Citat:
Ursprungligen postat av
kossemu
När jag fick blandepisod inskrivet i journalen så var jag i ett väldigt plågsamt tillstånd. Läkaren noterade att jag vankade fram och tillbaka i väntrummet och hade svårt att inte röra på mig när jag satt ner på hennes kontor. Jag pratade snabbt men ibland tappade jag bort mig mitt i en mening. Samtidigt var jag synbart uppgiven. Jag började gråta när hon frågade hur jag mådde och var både ursäktande över mig själv och irriterad över att sjuksköterskan inte kunde erbjuda mig någon bra hjälp i mina ögon . Ur mitt perspektiv så minns jag att mina tankar snubblade över varan och blicken studsade runt på de olika sakerna i rummet. Jag minns att jag var var ledsen och hade en stark oros känsla som jag brottades med, jag försökte meditera och andas djupt för att minska på ångesten, men det var som att inget hjälpte och mina rusande tankar och skepticism gjorde att jag fick någon slags klarhet i att det inte fanns någon väg ur lidandet, och att jag måste ta livet av mig. Läkaren uppmuntrade mig till att ta lugnande medicin för att sova och bli lugn så att säga. De fick mig också att minska dosen på min antidepressiva medicin för att motverka det hypomana, vilket gjorde att de symptomen försvann.
Som utomstående kan jag tänka mig att det märks dels av att man är otålig och talar snabbt, att man får utbrott/blir irriterad eller gråter och plågas av ångest. Jag tror att blandtillstånd kan ha andra blandningar av depressions och mani symptom, men just blandningen mellan mycket energi och deprimerade känslor är klassiskt, och ett farligt tillstånd eftersom man är väldigt benägen att komma till skott och ta livet av sig om man har sånna tankar.
Om din anhörige är i ett sådant tillstånd så förstår jag att du har det är tufft. Det är svårt att hjälpa en person med bipolär sjukdom, det finns verkligen en gräns för hur mycket du kan påverka, och du bör inte känna att det är ditt ansvar. Det klassiska rådet är att försöka upprätthålla personens vanor, äta och sova vid rimliga tider, försöka minska på personens stress (om det är möjligt). Om hen sover för lite är det bra att snacka med läkare och få medicin för att stabilisera det. Det är svårt som anhörig att göra något åt den här sjukdomen, jag skulle säga att det viktigaste är att man uppmuntrar till fortsatt läkarkontakt och kanske försöker kolla läget ibland, så att man kan uppmana personen att åka in till psykakuten om det blir riktigt illa. Just med bland tillstånd känns det ifs som att man är ganska svår att ha och göra med, så du kanske måste ta ett steg bak för att inte själv bli nerdragen i det och ha en sund relation till en person som i nuläget är jobbig. Hoppas verkligen det blir lättare i framtiden!
Läskigt. Jag känner igen mig själv i mycket av det du skrev.
Jag misstänker att min BP dök upp redan i sena tonåren men att jag då trodde det berodde på mitt knarkande.
Tack och lov har jag väldigt sällan haft de där riktigt nattsvarta depressionerna med självmordstankar osv. men däremot skoven har varit både långvariga och jobbiga för min omgivning.
Själv älskade jag mina skov och kände mig oövervinnerlig, men det var katastrof för min ekonomi då jag köpte framförallt skor, men även instrument jag trodde mig kunna lära mig att spela.
Först i 25-26 årsåldern blev jag diagnostiserad och fick hjälp. Det tog lång tid innan vi hittade den optimala medicinkombon, och jag gav flera gånger upp och började självmedicinera.
Numera tar jag enbart Lithionit och skippar antideppet då det gör mer skada än nytta imo. Men lithium biverkningarna gör mig kroniskt törstig, yr i skallen, samt en kronisk lätt huvudvärk.
Deppen självmedicinerar jag med THC då jag upptäckt att antidepp gör konstiga saker med min hjärna. Så den försöker jag undvika i möjligaste mån.
Nu uppmanar jag absolut ingen att självmedicinera eller nyttja narkotikaklassade varor, men för mig personligen har det fungerat bra med cannabis mot depressionen.
MVH/Gnomegirl.