Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Samma sits för mig.
Jag hör massor med folk som "tar upp årorna" vid pension och jag tror jag blir en av dom.
Stressat som en idiot i industrin i 30 år och fått nog - kräks av stressen alltsom oftast!
Har levt "sparsamt men inte snålt" i 2 år för att testa vad jag verkligen behöver och nu ser jag resultatet.
Tjänstepensionen från 55 och sedan allmän samt tjänste 67 -> räcker bra för bibehållen standard för mig.
Jag blir lite nyfiken på vad ni "normala som inte har 50mSEK" behöver för att ta er runt per månad när alla räkningar är betalda?
Tänker Mat, kläder, tvätt, grillkol, hygien - alltså överlevnad med den standard ni behöver o vill ha!
Jag räknar inte in bil, bensin, försäkringar osv för det är ju så olika för oss.
Det varierar över året, men i genomsnitt mindre än 15 000 kronor per månad. Då inkluderar jag allt, bilkostnader, försäkringar mm. Bilen köpte jag ny kontant, inga lån. Jag byter olja själv och gör service. Mitt boende är billigt, jag har amorterat av lånet. Det gjorde mycket i att minska utgifter. Jag tycker jag lever mycket gott nu utan att vara anställd.
När jag får ut min pension har jag valt att ta ut mina tjänstepensioner på 8 år. Min tanke är att det är bättre att göra av med pengarna när man orkar och lever. Vem vet hur framtiden blir?
Jag håller med de som skrivet här att gamla arbetskamrater försvinner när man slutar, men det gjorde de också när man bytte jobb. Bara få vänner blir kvar. Men kvalitet är inte samma sak som kvantitet!

Det är faktiskt skönt att slippa en del, speciellt en del chefer.
Jag fyller mina dagar med egna projekt och små uppdrag som jag tar betalt för. Jag gör också en del ideella sysslor, är aktiv i föreningar.
För första gången i mitt liv disponerar jag min tid själv och behöver inte oroa mig över min inkomst. Det tar lite tid att vänja sig vid det, men det är en härlig känsla.