• 1
  • 2
2021-08-02, 10:41
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregerrrr
Undrar om någon vet vad som är bäst, att sätta in hela sitt tänkta sparande på ett ISK och fonder eller att månadsspara? Eller spelar detta ingen roll?

Låt oss säga att jag har 150.000 kr som jag vill investera i en blandfond. Får man ändå avkastning och ränta på ränta om man sätter in hela beloppet på en gång? Som det är nu så går ju fonden upp och ner hela tiden men ligger 1,8% plus på två månader.

Eller är det bättre att sätta in 100.000 nu och månadsspara in resterande 50.000?

Jag skulle just nu spara månadsvis.

Det finns några svarta svanar som just nu har potential att skapa lite oreda :

1. Spridningen av Deltavarianten. Vi är precis i början . Några länder förbereder en Lock-down, vi har inga siffror än hur pass svår den kommer att bli för Sverige och utomlands.

2. Betongkris. Cementa på Gotland har inte fått förlängd tillstånd att bryta kalk och måste ställa in produktionen i november (?) Alla pågående byggen i landet som behöver jämna leveranser av cement kan kommas att ställas in. Regeringen kan stoppa det, men det finns än så länge inga signaler. 100 000-tals jobb är beroende av cementförsörjningen. https://www.domstol.se/nyheter/2021/...te-pa-gotland/

3. Svenska börsen har slagit alla time High regelbundet de senaste 2 månaderna. Min egen favoritaktie (Investor) har flera gånger varnat med risken att börsvärdet är övervärderat och att det kan komma en sättning. Utländska banker har sänkt Investor till " Sälj" från att ha varit "Behåll" och tidigare "köp" och också sänkt riktkursen. (Tog bara Investor som exempel)

Själv ligger jag likvid, sålde allt för 2 veckor sedan. Väntar ut till hösten, för att passa på att sakta gå in igen
Senast redigerad av Opaque 2021-08-02 kl. 10:46.
Citera
2021-08-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Egentligen inte. Det kan ju mycket väl störtdyka dagen efter att du gjort sista insättningen också. Det viktiga är dock att kunna hantera nedgången och inte bli deprimerad så fort man ligger back, för är man lagd åt det hållet psykiskt är börsinvesteringar inte en bra idé.

Om det skulle störtdyka dagen efter sista insättningen så har man förmodligen haft en längre tids börsuppgång bakom sig under tiden som man spred ut insättningen. Man har då förhoppningsvis en förmögenhet som har hunnit växa så pass att man inte förlora så mycket. Sätter man in allt på en gång och det störtdyker dagen efter har man inte haft den här tiden och då förlorar man mer. På lång sikt håller jag med om att det är lönsammare att sätta in allt på en gång men hur säker kan man vara på att inte behöva pengarna plötsligt? Det handla inte bara om att vara deprimerad för att man ligger back utan om att ha tillräckligt med pengar ifall oväntade utgifter/köp möjligheter dyker upp.
Citera
2021-08-02, 12:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Om det skulle störtdyka dagen efter sista insättningen så har man förmodligen haft en längre tids börsuppgång bakom sig under tiden som man spred ut insättningen. Man har då förhoppningsvis en förmögenhet som har hunnit växa så pass att man inte förlora så mycket.

Nja, det där är ju egentligen en tankevurpa. Om du förutsätter att du har ett par uppgångar att backa upp med på de belopp du gått in med innan det dyker efter sista insättningen så har du ju varit med på uppgångarna med delar av kapitalet men också varit med på nedgången med hela kapitalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Sätter man in allt på en gång och det störtdyker dagen efter har man inte haft den här tiden och då förlorar man mer. På lång sikt håller jag med om att det är lönsammare att sätta in allt på en gång men hur säker kan man vara på att inte behöva pengarna plötsligt? Det handla inte bara om att vara deprimerad för att man ligger back utan om att ha tillräckligt med pengar ifall oväntade utgifter/köp möjligheter dyker upp.

Ja, givetvis är man ju sällan säker på att man inte kommer att behöva kapital på kort sikt. Att ha en buffert för oväntade utgifter är bra och bör hållas isär från långsiktigt sparande. Äger man dessutom en egen bostad är det lättare att sätta av varje månad av lönen än om man hyr, osv.
Citera
2021-08-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregerrrr
Undrar om någon vet vad som är bäst, att sätta in hela sitt tänkta sparande på ett ISK och fonder eller att månadsspara? Eller spelar detta ingen roll?

Låt oss säga att jag har 150.000 kr som jag vill investera i en blandfond. Får man ändå avkastning och ränta på ränta om man sätter in hela beloppet på en gång? Som det är nu så går ju fonden upp och ner hela tiden men ligger 1,8% plus på två månader.

Eller är det bättre att sätta in 100.000 nu och månadsspara in resterande 50.000?
Du har missförstått.

Placering i fonder är INTE pengar som parkeras på ett konto och som genererar ränteintäkter.

Du köper fondandelar till en viss kurs baserat på det dagsaktuella värdet. Du äger då inte pengar längre, utan andelar av bolag. Värdet på dessa förändras sedan över tid. Du har hela tiden lika många andelar (tills du köper eller säljer igen). Det är värdet på varje ANDEL som ändras. När du säljer omsätts andelarna i pengar till den kurs de har just då, baserat på bolagens värde, typiskt sett börskurs om det är noterade bolag.

Om man har tid att vänta har det historiskt varit bättre att trycka in alla pengar på en gång. Viktigaste regeln är att bara investera pengar man har råd att förlora. "Fire and forget." Som någon skrev häromdagen - köp, radera appen, kolla igen om 20 år.

Finns hur mycket som helst att läsa i forum, bloggar etc. Googla på "fondskola" typ.
Citera
2021-08-02, 18:28
Medlem
Säkrast är givetvis sätta in pengar med jämna mellanrum, sedan vad som ger bäst avkastningen är en helt annan fråga.
Citera
2021-08-03, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du har missförstått.

Placering i fonder är INTE pengar som parkeras på ett konto och som genererar ränteintäkter.

Du köper fondandelar till en viss kurs baserat på det dagsaktuella värdet. Du äger då inte pengar längre, utan andelar av bolag. Värdet på dessa förändras sedan över tid. Du har hela tiden lika många andelar (tills du köper eller säljer igen). Det är värdet på varje ANDEL som ändras. När du säljer omsätts andelarna i pengar till den kurs de har just då, baserat på bolagens värde, typiskt sett börskurs om det är noterade bolag.

Om man har tid att vänta har det historiskt varit bättre att trycka in alla pengar på en gång. Viktigaste regeln är att bara investera pengar man har råd att förlora. "Fire and forget." Som någon skrev häromdagen - köp, radera appen, kolla igen om 20 år.

Finns hur mycket som helst att läsa i forum, bloggar etc. Googla på "fondskola" typ.

Det där är en sak som behövs förtydliga då det kan betyda olika saker för olika personer. Betyder det då du säger det, pengar som är dina och som du inte har lånat eller liknade, eller pengar som du kan rycka axeln åt om du förlora och sover gott oavsett. Om det är det sistnämnde så blir det nog för de flesta en väldigt liten summa. Även om du har flera miljoner på banken så är exempelvis 40k fortfarande en stor summa att förlora, det kan representera mkt tid, jobb och slit bakom de pengar.
Senast redigerad av Hew18 2021-08-03 kl. 04:58.
Citera
2021-08-03, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det där är en sak som behövs förtydliga då det kan betyda olika saker för olika personer. Betyder det då du säger det, pengar som är dina och som du inte har lånat eller liknade, eller pengar som du kan rycka axeln åt om du förlora och sover gott oavsett. Om det är det sistnämnde så blir det nog för de flesta en väldigt liten summa. Även om du har flera miljoner på banken så är exempelvis 40k fortfarande en stor summa att förlora, det kan representera mkt tid, jobb och slit bakom de pengar.
Visst är det så.

Allt är spekulation. Man ska inte spekulera bort till exempel sitt hus, eftersom man alltid kommer behöva bo. Hur lite pengar men än satsar tar man en risk. Men också en chans till värdeökning.

40k av ett kapital på flera miljoner skulle jag absolut våga satsa. Ekonomierna i världen har ju vuxit hittills och har nog förutsättningar att fortsätta göra det.
Citera
2021-08-03, 08:06
Medlem
mdlbs avatar
Var i en liknande situation i början av året, sålde en dyr aktiefond tillsammans med enstaka aktier och placerade allt i en indexfond, allt på en gång. Sen har jag fortsatt månadsspara med mindre belopp. Ser inga problem med att gå in med ett större belopp direkt, dock var det fortfarande för min del en tid när börsen gick på turbo, nu är läget lite mer osäkert.

Men å andra sidan är det svårt att tajma in börsen, då är det bättre att helt enkelt köpa, hålla och tänka långsiktigt.
Citera
2021-08-27, 12:50
Medlem
Engångsinsättning är vetenskapligt bevisad som mest lönsam.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in