att detta inte är ett nytt fenomen utan det verkar snarast vara regel än undantag att produkten inte är tillgänglig. Detta är för mig en gåta. Så va fan pågår?

Frågeställningar;
1.) Varför tillhandahåller Avanza en produkt de inte klarar att leverera?
2.) Har Nordnets Private banking kunder samma problem?

Jag har mina egna tankar om varför som jag nämner i spoilern nedan.

Private Banking är en sak och Superbolånet en annan. Vanliga kunder kan också få superbolånet utan att ha Private Banking. Fick du nekande svar när du använde deras ”test” funktion? det fick jag med men fick ok på lån när jag mailade kundtjänst. Nu behöll vi nuvarande bank ändå pga andra omständigheterz
Citera
2021-08-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Private Banking är en sak och Superbolånet en annan. Vanliga kunder kan också få superbolånet utan att ha Private Banking. Fick du nekande svar när du använde deras ”test” funktion? det fick jag med men fick ok på lån när jag mailade kundtjänst. Nu behöll vi nuvarande bank ändå pga andra omständigheterz

Ser inte ut så på deras hemsida, där står att det enbart är för deras PB-kunder.
https://www.avanza.se/private-bankin...olanet-pb.html

Citat:
Superbolånet Private Banking, eller Superbolånet PB som vi också brukar kalla det, är ett bolån till våra Private Banking-kunder där minst en person i hushållet har 3 miljoner i samlat kapital hos oss.
Citera
2021-08-08, 15:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Avanza har något de kallar superbolån för deras Private banking kunder. Lånet har lägre ränta men man får bara låna 50 % av objektets värde. Nu till problemet. Avanza vägrar ta emot nya ansökningar och det har varit så i minst ett halvår. Sökningar på google verkar indikera att detta inte är ett nytt fenomen utan det verkar snarast vara regel än undantag att produkten inte är tillgänglig. Detta är för mig en gåta. Så va fan pågår?

Frågeställningar;
1.) Varför tillhandahåller Avanza en produkt de inte klarar att leverera?
2.) Har Nordnets Private banking kunder samma problem?

Jag har mina egna tankar om varför som jag nämner i spoilern nedan.

De brukar öppna för lånet när de själva har låmeutrymme till goda villkor, Det är ingen stor bank med hur mycket pengar som helst, där har du förklaringen.
Citera
2021-08-08, 15:18
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Intressant. Du hade alltså redan bolån hos en annan bank som du bytte till Avanza? Då kanske jag har rätt i att Superbolånet alltid är stängt för nya ansökningar för de som inte redan har bolån.

Tidigare hade Avanza mycket riktigt ingen nyutlåning till kunder utan endast övertahande av befintliga lån men det ändrades för cirka fem år sedan och det går numera bra att nytecka lånet när har möjlighet att erbjuda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in