Citat:
Hahaha... ja, veganer och jehovas kan ju definitivt kopplas samman. Har aldrig mött en jehova som inte leder in vilket samtal som helst på jehova, "vackert väder idag? herren jehova sade om väder..." och så är det ju med många veganer (how do you know they're vegan? don't worry, they'll tell you)Bra poäng, maten har blivit lite som en religion i Sverige. Jag har ett genuint matintresse och kan själv göra mig skyldig till att i detalj berätta exakt hur jävla gott det är med en smörsås med pepparrot till skaldjur eller hur man bäst smyger upp en rejäl köttbit i temperatur på grillen.
Det är väl att räkna i samma religionsklass som kanske judendom, inget man direkt snackar med alla om men som är en stor del av ens liv.
Sedan kommer stegen uppåt via vegetarianer och folk som kör någon diet (irriterande och vill omvända de i sin närhet, lite som frikyrkliga) till veganer (jehovas vittnen eftersom de för det mesta är trevliga även om de anser sig vara bättre än andra) hela vägen upp till carbonara-talibanerna.
Det är väl att räkna i samma religionsklass som kanske judendom, inget man direkt snackar med alla om men som är en stor del av ens liv.
Sedan kommer stegen uppåt via vegetarianer och folk som kör någon diet (irriterande och vill omvända de i sin närhet, lite som frikyrkliga) till veganer (jehovas vittnen eftersom de för det mesta är trevliga även om de anser sig vara bättre än andra) hela vägen upp till carbonara-talibanerna.
men jag tänker också att det hänger ihop med det postmoderna samhället. klassmarkörer, som bilmärken, kläder och annat, är inte längre förunnat en överklass med bildning, eller ens förknippat med "klass" alla gånger. Smaklösa turkar i BMW och Boss-tröjor har ju satt stopp för det sedan länge t ex. Så vad har vi kvar att markera vår tillhörighet med? Jo, mat. Det är edge att vara vegan, det anses idag mer bildat att vara kunnig i vin än att ha läst klassiska romaner, man är världsvan om man vet hur en riktig carbonara tillagas o s v.
Jag älskar därför Rysslands vulgärsvar på detta. Du kan köpa två bärs på nattklubben. En som kostar trettio spänn och en som kostar tvåhundrafemtio. Samma bärs, två olika etiketter, så den som har mycket pengar kan flasha det. På något vis känns det lite ärligare och mindre pretentiöst.