Citat:
Ursprungligen postat av
Custom_made
Förmodligen PK-åsikter också. Konformister som tror att allt har ett svar här i världen.
Det roligaste med matlagning är ju just att experimentera fram saker som funkar och inte funkar.
Blir inte ledsen om något smakar illa, då har jag lärt mig något, tagit till mig en ny kunskap till nästa gång.
Älskar matlagning för det finns liksom ingen punkt där du är "klar", även om vissa kockar verkar tro det.
Nej, det finns inga kockar som tror sig vara fullärda.
Det bästa du kan göra om du älskar matlagning är att lära dig några klassiker, det finns en anledning till att vissa maträtter funkar och är älskade.
Prova att laga enligt recept och lär dig att behärska exempelvis en Texas chili, en daal, en pho, en ”äkta” cacio e pepe, en wienerschnitzel, en pölsa, en bouillabaisse, en bourgignon, en tom kha osv.
Om du inte har en stabil grund i klassikerna och vet vilka smaker och tekniker som funkar ihop kommer ditt experimenterande i dom flesta fall bara resultera i något konstigt.
Lär dig laga mat på riktigt efter recept och gå sedan vidare med freestyleande, du kommer efter ett tag märka att ingenting du gör på frihand smakar illa.
Instead of learning from your mistakes, learn from your success.