Citat:
Ursprungligen postat av
Gregerrrr
Jag förstår.
Men eftersom fonden generelt och historiskt går upp så borde det väl vara smartast att "hoppa på tåget" och investera hela sitt tänkta sparande direkt? Borde väl få mer andelar nu för pengarna än att sitta och månadsspara resterande del när fonden (troligtvis) gått upp?
Bulkinsättning menar jag alltså ett större belopp. Man får avgöra själv vad som är "större belopp".
Svårt att sia om framtiden, men jag själv ligger på ett antal kkr som väntar på börsfall. Skulle inte gå in med "bulk" i nuläget. Men månadssparande på några tusen/mån är aldrig fel. Oavsett tidpunkt.
Har ett gammalt månadssparande jag varit för lat för att avsluta, går in på fonder utanför ISK, så gammalt är det. Men kul ändå, för det är pengar jag faktiskt aldrig tänker på att jag har.
Välj indexfonder som är billiga. Skulle inte satsa på räntefonder i nuvarande lågränteläge. Risk föreligger att styrräntorna går upp, och då faller räntefonder (och blandfonder) rätt hårt. Inflationen är på väg upp, och då borde räntan följa med, klassiskt sett. Men politikerna strör ju ut helikopterpengar i och med covid, så fan vet.. Helikopterpengar=inflation=högre ränta=blandfonder/räntefonder faller.