Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Samma sits fr mig.
Jag hr massor med folk som "tar upp rorna" vid pension och jag tror jag blir en av dom.
Stressat som en idiot i industrin i 30 r och ftt nog - krks av stressen alltsom oftast!
Har levt "sparsamt men inte snlt" i 2 r fr att testa vad jag verkligen behver och nu ser jag resultatet.
Tjnstepensionen frn 55 och sedan allmn samt tjnste 67 -> rcker bra fr bibehllen standard fr mig.
Jag blir lite nyfiken p vad ni "normala som inte har 50mSEK" behver fr att ta er runt per mnad nr alla rkningar r betalda?
Tnker Mat, klder, tvtt, grillkol, hygien - allts verlevnad med den standard ni behver o vill ha!
Jag rknar inte in bil, bensin, frskringar osv fr det r ju s olika fr oss.
Det varierar ver ret, men i genomsnitt mindre n 15 000 kronor per mnad. D inkluderar jag allt, bilkostnader, frskringar mm. Bilen kpte jag ny kontant, inga ln. Jag byter olja sjlv och gr service. Mitt boende r billigt, jag har amorterat av lnet. Det gjorde mycket i att minska utgifter. Jag tycker jag lever mycket gott nu utan att vara anstlld.
Nr jag fr ut min pension har jag valt att ta ut mina tjnstepensioner p 8 r. Min tanke r att det r bttre att gra av med pengarna nr man orkar och lever. Vem vet hur framtiden blir?
Jag hller med de som skrivet hr att gamla arbetskamrater frsvinner nr man slutar, men det gjorde de ocks nr man bytte jobb. Bara f vnner blir kvar. Men kvalitet r inte samma sak som kvantitet!

Det r faktiskt sknt att slippa en del, speciellt en del chefer.
Jag fyller mina dagar med egna projekt och sm uppdrag som jag tar betalt fr. Jag gr ocks en del ideella sysslor, r aktiv i freningar.
Fr frsta gngen i mitt liv disponerar jag min tid sjlv och behver inte oroa mig ver min inkomst. Det tar lite tid att vnja sig vid det, men det r en hrlig knsla.