Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Ja cirka 500 kr om dagen i nettoinkomst räcker inte till mer än ett ytterst ordinärt radhusliv som du beskriver men det verkar vara målet för många men jag skulle få avstå fem utlandstesor och en hel del champagne då.
Så ”leva som en råtta” = ”ordinärt radhusliv” enligt dig själv. Hoppas att du är tillräckligt smart för att inse att när folk läser ”lever som en råtta” så tänker dom bra mycket sämre än så. Då är frågan varför du skriver råtta istället för bara skriva ordinärt radhusliv ifall det är det du menar, eller gör du ett aktivt försök att bli missförstånd?
Citat:
Och vad gör man när värmepannan säger upp sig?
Ja, vad tror du själv att de fire människor som då alltså sparat och gjort sig själva ekonomiskt oberoende gör? Vi pratar alltså om mångmiljonärer här (om man tycker att 4-5miljoner är många).
Jag drar till med en vild gissning här nu, men jag tror dom köper en ny eller lagar den. Vad tror du?
[/quote]Jag har också möjlighet att leva på 16k i månaden om jag vill, som du, men jag antar att du har en betydande buffert för oförutsedda engångsutgifter. Att flörsöka leva år ut och år in utan att någonsin göra av med 16 k i månaden tror jag knappast att du gör.
Jag tjänar hellre 50k netto i månaden och gör av med 16k än tjänar 16k och gör av med 16k.[/quote]
Lite i samband med ovan. Dom är ju alltså mångmiljonärer och har garanterat bättre ekonomiskt koll, och mer tilltagna buffertar än de flesta.