• 5
  • 6
2021-08-09, 05:28
Medlem
Verkar som trden brjar f 2 frgestllningar och tycker bda tv r rtt intressanta.

1. Ska man pensionera sig nr man kan?

Tror att det bsta svaren hr r att huvudsaken r att man inte jobbar fr pengar. Vissa tycker det r kul och jag tror att om man gr ned i tid, eller jobbar i mindre stressiga roller s kan det vara ett bra stt att frdriva tiden. Starta eget r ocks en bra id.

2. Ska man g ned i livskvalitet nr man slutar?

Jag tycker inte man ska gra det. Skulle jag inte kunna generera mer pengar n jag behver fr att leva samma livsstil som nu skulle jag inte tnka p det. Mttet fr mig r att kapitalet gr upp med tid trots att jag inte jobbar. Just r det inga problem men om jag vill ha en livsstil d jag aldrig tnker p pengar s behver jag ett par r till.
Citera
2021-08-09, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetual-motion
Verkar som trden brjar f 2 frgestllningar och tycker bda tv r rtt intressanta.

1. Ska man pensionera sig nr man kan?

Tror att det bsta svaren hr r att huvudsaken r att man inte jobbar fr pengar. Vissa tycker det r kul och jag tror att om man gr ned i tid, eller jobbar i mindre stressiga roller s kan det vara ett bra stt att frdriva tiden. Starta eget r ocks en bra id.

Jag tycker inte man ska gra det. Skulle jag inte kunna generera mer pengar n jag behver fr att leva samma livsstil som nu skulle jag inte tnka p det. Mttet fr mig r att kapitalet gr upp med tid trots att jag inte jobbar. Just r det inga problem men om jag vill ha en livsstil d jag aldrig tnker p pengar s behver jag ett par r till.

1. Jag valde att byta jobb, nr jag hade tillrckligt med pengar att pensionera mig. Har jobbat utomlands (bde inom och utom Europa). De tidigare dubier som fanns mot "risktagandet" att flytta utomlands fanns inte lngre.

2. Fr mig blev det tvrtom. Med utomlandsarbete + strre vilja att byta jobb har ekonomin ytterligare frbttrats. Jobbar bara med sdant som jag tycker r roligt (har blivit mer krsen p den punkten.) Ser mig sjlv som "semi-retired" eftersom jag inte behver mer inkomster, men jobbar lika mycket som tidigare (fast - som sagt - bara med sdant som r roligt & bara med mnniskor jag trivs med). Det har ocks blivit s att de veckor jag jobbar jobbar jag fler timmar n 40 per vecka, och att jag tar fler semesterveckor n tidigare.
Citera
2021-08-09, 05:53
Medlem
KTM_s avatar
Definitionen av pension varierar frn person s pension behvs definieras.
Fr mig innebr inte pension att aldrig mer jobba. Jobba som pensionr gr fint, ven jobb man ogillar. Dremot fr jobbet lgre prioritet som pensionr och man gr helt enkelt nr i tid och tiden dalar ven nert successivt ju ldre man blir. Frsking pensionr jobbar bra mycket mer n erfaren pensionr.
Pension handlar fr mig egentligen inte s mycket om vad det innebr utan mer vad det inte innebr.
Nr man vl kommer in i arbetslivet s handlar allt om dra in s mycket cash man orkar o kan, karrir och status r viktigt. Efter ngra r blir ven trygghet, skerhet och ofta familj och allt vad de innebr viktigt. Ni som r frldrar vet hur jvla dyrt det r med Svensson familjelivet.
Stora krav, stora ansvar. Helt pltsligt finns inget vl. Man mste prestera.
Visst kan man g i pension innan barn kommer p tal, men oftast r det inte s..
Men att basera pensionen p en passiv inkomst r nog en dlig id. Pengarna ska finnas skrade frst. Mao redo att spenderas.
Man vet aldrig vad som hnder. Ska man ge upp hela sin karrir p framtida eventuella inkomster? Vad hnder om det krisar sig?
Du r en has been i arbetslivet.
Fuck that. Det ska finnas miljoner i diverse investeringar innan det r mjligt att fundera p pension innan 45

Kort sagt, min pong r att pension innebr strre lugn, lge prestation, en relativt fet portflj, passive inkomst, utspridda investeringar, en stor hg med mynt liggandes.
Jobb r inget mste. Hypotetiskt ska man klara av hela pensionen utan att lyfta ett finger att dra in pengar. Pengar r allts inget issue lngre.
Ju tidigare man kan pensionera sig desto bttre.
Fr att ta extremexempel - pewdiepie va r ha. Nu? 30? 32? Ntt snt iaf.
r han pensionr enligt dig?
Jag skulle sger att han har absolut pensionerat sig vid det hr laget.
Han jobbar och r fortfarande vldigt aktiv.
Men optihetsen r borta r jag helt vertygad om. Framver kan vi rkna med att han gr bara snt han tycker om.
Kanske har fel, kanske inte. Jag vet ingenting om hur han tnker.
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-09 kl. 05:59.
Citera
2021-08-09, 06:09
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
1. Jag valde att byta jobb, nr jag hade tillrckligt med pengar att pensionera mig. Har jobbat utomlands (bde inom och utom Europa). De tidigare dubier som fanns mot "risktagandet" att flytta utomlands fanns inte lngre.

2. Fr mig blev det tvrtom. Med utomlandsarbete + strre vilja att byta jobb har ekonomin ytterligare frbttrats. Jobbar bara med sdant som jag tycker r roligt (har blivit mer krsen p den punkten.) Ser mig sjlv som "semi-retired" eftersom jag inte behver mer inkomster, men jobbar lika mycket som tidigare (fast - som sagt - bara med sdant som r roligt & bara med mnniskor jag trivs med). Det har ocks blivit s att de veckor jag jobbar jobbar jag fler timmar n 40 per vecka, och att jag tar fler semesterveckor n tidigare.

Kommer anvnda ordet semipensionerad framver. Man r nd frhoppningsvis pensionr lnge s en uppdelning r p sin plats.
Semipensionr

Sen blir man vad, seniorpensionr kanske..
+100 brjar veteranpensionen.
Fixa s staten ndrar detta genast d.
sg att senior ska ha mindre skatt o veteran noll skatt..
Ge seniorerna ntt litet extra bidrag eller frmn med. Frtjnar dom vl
Vi litar p dig. Kr.
Citera
2021-08-09, 08:42
Medlem
Jag tog ledigt i fyra r nr jag var runt 40. Det var sknt efter mnga rs hrt arbete men sakta men skert blev jag lite frslappad. Nr jag skriver frslappad s gick jag frn hgpresterande till bekvm och lite lat typ som "normala" mnniskor i min omgivning. Nu jobbar jag igen sen ngra r men drivet jsg hade r inte som frr.
Jag var en lyckligare mnniska nr jag jobbade hrt och var framgngsrik.
Citera
2021-08-09, 11:18
Medlem
Citat:

Hur mnga procent, tror du, kan g i pension utan att inkomsterna snks? Det r ganska svrt svida man kan ratal kan kra in extrapengar i tjnstepensionen.
Citera
2021-08-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP

Det hr r vldigt likt det jag gr och funderar p. Jag ogillar inte att jobba men just nu jobbar jag med nt som har vldigt mycket som jag inte gillar men om jag fortstter kommer det bara g bttre och bttre. Befordran efter befodran. Mer och mer timmar. Har ven funderat p att byta roll inom samma fretag men det skulle definitivt inte ge samma karrir och mindre prestige. Men andra sidan s kanske jag inte ska bry mig om det d jag i teorin inte behver jobbet.
Citera
2021-08-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tog ledigt i fyra r nr jag var runt 40. Det var sknt efter mnga rs hrt arbete men sakta men skert blev jag lite frslappad. Nr jag skriver frslappad s gick jag frn hgpresterande till bekvm och lite lat typ som "normala" mnniskor i min omgivning. Nu jobbar jag igen sen ngra r men drivet jsg hade r inte som frr.
Jag var en lyckligare mnniska nr jag jobbade hrt och var framgngsrik.

Jo det r det hr jag r rdd fr. Man slutar och den sitter man och ngrar sig fr att man ger upp det man hade.
Citera
2021-08-10, 09:10
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Jo det r det hr jag r rdd fr. Man slutar och den sitter man och ngrar sig fr att man ger upp det man hade.

Den fara kanske finns fr en del. Jovisst, som pensionr kanske en del knner sig frbisedd och inte tagen p allvar.

Men jag tror att man istllet skall knna sig previligerad, att man r en som slipper slita tills man stupar. Frr i tiden var det bara ngra f rika som slapp arbeta.

Allvarligt talat, hur kul var det p jobbet ibland? P mten tidiga mrka november mornar med klimakterie-sura krringar som knullat sig till en chefs position ver deras kompetensniv? Eller att behva sitta och lyssna p deras pk-brk p alla menlsa kick-offs eller personaldagar?

Nej, som fri-herre behver du inte st ut med denna skit. Jag gr bara drifrn eller vljer andra arbetsuppgifter och umgnge.

Fr egen del mr jag mycket bttre och mitt blodtryck har blivit lgre!
Citera
2021-08-10, 15:21
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Jag slutade jobba nr jag fyllde 40, det enda jag kan ngra med det r att jag inte gjorde det tidigare.
Jag har inga problem med att sysselstta mig om dagarna, med saker jag gillar och tycker r roligt. Den sociala biten kan man lsa p andra stt, jag har mycket mer tid och ork att trffa och umgs med folk nu n jag hade nr jag jobbade.
Min fru jobbar fortfarande, inte fr att hon mste utan fr att hon vill.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in