2021-09-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains
Hela FIRE-rörelsen är extremt kollektiv och det ensamt kvalificerar vad som helst till att gå käpprätt åt helvete. En person som aldrig läst en årsredovisning i sitt liv eller som för första gången i sitt liv öppnar upp Dreman vid 35 års ålder, ska nu med sitt GIGANTISKA EGO ta tag i sina åror och ro, ro, ro, ro motströms till det här slutmålet som presenteras som något oerhört okomplicerat på alla dessa forumsidor som behandlar FIRE.

Det kommer att gå nåt så in i helvete åt skogen!!! Alltså för att lyckas så måste du bli EXPERT på något. Här har vi en kollektiv rörelse som köpt förenklade koncept. Ingen av dom har ju inte någon som helst aning om vad som väntar i framtiden... indexfonder kommer att underprestera och inte ens klara av inflationen framöver - och dessa ska de livnära sig på - så totalt aningslös någon kan bli och faktiskt VÄLJA det som en inkomst för att man tror att det är lätt... Räntorna kommer att stå i 9-15 %. Men det har ju inte dessa dumma idioter någon som helst aning om... de börstoppar som sätts nu kommer att hålla i minst 20 år...!!!!!

Den enda kulturella jämförelsen jag kan komma på, och som folk sannolikt kan känna igen, är filmen Wall Street 2 där Jacom Moores mamma som jobbade som sjuksköterska började investera i bostäder som aldrig kunde falla i värde. När det till slut small så kunde hon inte luta sig åt marknadsuppgångar längre och fick gå tillbaka till sitt vanliga jobb. Det här är det exakta slutet för vartenda en i FIRE-rörelsen. De/ni kommer att stå där som dumma påfåglar och undra vad som hände.

"Firerörelsen" är hyfsat kollektiv, ja. Och för att lyckas måste man vara expert på något precis som du nämner. Expert på att inte bränna hela sin inkomst på skräp varje månad. "Trenden" verkar ju ha spridit sig en aning på sistone, och vissa som nyligen hakat på i tron om att börsen är något slags snabbspår till pension kommer förmodligen att få en näsbränna, men dom äkta kommer att stå starka
Citera
2021-09-10, 21:08
Medlem
Citat:
Hela FIRE-rörelsen är extremt kollektiv och det ensamt kvalificerar vad som helst till att gå käpprätt åt helvete. En person som aldrig läst en årsredovisning i sitt liv eller som för första gången i sitt liv öppnar upp Dreman vid 35 års ålder, ska nu med sitt GIGANTISKA EGO ta tag i sina åror och ro, ro, ro, ro motströms till det här slutmålet som presenteras som något oerhört okomplicerat på alla dessa forumsidor som behandlar FIRE.

Det kommer att gå nåt så in i helvete åt skogen!!! Alltså för att lyckas så måste du bli EXPERT på något. Här har vi en kollektiv rörelse som köpt förenklade koncept. Ingen av dom har ju inte någon som helst aning om vad som väntar i framtiden... indexfonder kommer att underprestera och inte ens klara av inflationen framöver - och dessa ska de livnära sig på - så totalt aningslös någon kan bli och faktiskt VÄLJA det som en inkomst för att man tror att det är lätt... Räntorna kommer att stå i 9-15 %. Men det har ju inte dessa dumma idioter någon som helst aning om... de börstoppar som sätts nu kommer att hålla i minst 20 år...!!!!!

Den enda kulturella jämförelsen jag kan komma på, och som folk sannolikt kan känna igen, är filmen Wall Street 2 där Jacom Moores mamma som jobbade som sjuksköterska började investera i bostäder som aldrig kunde falla i värde. När det till slut small så kunde hon inte luta sig åt marknadsuppgångar längre och fick gå tillbaka till sitt vanliga jobb. Det här är det exakta slutet för vartenda en i FIRE-rörelsen. De/ni kommer att stå där som dumma påfåglar och undra vad som hände.

Din analys innehåller en del sanningar men är väldigt teatralisk.

Du har delvis rätt i det du säger för om räntorna höjs på sikt, för att stävja inflationen, så kan det mycket väl leda till att kapital flödar ut från aktiemarknaden och in i räntemarknaden. Högre räntor gör även att folk blir mindre benägna att belåna sina portföljer etc.

Ekonomin stimuleras däremot nu för fullt i takt med att pandemins effekter på ekonomin avtar samtidigt som synen på konjunkturen är positiv. Vi har även fortsatt låga räntor vilket stimulerar ekonomin men riksbanken har snarare varit rädda för ''låg inflation'' än för ''hög inflation'' eftersom de har valt att inte höja styrräntan trots en optimistisk syn på tillväxt.

Visst kan det skaka till på börsen av högre räntor om ett par år men så länge det görs mot en bakgrund av en stark ekonomisk framfart (konjunktur) så brukar det gå ganska bra.

Det är knappast ett enormt problem om inflationen skulle hamna över inflationsmålet ett tag framöver dock. Jag tror absolut vi kan leva med en inflation på cirka 3-3,5 % ett tag framöver och det är framförallt den amerikanska börsen som är häftigt värderad. Man behöver inte heller ligga överexponerad mot den amerikanska börsen och det går även att balansera portföljen med andra innehav för att uppnå en sammansättning i portföljen som är mer ''rimligt'' värderad.

Lägre avkastning kommer det nog bli de kommande tio åren men det är inte ''slutet'' för FIRE, det tror jag inte, det kan dock krävas mer än tidigare såsom att man investerar mer och försöker sätta ihop en mer rimligt värderad portfölj istället för att blint ignorera priset och slänga in allt in en övervärderad indexfond.

Ser man över flera decennier dock så tror jag absolut inte att det är några problem med att få en hyfsad avkastning som slår inflationen. Världsindexen kommer överprestera om man ser till en 20-30 års period.

Den inflationsjusterade avkastningen har alltid varit rätt hög och den kan absolut komma att gå ner ifrån 7 till kanske 5 men över en längre tidshorisont (20-25 år eller mer) så tror jag absolut att de bästa fonderna som speglar världsindexen kommer att slå inflationen.

Man ska även komma ihåg att inflationseffekterna av allt att döma är temporära och övergående, men för de kommande tio åren så får man nog räkna med en lägre inflationsjusterad avkastning.

Ett par knep för att bemöta denna problematik kan göras genom att köpa mer rimligt värderade bolag, investera mer pengar totalt och att inte bara investera i USA som indexinvesterare.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-10 kl. 21:30.
Citera
2021-09-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Indexfonder är börsen så menar du att börsen kommer underprestera börsen eller vad svamlar du om? Kan du säga vad som kommer gå bättre än indexfonder i framtiden också då du redan verkar veta det?

Tycker det är ganska solklart vem som är idioten när jag läser din text no offense

Han menar att avkastningen kan komma att bli lägre. Indexfonder är bra, om man förstår dem och hur de kan användas. Att investera i S&P 500 just nu dock är lite våghalsigt med tanke på övervärderingen.

Däremot kommer bra indexfonder klara sig galant över en längre tidsperiod, det är det inget snack om.

Blir räntorna högre för att minska inflationen så kan det påverka börsen eftersom att högre avkastning på olika ränteplaceringar leder till en minskad efterfrågan på aktier vilket leder till en minskad aktiekurs.
Citera
2021-09-11, 09:27
Medlem
smoerreboms avatar
Tycker break the chains har många poänger.

Det bästa med denna sk rörelse tycker jag är konsumtionsmedvetenheten och konsumtiinskritiken. En människa som inte behöver konsumera är fri och halva lösningen finns där. Frigör man sig från statuskinsumtion har man vunnit över massan.

I övrigt är det sektliknande, inte mycket säkerhetsmarginaler och investeringsstrategier som verkar vara anpassade för människor som är helt ointresserade av finansmarknaden och världsekonomin
Senast redigerad av smoerrebom 2021-09-11 kl. 09:30.
Citera
2021-09-11, 10:11
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
I övrigt är det sektliknande, inte mycket säkerhetsmarginaler och investeringsstrategier som verkar vara anpassade för människor som är helt ointresserade av finansmarknaden och världsekonomin

Det har ju väldigt mycket säkerhetsmarginaler i alla utryckningar och investeringsstratergin är ju bokstavligt talat köp indexfonder och försök glömma bort dom.

Vilka säkerhetsmarginaler är det du tycker vore lämpligt men som fire inte har? Och har du något exempel på en investeringsstratergi som är bättre anpassad till ointresserade?
Citera
2021-09-11, 11:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
indexfonder kommer att underprestera och inte ens klara av inflationen framöver
Om världsekonomin backar realt de närmsta 20-30 åren så ligger vi alla precis lika illa till, du som jag.

Eller tja, jag ligger lite bättre till eftersom jag är van vid att leva lite mer sparsamt redan och kommer inte att gråta som en stucken gris över min förlorade BMW.

Lycka till.
Citera
2021-09-11, 11:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
I övrigt är det sektliknande
Även jämfört med tex permabjörnarna eller marknadstajmarna? Tycker du?
Citat:
inte mycket säkerhetsmarginaler
Kan du nämna någon strategi med högre säkerhetsmarginaler?
Citat:
och investeringsstrategier som verkar vara anpassade för människor som är helt ointresserade av finansmarknaden och världsekonomin
Kan du nämna någon mer välformulerad, backtestad och beprövad strategi med lika eller bättre sannolika utfall?
Citera
2021-09-11, 11:42
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Ja om du ger upp innan du börjar lär det inte gå att hitta många sätt. Känner folk som älskade att se på film som sen blev regisör eller annat inom filmindustrin, en blev författare, vet en som blev recensent inom området den gillade att konsumera nöje, en blogg om diverse resor och massa annat vet jag också någon som började med (ingen superkänd men tillräckligt med flöde via affiliateslänkar för att leva på). Ett fåtal av dem jag växte upp med började tävla i spel proffesionellt och någon annan blev streamer/YouTuber på senare dar. Finns bra mycket andra konstiga exempel bland vänner och kontakter, det handlar oftast om att man måste våga försöka.
Som jag skrev från början;
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Man måste inte vara en hippie bara för att man inte är en medelsvensson. Det finns oändligt med alternativ i livet bortom villa och Volvo.

Men det är inte tillräckligt att "skriva om resor" för att leva på affiliates. Alex W är mig veterligen den enda svensk som kan leva på det och han jobbar arslet av sig. Din vän ljög nog för dig.

Jag är nära vän med en som under bloggars storhetstid drev en av Sveriges största resebloggar och vi har rest tillsammans. Den bloggen drog in nån tusenlapp i månaden som bäst. Fan, till och med lilla jag har fler följare än Chlumska eller Sträng på ig! Att vara bra på det man gör säljer tydligen dåligt på Instagram. Man måste hora ordentligt, dvs jobba hårt med sånt som inte alls är roligt.

Men jag är inte den som tycker att folk inte ska satsa, tvärtom. Folk i fire-trådar är ofta tröttsamt negativa "kan inte, vill inte, går inte". Jag förespråkar för alla att ha en sparkvot på minst 50% oavsett om målet är fire eller inte. Då öppnar sig helt nya möjligheter i livet och från månad 1 är man inte längre lika bunden till sin lön. Man kan ta tjänstledigt, man kan byta karriär, man kan syssla med sin hobby istället om den åtminstone ger halva inkomsten, eller annars kan man åtminstone syssla med den på halvtid etc.

Har man lägre sparkvot än 50%, ens ovanligt höga 25%, så blir allt sånt mycket svårare. Ska man lägga ett år på att bygga upp ett varumärke måste man då först knega i 3 år för att spara, istället för bara 1 år, och så vidare. Apropå att göra saker man inte vill i väntan på att göra det man vill.

Så för de flesta är det ju inte att byta karriär "idag" varje gång man önskar. Då måste man ha mycket högre sparkvot än vad vanligt folk har.

Men det går ju inte heller, då trådens premiss är att det inte är värt att spara så mycket, då är man en luffare och lodis, utan måste bränna minst 60k i månaden på hus, bil, båt och sommarstuga.
Citera
2021-09-11, 11:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjur
Visst, du är väl även barndomsvän med DiCaprio och bästa polare med Richard Branson? Och har en flashback dase på 35 cm slak.

Om man definierar "känner folk" som bekantas bekanta så känner man rätt många. Jag "känner" då landslagsspelare, SM-guldmedaljörer, en IT-miljardär, en Robinson-deltagare, flera gamla pop-artister, några i regeringen eller riksdagen, minst en hyfsat världskänd Hollywood-skådis och så vidare.

En nivå till så är man halvvägs genom six degrees of separation.

Om man kan presentera sig som "Hallå, jag är Adam, jag var på fest med Bertil vars far du delade rum med på konfirmationsläger på 90-talet", då känner man varandra!

När man reser träffar man folk med galna sammanträffanden, flera gånger har jag mött folk bokstavligen på motsatt sida av världen, eller lagt till någon på Facebook där vi redan har en gemensam vän i ett helt annat land.
Citera
2021-09-11, 11:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Berätta din väg till detta och hur uppnår jag det.
Det har jag skrivit om oräkneliga antal gånger. Kortast antagligen här:

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Om du inte redan har läst dem så läs igenom www.mrmoneymustache.com och http://jlcollinsnh.com/stock-series/

Om du inte orkar läsa hela dessa bloggar (det bör man orka om man har som mål att bli ekonomiskt oberoende) så börja i alla fall med:

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Läs den här posten:

http://www.mrmoneymustache.com/2012/...ly-retirement/

Edit: Denna också: http://www.mrmoneymustache.com/2012/...or-retirement/

Sen läser du den här:

http://jlcollinsnh.com/2012/12/07/st...-spend-anyway/

Sen läser du hela denna tråd:

http://forum.mrmoneymustache.com/inv...ut-the-4-rule/

När man har 25x sin årsutgift, så är man ekonomiskt oberoende inkl inflation och behöver aldrig mer arbeta.

Lever du på 100.000 kronor behöver du alltså 2,5 miljoner + skatten.
Citera
2021-09-11, 11:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
"Firerörelsen" är hyfsat kollektiv, ja. Och för att lyckas måste man vara expert på något precis som du nämner. Expert på att inte bränna hela sin inkomst på skräp varje månad. "Trenden" verkar ju ha spridit sig en aning på sistone, och vissa som nyligen hakat på i tron om att börsen är något slags snabbspår till pension kommer förmodligen att få en näsbränna, men dom äkta kommer att stå starka

Ja det är nog dags för nytillkomna börsssparare att ta fram förstoringsglaset och läsa det finstilta under annonsen!*

*Tidigare börsuppgångar är ingen garanti för fortsatta börsuppgångar.
Citera
2021-09-11, 12:08
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du verkar leva ett FIRE liv, vad säger du kring möjligheterna att göra detta som en medelklassfamilj med fint hus (i storstad) samt ha bil, utöva nöjen och resor? Jag gav från början exemplet på att FIRE människor ofta är två bohemiska personer utan planer på familjebildning (alt ett barn som får leka med kottar) Vad säger du kring detta?
Denna medelklassfamilj spenderar mer tid och pengar på sin bil än på sina barn.

Om det är det man kallar livskvalitet så är FIRE svårare.

Om man spenderar mer tid och pengar på sina barn än på sin bil så blir FIRE enklare, samtidigt som barnens liv blir rikare och bättre på alla sätt och vis. Oavsett om de väljer kottar eller lego.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in