Citat:
Ursprungligen postat av
xanaxbby
Om man lovar sig att inte ta mer en 1 gång i veckan då? Finns det verkligen ingen som lyckas ta benzo i normal mängd
Om man inte ska ta benzo, och 1 atarax/lergigan/theralen endast hjälper vid lindrigare ångest, vad finns det mer för alternativ? Ta större dos av antihistaminer, eller finns det något ångestdämpande som varken är benzo eller antihistamin?
Om du tänker på något ångestdämpande som inte är benso så finns ju Lyrica. Skulle dock aldrig rekommendera någon att ta det då toleransen skjuter i höjden svinfort och de är värre att sluta med än både benso och opiater tillsammans.
Bensodiazepiner v.b är alldeles ypperligt. Tar du endast när du har ångest så finns det ingen bättre medicin eller risk för toleransutveckling och missbruk.
Att börja med Ksalol eller Xanor som det heter på svenska är kanske inte den bästa idén. För de allra flesta så räcker 10 mg Sobril v.b eller så lite som 0.25 mg Xanor.
Personligen föredrar jag Iktorivil då jag upplever dem som ännu mer ångestdämpande än Sobril plus att jag både agerar och beter mig nyktert. Dessutom sköt inte toleransen i höjden lika snabbt som på Sobril.
Nu äter jag visserligen benso dagligen, på recept naturligtvis och efter 5 år på 4 mg Iktorivil så har jag aldrig upplevt att jag vill höja min dagsdos. Råkade av misstag ta 6 mg en dag och det kändes bara obehagligt.
Har 0.25 mg Xanor att ta v.b med men de brukar jag endast om jag inte slocknar på mina andra kvällsmediciner.