• 1
  • 2
2021-08-02, 01:37
Medlem
Undrar om någon vet vad som är bäst, att sätta in hela sitt tänkta sparande på ett ISK och fonder eller att månadsspara? Eller spelar detta ingen roll?

Låt oss säga att jag har 150.000 kr som jag vill investera i en blandfond. Får man ändå avkastning och ränta på ränta om man sätter in hela beloppet på en gång? Som det är nu så går ju fonden upp och ner hela tiden men ligger 1,8% plus på två månader.

Eller är det bättre att sätta in 100.000 nu och månadsspara in resterande 50.000?
Citera
2021-08-02, 01:41
Medlem
SittFints avatar
Att månadsspara är mindre riskfyllt. Det finns ju alltid en risk att börsen störtdyker imorgon om du sätter in idag. Men den främsta anledningen att månadsspara är faktiskt egentligen att man inte redan har pengarna man ska sätta in.
Citera
2021-08-02, 01:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregerrrr
Undrar om någon vet vad som är bäst, att sätta in hela sitt tänkta sparande på ett ISK och fonder eller att månadsspara? Eller spelar detta ingen roll?

Låt oss säga att jag har 150.000 kr som jag vill investera i en blandfond. Får man ändå avkastning och ränta på ränta om man sätter in hela beloppet på en gång? Som det är nu så går ju fonden upp och ner hela tiden men ligger 1,8% plus på två månader.

Eller är det bättre att sätta in 100.000 nu och månadsspara in resterande 50.000?

Jag gör både-och:
Bulkinsättningar på ISK när jag fått stora utbetalningar, och samtidigt ett månadssparande som dras från "lönekontot". Det ena utesluter inte det andra. Bulkinsättningarna gör jag bara när börsen har fallit rejält. Och givetvis före den har återhämtat sig.
Citera
2021-08-02, 02:00
Medlem
Jag förstår.
Men eftersom fonden generelt och historiskt går upp så borde det väl vara smartast att "hoppa på tåget" och investera hela sitt tänkta sparande direkt? Borde väl få mer andelar nu för pengarna än att sitta och månadsspara resterande del när fonden (troligtvis) gått upp?
Citera
2021-08-02, 02:07
Medlem
Citat:
Jag förstår.
Men eftersom fonden generelt och historiskt går upp så borde det väl vara smartast att "hoppa på tåget" och investera hela sitt tänkta sparande direkt? Borde väl få mer andelar nu för pengarna än att sitta och månadsspara resterande del när fonden (troligtvis) gått upp?

Det är historiskt. Och sen beror det på om du sparar långsiktigt eller kort. Om du sparar kort så är det mera värt att lägga en större summa men mer risker med det då börsen kan gå ner och den är nästan på all time high atm.

Mitt råd är att inte lägga alla dina besparingar på fonder eller aktier men det är bara min åsikt och du gör som du vill.
Citera
2021-08-02, 02:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag förstår.

Bulkinsättning menar jag alltså ett större belopp. Man får avgöra själv vad som är "större belopp".
Svårt att sia om framtiden, men jag själv ligger på ett antal kkr som väntar på börsfall. Skulle inte gå in med "bulk" i nuläget. Men månadssparande på några tusen/mån är aldrig fel. Oavsett tidpunkt.

Har ett gammalt månadssparande jag varit för lat för att avsluta, går in på fonder utanför ISK, så gammalt är det. Men kul ändå, för det är pengar jag faktiskt aldrig tänker på att jag har.

Välj indexfonder som är billiga. Skulle inte satsa på räntefonder i nuvarande lågränteläge. Risk föreligger att styrräntorna går upp, och då faller räntefonder (och blandfonder) rätt hårt. Inflationen är på väg upp, och då borde räntan följa med, klassiskt sett. Men politikerna strör ju ut helikopterpengar i och med covid, så fan vet.. Helikopterpengar=inflation=högre ränta=blandfonder/räntefonder faller.
Citera
2021-08-02, 02:20
Medlem
Jag sparar hyfsat långsiktigt tänker jag. 10 år kanske.
Vill bara inte att pengarna ska ligga och ruttna på ett nollräntekonto.

Men på 10 år borde väl fonden vid ev. crash komma tillbaks och att man i slutändan går med vinst?
Citera
2021-08-02, 02:39
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Men på 10 år borde väl fonden vid ev. crash komma tillbaks och att man i slutändan går med vinst?
Förmodligen, men det vet man inte
Citera
2021-08-02, 09:45
Medlem
Tarrous avatar
Har för mig att RikaTillsammans haft frågan uppe, och att svaret blev engångsinsättning (även om utsmetade insättningar mentalt upplevs mindre riskfyllt). Det är dessutom erkänt svårt att `tajma marknaden`.

På 10 års sikt kommer en fond utifrån historisk kunskap sannolikt vara en bättre affär än konto. Ännu bättre blir det om du efter din engångsinsättning regelbundet månadssparar en peng genom t.ex autogiro.
Citera
2021-08-02, 10:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Det är huvudsakligen ett psykologiskt värde man vinner genom att dela upp insättningarna, då man (förhoppningsvis) kan se insättningarna växa i takt med att man sätter in mer, och på så sätt klarar av att ha is i magen de stunder de faktiskt går ner kraftigt. Att paniksälja vid en dipp är ett klassiskt nybörjarmisstag.

Sätter man (som nybörjare) in hela beloppet vid ett engångstillfälle finns risken att man hamnar i fällan att man tror att man köpt vid fel tillfälle, då säljer man vid minsta nedgång och tar förlusten för att sedan behöva börja om.

Att mjukstarta sitt sparande är dock en bra idé då man lär sig på vägen samt blir bättre på att hantera nedgångar. Men man ska aldrig sätta in kapital man behöver på kort sikt på börsen.
Citera
2021-08-02, 10:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Att månadsspara är mindre riskfyllt. Det finns ju alltid en risk att börsen störtdyker imorgon om du sätter in idag.

Egentligen inte. Det kan ju mycket väl störtdyka dagen efter att du gjort sista insättningen också. Det viktiga är dock att kunna hantera nedgången och inte bli deprimerad så fort man ligger back, för är man lagd åt det hållet psykiskt är börsinvesteringar inte en bra idé.
Citera
2021-08-02, 10:31
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag förstår.

Indexfonder går historiskt upp, helt enkelt eftersom börsen historiskt har gått upp. Enskilda fonder behöver inte nödvändigtvis gå med plus under en given period och än mindre slå index under samma period (tvärtom är det vanligt att fonder underpresterar index över tid).

Att börsen går upp på lång sikt betyder ju inte heller att börsen går upp från varje vald tidsperiod till en annan. Månadssparar man sprider man ut sina köp under kanske 1-2 år, det är ingen tid att prata om i sammanhanget börsinvesteringar, så det är vanligen inte mycket man "förlorar" genom att sprida ut vs. att göra en stor insättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in