2021-08-02, 21:56
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Bra poäng, maten har blivit lite som en religion i Sverige. Jag har ett genuint matintresse och kan själv göra mig skyldig till att i detalj berätta exakt hur jävla gott det är med en smörsås med pepparrot till skaldjur eller hur man bäst smyger upp en rejäl köttbit i temperatur på grillen.

Det är väl att räkna i samma religionsklass som kanske judendom, inget man direkt snackar med alla om men som är en stor del av ens liv.

Sedan kommer stegen uppåt via vegetarianer och folk som kör någon diet (irriterande och vill omvända de i sin närhet, lite som frikyrkliga) till veganer (jehovas vittnen eftersom de för det mesta är trevliga även om de anser sig vara bättre än andra) hela vägen upp till carbonara-talibanerna.
Hahaha... ja, veganer och jehovas kan ju definitivt kopplas samman. Har aldrig mött en jehova som inte leder in vilket samtal som helst på jehova, "vackert väder idag? herren jehova sade om väder..." och så är det ju med många veganer (how do you know they're vegan? don't worry, they'll tell you)

men jag tänker också att det hänger ihop med det postmoderna samhället. klassmarkörer, som bilmärken, kläder och annat, är inte längre förunnat en överklass med bildning, eller ens förknippat med "klass" alla gånger. Smaklösa turkar i BMW och Boss-tröjor har ju satt stopp för det sedan länge t ex. Så vad har vi kvar att markera vår tillhörighet med? Jo, mat. Det är edge att vara vegan, det anses idag mer bildat att vara kunnig i vin än att ha läst klassiska romaner, man är världsvan om man vet hur en riktig carbonara tillagas o s v.

Jag älskar därför Rysslands vulgärsvar på detta. Du kan köpa två bärs på nattklubben. En som kostar trettio spänn och en som kostar tvåhundrafemtio. Samma bärs, två olika etiketter, så den som har mycket pengar kan flasha det. På något vis känns det lite ärligare och mindre pretentiöst.
Citera
2021-08-02, 22:08
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Åh jävlar.
Jag har jobbat i kök i 30 år i Sverige och över hela Europa och känner mig absolut inte fullärd.
Jag har inte träffat en enda kock som har sagt sig vara fullärd.
Jag utvecklas och lär mig något nytt varje dag, livet är fullt av inspiration.
Vi professionella kockar experimenterar jävligt mycket mer än hemmakockar, det kan du vara säker på.
Vart skrev jag att jag inte kollade recept?

Och hur vet du att "ni" gör det? (Som om ni är en samlad trupp).

Uhhhh, restaurangfolk är ökända för att vara dryga, men du tar priset!
Citera
2021-08-02, 22:13
Medlem
Gabogibos avatar
Att somliga tycker att man gör sig märkvärdig när man kallar en maträtt för rätt namn måste ändå vara ett uttryck för jantelagen. Lustigt nog gäller detta bara mat, de kallar inte en Toyota för en Mercedes, eller en stationär dator för en laptop.

Mycket märkligt beteende. Kanske någon form av mindrevärdeskomplex.
Citera
2021-08-02, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Vart skrev jag att jag inte kollade recept?

Och hur vet du att "ni" gör det? (Som om ni är en samlad trupp).

Uhhhh, restaurangfolk är ökända för att vara dryga, men du tar priset!

Restaurangfolk är tvärtemot vad du skriver kända för att vara ödmjuka och öppna, vad du får något annat ifrån vill jag gärna veta.

Jag kan naturligtvis inte tala för alla kockar, men jag har träffat väldigt väldigt många, så låt oss kalla det empiriska studier.

Och du, vad är det som gör att du uppfattar mig som dryg?

Förresten, går du aldrig ut och äter på restaurang?
Hade du inte tyckt att det hade varit konstigt om du blev serverad något annat än det du beställde?
Om det stog steak frites på meny och du fick en fläskkotlett med potatisgratäng?
Senast redigerad av cdec 2021-08-02 kl. 22:25.
Citera
2021-08-02, 22:26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Att somliga tycker att man gör sig märkvärdig när man kallar en maträtt för rätt namn måste ändå vara ett uttryck för jantelagen. Lustigt nog gäller detta bara mat, de kallar inte en Toyota för en Mercedes, eller en stationär dator för en laptop.

Mycket märkligt beteende. Kanske någon form av mindrevärdeskomplex.

Antar det är samma folk som anser alla "flyktingar" vara Svenskar.

"Det är inte rasistiskt med vitlök, negerbollar däremot!"

Låt dom kalla maträtter vad dom vill och verka vara världsvana, vi andra ser då hur lågt begåvade dom är.
Citera
2021-08-02, 22:31
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Restaurangfolk är tvärtemot vad du skriver kända för att vara ödmjuka och öppna, vad du får något annat ifrån vill jag gärna veta.

Jag kan naturligtvis inte tala för alla kockar, men jag har träffat väldigt väldigt många, så låt oss kalla det empiriska studier.

Och du, vad är det som gör att du uppfattar mig som dryg?

Förresten, går du aldrig ut och äter på restaurang?
Hade du inte tyckt att det hade varit konstigt om du blev serverad något annat än det du beställde?
Om det stog steak frites på meny och du fick en fläskkotlett med potatisgratäng?

Heh, precis.. Är på din och mikaels sida, säkert har man missat någon/flera till
Citera
2021-08-02, 22:35
Medlem
TheJackets avatar
Jag tycker mest det är irriterande när självutnämnda kockar gör så in i helvete fel men tror att dom gör rätt.

Annars får man göra som man vill i köket tycker jag.

En del av mina egna recept har till slut avvikit såpass mycket från ursprunget att det blivit något helt nytt. Det är så man skapar egna grejer.
Citera
2021-08-02, 22:43
Medlem
Triremers avatar
Trigga dem genom att fråga hur söt moroten ska vara, vilket vin det ska vara, salthalten på fläsket osv. Alla parametrar måste ju vara exakt rätt. Ska moroten hackas eller rivas? Hur stora bitar på mikrometern?
Citera
2021-08-02, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Trigga dem genom att fråga hur söt moroten ska vara, vilket vin det ska vara, salthalten på fläsket osv. Alla parametrar måste ju vara exakt rätt. Ska moroten hackas eller rivas? Hur stora bitar på mikrometern?

Trigga vem då?
Vad svamlar du om?

Du måste väl ändå själv förstå att det är ganska viktigt vilket vin man väljer för att det ska smaka bra till maten?
Citera
2021-08-02, 22:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Jag tycker mest det är irriterande när självutnämnda kockar gör så in i helvete fel men tror att dom gör rätt.

Annars får man göra som man vill i köket tycker jag.

En del av mina egna recept har till slut avvikit såpass mycket från ursprunget att det blivit något helt nytt. Det är så man skapar egna grejer.

Hur gör man fel när man får göra lite som man vill och det är rätt?
Citera
2021-08-02, 23:00
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur gör man fel när man får göra lite som man vill och det är rätt?

Till slut kan surströmmingen bli till gladströmming, skulle du kalla den för sur fortfarande?
Citera
2021-08-02, 23:01
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Jag gör alltid såhär, kikar några olika recept på det jag ska laga, plockar ut dom delar jag gillar. Kör 1-3 testrundor innan jag bjuder sambon.

Brukar bli bra resultat då.

Sen när man hittat en bra grund kan man ändra saker och testa sig fram.

Att säga att mat ska vara på ett visst sätt är ju helt uppåt väggarna, då vet man inte att dels är smak rätt jävla subjektivt, samtidigt har mycket mat uppkommit av just experiment, misstag och nödgade tillvägagångssätt samt tillgång till råvaror.

Mongisen jag svarade ovanför är en så kallad matfascist.

Hahahah du lagar en rätt två tre gånger innan du vågar bjuda din sambo?

Och nej du kan inte kalla din bacon och gräddröra för carbonara.
Och nej det betyder inte att din bacon och gräddröra inte är god men det är inte en Carbonara.
Och en carbonara ska vara dränkt i svartpeppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in