2022-03-27, 12:03
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Jag tjänar hellre 50k netto i månaden och gör av med 16k än tjänar 16k och gör av med 16k.

Det är precis här ni hela tiden pratar förbi varandra.

Alla har inte förmånen att kunna arbeta 8 timmar om dagen med något som ger dem glädje eller ersättning nog för att väga upp för den tid de spenderat.

Många värdesätter mer att kunna göra det de vill och fokusera på sina egna idéer, jämfört med att tjäna mycket pengar.
Citera
2022-03-27, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexuritas
Utekvällar, restaurangbesök, resor, äga bilar, äga sitt boende, konserter och shower, roliga prylar m.m. Klart det går att leva ett bra liv utan allt detta, om man har andra behov, men inte med mina egna mått.

Detta, mina damer och herrar, är ett praktexempel på en NPC.
Citera
2022-03-27, 19:04
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja cirka 500 kr om dagen i nettoinkomst räcker inte till mer än ett ytterst ordinärt radhusliv som du beskriver men det verkar vara målet för många men jag skulle få avstå fem utlandstesor och en hel del champagne då.

Så ”leva som en råtta” = ”ordinärt radhusliv” enligt dig själv. Hoppas att du är tillräckligt smart för att inse att när folk läser ”lever som en råtta” så tänker dom bra mycket sämre än så. Då är frågan varför du skriver råtta istället för bara skriva ordinärt radhusliv ifall det är det du menar, eller gör du ett aktivt försök att bli missförstånd?

Citat:
Och vad gör man när värmepannan säger upp sig?

Ja, vad tror du själv att de fire människor som då alltså sparat och gjort sig själva ekonomiskt oberoende gör? Vi pratar alltså om mångmiljonärer här (om man tycker att 4-5miljoner är många).

Jag drar till med en vild gissning här nu, men jag tror dom köper en ny eller lagar den. Vad tror du?

[/quote]Jag har också möjlighet att leva på 16k i månaden om jag vill, som du, men jag antar att du har en betydande buffert för oförutsedda engångsutgifter. Att flörsöka leva år ut och år in utan att någonsin göra av med 16 k i månaden tror jag knappast att du gör.

Jag tjänar hellre 50k netto i månaden och gör av med 16k än tjänar 16k och gör av med 16k.[/quote]

Lite i samband med ovan. Dom är ju alltså mångmiljonärer och har garanterat bättre ekonomiskt koll, och mer tilltagna buffertar än de flesta.
Citera
2022-03-27, 22:43
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jag håller med.

Inte på att man inte sätt inte lever när man är 45 och plus. Det konstiga med FIRE är synen på arbete, det verkar ju vara någon sorts tanke att slippa arbete för att man vantrivs på något sätt. Om vantrivseln är så pass stor att man gör så stora uppoffringar för att slippa arbeta så finns de ju fler sätt att öka trivseln, typ flytta och byta jobb och livsstil. Alternativt gå ner i arbetstid eller byta jobb till med mer okonventioella arbetstider där man jobbar periodvid mycket och sedan ledig mycket, exempelvis gruvor eller till sjöss.

Tror inte att fire människor vantrivs på arbetet mer än gemene man. Fire verkar vara överrepresenterade bland tech killar, typ programmerare och sånt och dom tror jag i genomsnitt trivs med sitt jobb bättre än genomsnittet. Därför tror jag till och med att fire människor i genomsnitt trivs bättre på sina jobb än gemeneman.

Varför då jobba emot att sluta jobba? Ja, för att även om det är ett bra jobb så tar det oerhört mycket tid. Jag t.Ez reser inte speciellt mycket, inte för att jag inte har råd eller lust, utan för att jag har väldigt begränsat med semester och dom dagarna jag har prioriterar jag till annat som jag vill göra mer än att resa bort. Liknande är det med mycket, jag kan inte komma ihåg sist jag nekade mig själv något för att jag inte hade råd, det är ett icke problem för mig. Men att jag inte hinner/kan göra något som jag gärna vill göra pga att jag inte har tid är något jag nog upplever iaf varje vecka. Känns ganska naturligt att om jag vill göra mer saker som gör mitt liv bättre så bör jag sträva emot att kunna minska/ta bort den för tillfället största tidsboven för mig, mitt jobb. För även om jag tycker om mitt jobb så hade jag gärna prioriterat den tiden på annat om jag kunnat.

Citat:
Man har ju liksom annan energi och lust och möjligheterna till vänskap minskar med åren. Jag kan köpa att man vill leva snålt men att skjuta upp ens tänka livsupplevelser deccenier framåt är liksom rätt konstigt. Om man genom livet snålat och sparat in på livsupplevelser så tror jag en halv livstid med snålhet liksom satt sina spår och inte bryts livsstilen den dagen man går i pension. Det är ju en ganska stor risk att man har sämre hälsa när man är äldre, vilket jag ser som en stor risk i hel FIRE-grejen.
En kronisk snålhet gör nog att ens vänner sakta men säkert får mer av karaktären av att bli bekanta.

Att göra FIRE med en partner tror jag är en väldigt riskabel sak om man ser till hur förhållandestatistiken ser ut.

Men FIRE är ju som jag förstått det ändå en väldigt marginel företeelse som medialt vida överskriver förekomsten i verkligheten.

Men folk får ju leva som de vill.

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/
Bruttomedianlönen i Sverige är ca 32 000 kr.

Generellt tror jag inte att fire människor skjuter upp på saker som gör dom glada. Dom slutar bara upp med saker som inte gör dom glada. konsumtion och lycka är inte samma sak helt enkelt.
Citera
2022-03-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Detta, mina damer och herrar, är ett praktexempel på en NPC.

Non-Player Character?
Citera
2022-03-28, 01:41
Medlem
FIRE var aldrig ett mål men nu har man nästan hamnat där efter några väldigt lyckade investeringar. Jag har nyss flyttat ut från hyresrätten och köpt ett hus med 50% insats samt gått ner i arbetstid till 20h/vecka. På pappret är det ca 35 år kvar till riktiga pensionen men jag kan säga upp mig imorgon, leva som vanligt och ha råd med många år med låg/obefintlig avkastning.

…men en sak var jag verkligen inte förberedd på. Det var hur djävulskt svårt det är att leva som innan med extra miljoner i fickan. Och då pratar jag inte om några extravaganta utsvävningar som lockar. Det kan vara saker som att man beställer hem mat lite oftare än tidigare, att man bokar ett lite finare hotell på resan, att man äter nån biff istället spaghetti med köttfärssås osv. Det är fruktansvärt svårt att bry sig om prislapparna när priset knappt spelar någon roll längre. Det är småsaker som lätt gör att ens utgifter lätt har stigit från 15-16k/mån till 21-23k/mån utan att jag svävat ut nämnvärt.

Och då ska vi inte tala om den stora förlustaversionen som istället uppstått när det gäller större summor. Väldigt paradoxalt sett till hur man börjat bete sig i vardagen och med mindre summor. Men pengar som fenomen är plötsligt väldigt värdefulla då de ger mig frihet och glädje, till skillnad från innan då de bara gav mig huvudvärk och bry. Detta gör att man är betydligt mer defensiv gällande investeringar och stora utsvävningar.

En tredje sak som överraskat mig är den stora frågan som dykt upp ”jaha, vad ska jag göra nu?”. När det mesta är möjligt har jag plötsligt blivit halvt handlingsförlamad. Jag följer mest med strömmen som innan bortsett från att jag gått ner i arbetstid.

Vad jag vill ha sagt är att det här med fullständig FIRE antingen kräver mer pengar än vad man tror alternativt en djävulsk disciplin. Man mättar magen efter munnen och det är först nu jag förstår varför folk trots allt jobbar på efter en lottovinst exempelvis. Det är lätt att sitta och räkna på budgetar, drömmar och annat när man inte har så mycket, men något helt annat när man verkligen är i mål.
Citera
2022-03-28, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
FIRE var aldrig ett mål men nu har man nästan hamnat där efter några väldigt lyckade investeringar. Jag har nyss flyttat ut från hyresrätten och köpt ett hus med 50% insats samt gått ner i arbetstid till 20h/vecka. På pappret är det ca 35 år kvar till riktiga pensionen men jag kan säga upp mig imorgon, leva som vanligt och ha råd med många år med låg/obefintlig avkastning.

…men en sak var jag verkligen inte förberedd på. Det var hur djävulskt svårt det är att leva som innan med extra miljoner i fickan. Och då pratar jag inte om några extravaganta utsvävningar som lockar. Det kan vara saker som att man beställer hem mat lite oftare än tidigare, att man bokar ett lite finare hotell på resan, att man äter nån biff istället spaghetti med köttfärssås osv. Det är fruktansvärt svårt att bry sig om prislapparna när priset knappt spelar någon roll längre. Det är småsaker som lätt gör att ens utgifter lätt har stigit från 15-16k/mån till 21-23k/mån utan att jag svävat ut nämnvärt.

Och då ska vi inte tala om den stora förlustaversionen som istället uppstått när det gäller större summor. Väldigt paradoxalt sett till hur man börjat bete sig i vardagen och med mindre summor. Men pengar som fenomen är plötsligt väldigt värdefulla då de ger mig frihet och glädje, till skillnad från innan då de bara gav mig huvudvärk och bry. Detta gör att man är betydligt mer defensiv gällande investeringar och stora utsvävningar.

En tredje sak som överraskat mig är den stora frågan som dykt upp ”jaha, vad ska jag göra nu?”. När det mesta är möjligt har jag plötsligt blivit halvt handlingsförlamad. Jag följer mest med strömmen som innan bortsett från att jag gått ner i arbetstid.

Vad jag vill ha sagt är att det här med fullständig FIRE antingen kräver mer pengar än vad man tror alternativt en djävulsk disciplin. Man mättar magen efter munnen och det är först nu jag förstår varför folk trots allt jobbar på efter en lottovinst exempelvis. Det är lätt att sitta och räkna på budgetar, drömmar och annat när man inte har så mycket, men något helt annat när man verkligen är i mål.

I Sverige skulle jag säga att minimum för FIRE är 10m med 4% avkastning. Men då ska man gärna också ha boende tryggat, helst avbetalt. Man skulle kunna säga 20m istället för att vara säker.
Citera
2022-03-28, 09:30
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro

Ja om du tidigare haft en begränsad ekonomi och därefter begränsat dina utgifter därefter och nu helt plötsligt tar bort den begränsningen så kommer utgifterna rimligtvis följa efter.

Men om man sparar 50% av sin inkomst för att uppnå fire så är det ju inte inkomsterna som sätter begränsning på konsumtionen. Och i dom fallen så saknas ju alltså en koppling mellan inkomster och utgifter, och utgifterna borde inte påverkas utav ändrade inkomster/kapital.
Citera
2022-03-28, 12:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Så ”leva som en råtta” = ”ordinärt radhusliv” enligt dig själv. Hoppas att du är tillräckligt smart för att inse att när folk läser ”lever som en råtta” så tänker dom bra mycket sämre än så. Då är frågan varför du skriver råtta istället för bara skriva ordinärt radhusliv ifall det är det du menar, eller gör du ett aktivt försök att bli missförstånd?

Ja, vad tror du själv att de fire människor som då alltså sparat och gjort sig själva ekonomiskt oberoende gör? Vi pratar alltså om mångmiljonärer här (om man tycker att 4-5miljoner är många).

Jag drar till med en vild gissning här nu, men jag tror dom köper en ny eller lagar den. Vad tror du?

Jag har också möjlighet att leva på 16k i månaden om jag vill, som du, men jag antar att du har en betydande buffert för oförutsedda engångsutgifter. Att flörsöka leva år ut och år in utan att någonsin göra av med 16 k i månaden tror jag knappast att du gör.

Jag tjänar hellre 50k netto i månaden och gör av med 16k än tjänar 16k och gör av med 16k.[/quote]

Lite i samband med ovan. Dom är ju alltså mångmiljonärer och har garanterat bättre ekonomiskt koll, och mer tilltagna buffertar än de flesta.[/quote]

Det är ju lite gulligt att använda termen "ekonomiskt oberoende" om folk som lever på 15k i månaden samtidigt som saudiska oljeschejker också anses vara ekonmiskt oberoende.
Citera
2022-03-28, 15:33
Medlem
lfhs avatar
Dina quote taggar blev lite trasiga, tror att det bara var det här stycket du skrev nu?

Citat:
Det är ju lite gulligt att använda termen "ekonomiskt oberoende" om folk som lever på 15k i månaden samtidigt som saudiska oljeschejker också anses vara ekonmiskt oberoende.

”ekonomiskt oberoende” betyder rimligen att man inte är beroende utav någon annan för att få sin ekonomi att gå runt. De flesta är beroende av t.ex sin arbetsgivare eller staten.

När man har sparat ihop tillräckligt för att inte längre vara beroende av en inkomst ifrån någon annan så är man således ekonomiskt oberoende. Eller hur?

Det finns andra ord, som kanske är bättre kämpat att använda om man menar något annat. Kanske ”rik” eller ”jätte rik”, för det är det jag gissar att du tänker, och kommenterar angående oljeshejkar angående? Menar man det så föreslår jag att man använder dom existerande orden som faktiskt betyder det istället.
Citera
2022-03-28, 17:20
Medlem
Bättre än FIRE är att skita i allt o sticka. Åka till nåt varmt land med vita människor. Sova under bar himmel. Jobba svart lite här o där. Leva fritt och helst dö innan kroppen blir trött o ful.
Citera
2022-04-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
I Sverige skulle jag säga att minimum för FIRE är 10m med 4% avkastning. Men då ska man gärna också ha boende tryggat, helst avbetalt. Man skulle kunna säga 20m istället för att vara säker.

Vad baserar du detta minimum på? Verkar helt taget ur röven. Ett kapital på 20 miljoner ger enligt fyraprocentsregeln möjligheten att leva på 66 667 kr netto i månaden, vilket är mycket mer än de flesta behöver. FIRE-människor är dessutom bra på att enbart lägga pengar på sådant som skapar mervärde för individen, så de flesta klarar sig på betydligt mindre än så. Själv hade jag klarat mig på 12k i månaden utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in