Citat:
Ursprungligen postat av
Gregerrrr
Undrar om någon vet vad som är bäst, att sätta in hela sitt tänkta sparande på ett ISK och fonder eller att månadsspara? Eller spelar detta ingen roll?
Låt oss säga att jag har 150.000 kr som jag vill investera i en blandfond. Får man ändå avkastning och ränta på ränta om man sätter in hela beloppet på en gång? Som det är nu så går ju fonden upp och ner hela tiden men ligger 1,8% plus på två månader.
Eller är det bättre att sätta in 100.000 nu och månadsspara in resterande 50.000?
Jag skulle just nu spara månadsvis.
Det finns några svarta svanar som just nu har potential att skapa lite oreda :
1. Spridningen av Deltavarianten. Vi är precis i början . Några länder förbereder en Lock-down, vi har inga siffror än hur pass svår den kommer att bli för Sverige och utomlands.
2. Betongkris. Cementa på Gotland har inte fått förlängd tillstånd att bryta kalk och måste ställa in produktionen i november (?) Alla pågående byggen i landet som behöver jämna leveranser av cement kan kommas att ställas in. Regeringen kan stoppa det, men det finns än så länge inga signaler. 100 000-tals jobb är beroende av cementförsörjningen.
https://www.domstol.se/nyheter/2021/...te-pa-gotland/
3. Svenska börsen har slagit alla time High regelbundet de senaste 2 månaderna. Min egen favoritaktie (Investor) har flera gånger varnat med risken att börsvärdet är övervärderat och att det kan komma en sättning. Utländska banker har sänkt Investor till " Sälj" från att ha varit "Behåll" och tidigare "köp" och också sänkt riktkursen. (Tog bara Investor som exempel)
Själv ligger jag likvid, sålde allt för 2 veckor sedan. Väntar ut till hösten, för att passa på att sakta gå in igen