Citat:
Ursprungligen postat av
Mayahem
Vem som helst kan få köpmani men det hjälper för stunden. Som jag skrev ovan så är det olika för alla. Vissa biter i det sura äpplet och kämpar. Andra kan inte hantera/saknar strategi. Det jag kan tycka är att de ”friska” borde chilla ner och vara tacksamma att de inte lider. Det finns ju en perfekt förklaring på vad det beror på och därför är det mycket märkligt att gnälla på dem.
Håller med om att det inte hjälper situationen i sig att "gnälla på den sjuke", men ibland är det faktiskt också rejält tufft för omgivningen. Ibland hjälper det att få gnälla och svära inför någon utomstående, för man kan bli rejält less och förbannad och samtidigt kan man inte låta det gå ut över personen med BP.
Även fast det finns några vägar till anhörigstöd är min erfarenhet att dessa inte är speciellt behjälpliga när det gäller, utan man står väldigt ensam.
Samtidigt, som du säger, så är det ändå den som har bipolär som måste hantera sjukdomen hela tiden medan vi endast står brevid. Ni/ de som kämpar med denna sjukdom är beundransvärda.