2021-08-02, 16:21
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
Det är självklart upp till var och en att stoppa i vad man vill i sin mat. Dock finns det vissa rätter som ska vara på ett visst sätt för att leva upp till namnet. Wienerschnitzel exempelvis, ska vara gjort på kalv. Annars får man nöja sig att kalla den schnitzel rätt och slätt.
Är väl egentligen mest applicerbart på restauranger där man vill veta vad man får för pengarna.
Så du menar att jag inte kan kalla nachos me guacamole för Biffrydberg?
Citera
2021-08-02, 17:33
Medlem
Jag tycker man skall vara noga med Korv Stroganoff och inte ta i t ex Stekring i den.

Då skall man ange vilken korv man har om det inte är äkta falukorv.
Citera
2021-08-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Förmodligen PK-åsikter också. Konformister som tror att allt har ett svar här i världen.

Det roligaste med matlagning är ju just att experimentera fram saker som funkar och inte funkar.
Blir inte ledsen om något smakar illa, då har jag lärt mig något, tagit till mig en ny kunskap till nästa gång.

Älskar matlagning för det finns liksom ingen punkt där du är "klar", även om vissa kockar verkar tro det.

Matrelativist!

Skämt åsido undrar jag vad motsatsen till dessa matfascister är. Någon som aldrig lagar efter recept utan bara "på känn"?
Citera
2021-08-02, 19:23
Medlem
Ja, matfascister är töntiga.

Matkultur hade ej utvecklats om alla följer ett enda officiellt recept.

Dessa autister tror de vet exakt hur man lagar en bolognese korrekt. Men i Bologna kommer du få massa olika recept beroende på vems farmor du frågar.

Maträtter har sällan ett enda recept hugget i sten.
Citera
2021-08-02, 19:54
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Nej, det finns inga kockar som tror sig vara fullärda.

Det bästa du kan göra om du älskar matlagning är att lära dig några klassiker, det finns en anledning till att vissa maträtter funkar och är älskade.

Prova att laga enligt recept och lär dig att behärska exempelvis en Texas chili, en daal, en pho, en ”äkta” cacio e pepe, en wienerschnitzel, en pölsa, en bouillabaisse, en bourgignon, en tom kha osv.

Om du inte har en stabil grund i klassikerna och vet vilka smaker och tekniker som funkar ihop kommer ditt experimenterande i dom flesta fall bara resultera i något konstigt.

Lär dig laga mat på riktigt efter recept och gå sedan vidare med freestyleande, du kommer efter ett tag märka att ingenting du gör på frihand smakar illa.

Instead of learning from your mistakes, learn from your success.

Vart skrev jag att jag inte följer recept din autistmongis?

Lååång text utan innehåll. Du låter som att du tror att du vet någonting. Alltså dom jag nämnde. Tror sig vara fullärd så man experimenterar inget alls.
Citera
2021-08-02, 20:01
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Matrelativist!

Skämt åsido undrar jag vad motsatsen till dessa matfascister är. Någon som aldrig lagar efter recept utan bara "på känn"?

Jag gör alltid såhär, kikar några olika recept på det jag ska laga, plockar ut dom delar jag gillar. Kör 1-3 testrundor innan jag bjuder sambon.

Brukar bli bra resultat då.

Sen när man hittat en bra grund kan man ändra saker och testa sig fram.

Att säga att mat ska vara på ett visst sätt är ju helt uppåt väggarna, då vet man inte att dels är smak rätt jävla subjektivt, samtidigt har mycket mat uppkommit av just experiment, misstag och nödgade tillvägagångssätt samt tillgång till råvaror.

Mongisen jag svarade ovanför är en så kallad matfascist.
Citera
2021-08-02, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Vart skrev jag att jag inte följer recept din autistmongis?

Lååång text utan innehåll. Du låter som att du tror att du vet någonting. Alltså dom jag nämnde. Tror sig vara fullärd så man experimenterar inget alls.

Åh jävlar.
Jag har jobbat i kök i 30 år i Sverige och över hela Europa och känner mig absolut inte fullärd.
Jag har inte träffat en enda kock som har sagt sig vara fullärd.
Jag utvecklas och lär mig något nytt varje dag, livet är fullt av inspiration.
Vi professionella kockar experimenterar jävligt mycket mer än hemmakockar, det kan du vara säker på.
Citera
2021-08-02, 20:52
Medlem
grungewhores avatar
Det är väl som nyreligiösa eller de som just lärt sig något nytt; de ska rätta alla andra för att ingen ska haja att de har haft fel hela sitt liv. Typisk ängslighet, helt enkelt.

Men mat som identitet är ett intressant ämne. Jag tror det är ungefär samma mekanism som gör t ex veganer odrägliga, som gör dessa carbonarafascister lika jobbiga.
Citera
2021-08-02, 21:07
Medlem
mikaelss avatar
Det är ingen som hindrar dig att ha grädde och/eller bacon i din pasta, men varför måste du kalla den Carbonara när den inte är en spaghetti Carbonara?

Samma med chilin, häll i vad fan du vill, men med bönor är det ingen Texas chili.

Ska jag steka upp några jävla grytbitar åt dig och kalla det oxfilé, eller pepparstek?

Eftersom det tydligen är du som är aspie ska jag ta det på en nivå du kanske klarar;
Ja, du får laga mat precis hur du vill.
Nej, du får inte kalla det vad du vill (utan att framstå som en idiot).
Och om du ska sälja det får du verkligen inte kalla det vad du vill, det finns rätt strikta regler för falukorv, herrgårdsost m fl skyddade varumärken.

Så häll du bönor i chilin och all möjlig skit i din pastasås, men kalla den helst inte Texas chili eller bolognese, ok? Det får dig att framstå som obildad.

Men experimentera gärna med nya kul maträtter, påstå bara inte att de är klassiker innan de blivit det.

Och gör inte en pytt i panna och kalla det biff Rydberg, det är en skillnad.
Citera
2021-08-02, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är ingen som hindrar dig att ha grädde och/eller bacon i din pasta, men varför måste du kalla den Carbonara när den inte är en spaghetti Carbonara?

Samma med chilin, häll i vad fan du vill, men med bönor är det ingen Texas chili.

Ska jag steka upp några jävla grytbitar åt dig och kalla det oxfilé, eller pepparstek?

Eftersom det tydligen är du som är aspie ska jag ta det på en nivå du kanske klarar;
Ja, du får laga mat precis hur du vill.
Nej, du får inte kalla det vad du vill (utan att framstå som en idiot).
Och om du ska sälja det får du verkligen inte kalla det vad du vill, det finns rätt strikta regler för falukorv, herrgårdsost m fl skyddade varumärken.

Så häll du bönor i chilin och all möjlig skit i din pastasås, men kalla den helst inte Texas chili eller bolognese, ok? Det får dig att framstå som obildad.

Men experimentera gärna med nya kul maträtter, påstå bara inte att de är klassiker innan de blivit det.

Och gör inte en pytt i panna och kalla det biff Rydberg, det är en skillnad.

Tack.

Word.
På allt.

Skönt att det iallafall verkar vara några stycken som fattar vad mat, matlagning, mathistoria och respekt för tradition handlar om.
Citera
2021-08-02, 21:26
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är väl som nyreligiösa eller de som just lärt sig något nytt; de ska rätta alla andra för att ingen ska haja att de har haft fel hela sitt liv. Typisk ängslighet, helt enkelt.

Men mat som identitet är ett intressant ämne. Jag tror det är ungefär samma mekanism som gör t ex veganer odrägliga, som gör dessa carbonarafascister lika jobbiga.
Bra poäng, maten har blivit lite som en religion i Sverige. Jag har ett genuint matintresse och kan själv göra mig skyldig till att i detalj berätta exakt hur jävla gott det är med en smörsås med pepparrot till skaldjur eller hur man bäst smyger upp en rejäl köttbit i temperatur på grillen.

Det är väl att räkna i samma religionsklass som kanske judendom, inget man direkt snackar med alla om men som är en stor del av ens liv.

Sedan kommer stegen uppåt via vegetarianer och folk som kör någon diet (irriterande och vill omvända de i sin närhet, lite som frikyrkliga) till veganer (jehovas vittnen eftersom de för det mesta är trevliga även om de anser sig vara bättre än andra) hela vägen upp till carbonara-talibanerna.
Citera
2021-08-02, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Bra poäng, maten har blivit lite som en religion i Sverige. Jag har ett genuint matintresse och kan själv göra mig skyldig till att i detalj berätta exakt hur jävla gott det är med en smörsås med pepparrot till skaldjur eller hur man bäst smyger upp en rejäl köttbit i temperatur på grillen.

Det är väl att räkna i samma religionsklass som kanske judendom, inget man direkt snackar med alla om men som är en stor del av ens liv.

Sedan kommer stegen uppåt via vegetarianer och folk som kör någon diet (irriterande och vill omvända de i sin närhet, lite som frikyrkliga) till veganer (jehovas vittnen eftersom de för det mesta är trevliga även om de anser sig vara bättre än andra) hela vägen upp till carbonara-talibanerna.

Allvar.

Varför detta jidder om ”carbonaratalibaner”.

Vore det inte enklast om man kallar en pasta carbonara pasta carbonara, och en pasta med bacon- och gräddsås något annat?
Pasta med bacon- och gräddsås kanske?

Varför sätta sig på tvären när det gäller klassiska maträtter när man inte gör det med något annat i livet?

Eller ni carbonararebeller är kanske likadana med allt annat i livet?
Blandar vodka med tonic och kallar det vodka russian?

Det verkar vara väldigt jobbigt isåfall.
Senast redigerad av cdec 2021-08-02 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in