2022-04-09, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Bättre än FIRE är att skita i allt o sticka. Åka till nåt varmt land med vita människor. Sova under bar himmel. Jobba svart lite här o där. Leva fritt och helst dö innan kroppen blir trött o ful.

Detta kan utan problem rymmas inom FIRE.
Citera
2022-04-09, 16:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det är precis här ni hela tiden pratar förbi varandra.

Alla har inte förmånen att kunna arbeta 8 timmar om dagen med något som ger dem glädje eller ersättning nog för att väga upp för den tid de spenderat.

Många värdesätter mer att kunna göra det de vill och fokusera på sina egna idéer, jämfört med att tjäna mycket pengar.

Nä här snackas det inte förbi mågon! Jag menar 50k i månaden i passiva inkomster, inte lön.
Citera
2022-04-10, 00:38
Medlem
Paradisums avatar
Jag 32 och frun 29. Vi gör FIRE om 1 månad! Vi drar till Sydostasien för pengarna räcker långt. För oss har snålhet verkligen varit värt det. Nu kan vi leva ett liv utan 8 månader med pissväder, ungar som spenderar tiden framför skärmar, ha ett jobb att gå till på morgonen osv. Känns jävligt värt att skippa lite plastsaker från Kina för att sluta löneslava vid ca 30.
Citera
2022-04-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Jag 32 och frun 29. Vi gör FIRE om 1 månad! Vi drar till Sydostasien för pengarna räcker långt. För oss har snålhet verkligen varit värt det. Nu kan vi leva ett liv utan 8 månader med pissväder, ungar som spenderar tiden framför skärmar, ha ett jobb att gå till på morgonen osv. Känns jävligt värt att skippa lite plastsaker från Kina för att sluta löneslava vid ca 30.

Grattis! Hur stort kapital har ni fått ihop?
Citera
2022-04-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum

får hoppas att ert kapital inte är i SEK. i så fall kommer ni vara ruinerade om några år.
Citera
2022-04-10, 11:31
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
får hoppas att ert kapital inte är i SEK. i så fall kommer ni vara ruinerade om några år.

Planen med fire är ju ändå att ha kapitalet fortsatt investerat på börsen, förutom en buffert då. Så man har inte någon specifik valuta.
Citera
2022-04-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag äter mycket lyxigare mat idag än när jag jobbade. Jag reser mycket mer idag än när jag jobbade. Jag dricker mycket oftare öl idag än när jag jobbade. Jag umgås mycket mer med människor idag än när jag jobbade. Jag håller på med mina hobbies mycket oftare idag än när jag jobbade. Jag är mycket mindre stressad idag än när jag jobbade. Och så vidare.

Man måste inte vara en hippie bara för att man inte är en medelsvensson. Det finns oändligt med alternativ i livet bortom villa och Volvo.

Detta har jag länge funderat på.
När vi var permitterade då kände jag hur pass bra livet blev, jag var lycklig.
Citera
2022-04-10, 12:54
Medlem
Alltså hela FIRE grejen kommer ju från Vänsterextrema Kommunister som tror de kan leva utanför samhället men ändå i det....

Korkat redan i sin vagga.

Så nej, absolut nej, ingen kan leva efter det förutom snikna Kommunister.
Citera
2022-04-10, 13:28
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Alltså hela FIRE grejen kommer ju från Vänsterextrema Kommunister som tror de kan leva utanför samhället men ändå i det....

Ja kommunister och deras älskade aktieportfölj. Finns inget dom älskar så mycket som att leva på avkastningen.

Citera
2022-04-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer

Har man inget vettigt att komma med tycker jag man ska vara ödmjuk nog att knipa käft. Du är så snett på det att jag inte finner några ord.
Citera
2022-04-10, 20:08
Medlem
dummy1s avatar
Därföra att medelklassliv är det värsta som finns. Punkt.
Citera
2022-04-11, 13:18
Medlem
annars kan man säga så här. investera 20k i månaden i 20 år, med 10% värdeökning av innehavet per år. efter 20 år har du 20 miljoner. kan vara värt att anstränga sig med sparandet för att bli mångmiljonär alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in