• 1
  • 2
2021-07-31, 17:50
Medlem
Hej. Har en fundering, hoppas på seriösa svar och inte mycket av "Du bör inte försöka undgå CSNs regler" osv.

Bakgrund: CSN har en s.k. fribelopp (max summa man får tjäna i inkomst per år). Går man över den summan, så är man inte längre berättigad till fullt bidrag och lån från CSN. Överstrider man fribeloppet så kan man få komma att betala tillbaka pengar.

Personligen tycker jag att fribelopp är ganska ologiskt. Kan man lyckas med att jobba mycket samtidigt som man studerar så tycker jag man bör få göra det utan att få påverkat bidrag och lån, så länge man får in fullt högskolepoäng per år så bör de skita i vad man gör.

Hur som helst. Kan man teoretiskt kringgå fribeloppsgränsen genom att få sin lön utbetald till någon i familjen? T.ex. om jag ber min huvudanställning att börja betala ut min lön till min mor. Kommer hon kunna ta med det på sin skattedeklaration eller hamnar den fortfarande på min egna? Trotts att det är utbetalt till ett konto med inte mitt namn på. Kan man kringgå den delen?

Tacksam för svar. Kommentera nedan om något är oklart eller jag har någon bakgrundsdel fel.
Citera
2021-07-31, 17:57
Varför ska du ha bidrag om du tjänar pengar? Är du dum på riktigt eller bara lite halvt efterbliven?

Fiffla med det där, målvakt osv, straight to jail. Inte för att det ens går, din arbetsgivare kommer inte hjälpa dig att begå brott, är du fullt,,, ah,, tonåring elle babbe?
Senast redigerad av Scramscram 2021-07-31 kl. 17:59.
Citera
2021-07-31, 18:02
Medlem
Tycker inte du ska fråga en arbetsgivare om de går med på det. De kommer säga nej direkt och nog ogilla att du ens frågade detta. Lite oseriöst.
Citera
2021-07-31, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramscram
Varför ska du ha bidrag om du tjänar pengar? Är du dum på riktigt eller bara lite halvt efterbliven?

Fiffla med det där, målvakt osv, straight to jail. Inte för att det ens går, din arbetsgivare kommer inte hjälpa dig att begå brott, är du fullt,,, ah,, tonåring elle babbe?

Ute efter lånet, ingen ränta på det. Använder det för bostadsköp senare.

Det är faktiskt lagligt att betala ut lön till ett annat konto än ditt eget, undrar om skattedeklarations delen.

https://lawline.se/answers/olagligt-...n-annan-person
Citera
2021-07-31, 18:09
Medlem
Men det står i svaret till det du länkar till att inkomsten ska tas upp i din deklararion. Det är du som har inkomsten. Du är skattskyldig. Du skänker bara bort din nettolön till någon annan om du anger en annan persons kontonummer. Inget annat.
Citera
2021-07-31, 18:10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reril
Hej. Har en fundering, hoppas på seriösa svar och inte mycket av "Du bör inte försöka undgå CSNs regler" osv.

Bakgrund: CSN har en s.k. fribelopp (max summa man får tjäna i inkomst per år). Går man över den summan, så är man inte längre berättigad till fullt bidrag och lån från CSN. Överstrider man fribeloppet så kan man få komma att betala tillbaka pengar.

Personligen tycker jag att fribelopp är ganska ologiskt. Kan man lyckas med att jobba mycket samtidigt som man studerar så tycker jag man bör få göra det utan att få påverkat bidrag och lån, så länge man får in fullt högskolepoäng per år så bör de skita i vad man gör.

Hur som helst. Kan man teoretiskt kringgå fribeloppsgränsen genom att få sin lön utbetald till någon i familjen? T.ex. om jag ber min huvudanställning att börja betala ut min lön till min mor. Kommer hon kunna ta med det på sin skattedeklaration eller hamnar den fortfarande på min egna? Trotts att det är utbetalt till ett konto med inte mitt namn på. Kan man kringgå den delen?

Tacksam för svar. Kommentera nedan om något är oklart eller jag har någon bakgrundsdel fel.

Ja om arbetsgivaren går med på att skattefuska är det inga problem - löner redovisas per personnummer till SKV - vilket bankkonto det hamnar på spelar ingen roll.
Däremot kan du inte vara anställd utan det är din mor som blir anställd då.
Så om du t ex skadar dig på jobbet kan du inte använda dig av jobbets försäkringar då mor är den anställda inte du. Kan säkert finnas annat som försvåras eller försvinner om du inte är officiellt anställd och jobbar svart/grått.

Man kan väl argumentera att lånedelen bör vara oberoende av inkomsten då denna ska betalas tillbaka och är ett lån. Däremot bidragsdelen är till för de som inte har råd att bo någonstans och studera utan bidrag. Har du ett jobb så står du själv för din försörjning och behöver inte bidrag för att kunna studera och vill du låna för att lyxa till det borde det vara helt okej - men kanske till marknadsräntor då om man ligger över fribeloppet. Dumt att finansiera rika eller självförsörjande studenters lyxliv till nära 0% ränta.

För övrigt så är fribeloppet för 2021 borttaget p.g.a. corona så se till att få all utestående lön i december om du får av arbetsgivaren om du studera nu till hösten och ska jobba.
Citera
2021-07-31, 18:15
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Men det står i svaret till det du länkar till att inkomsten ska tas upp i din deklararion. Det är du som har inkomsten. Du är skattskyldig. Du skänker bara bort din nettolön till någon annan om du anger en annan persons kontonummer. Inget annat.

TS är redan inne på att använda "målvakt" så lagligt eller inte spelar nog inte så stor roll för denna person. En annan rolig sidoeffekt av att ge sin lön till andra är att de får dina pensionsinbetalningar också.
Citera
2021-07-31, 18:27
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ute efter lånet, ingen ränta på det. Använder det för bostadsköp senare.

Det är faktiskt lagligt att betala ut lön till ett annat konto än ditt eget, undrar om skattedeklarations delen.

https://lawline.se/answers/olagligt-...n-annan-person

Om du vill ha ett mer accepterat sätt att undvika inkomst/fribelopp så kan du kika på att starta ett aktiebolag. Arbetsgivaren måste dock vara okej med att anställa dig som konsult istället för anställd. Du måste förmodligen sänka din ersättning för att de ska vilja gå med på det.

Skatteverket gillar dock inte denna typ av förtäckt anställning (endast 1 kund) så du får konsulta lite hos dina målvakter också så det ser ut som ett legitimt företag. Eftersom du inte tar ut någon lön under studieperioden kommer du få betala företagsskatt på vinsten (20,6% skatt) varje år, men sedan kan du ta ut överskottet som utdelning (20% skatt upp till gränsbeloppet i 3:12 reglerna) när studierna är över, utdelningsutrymmet får sparas om man inte använder det. Med ett AB kan du även förvalta överskottet i en företagsägd KF så du kan leka på börsen också.
Citera
2021-07-31, 19:00
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Glöm det, kommer inte funka.
Citera
2021-07-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scramscram

Tycker det är en relevant fråga.
Alla miljonärer får ju barnbidrag, varför ska en flitig student, som också arbetetar, inte få behålla sin beskärda del bara för att han e flitig
(framförallt när utländska medborgare får ta del av den, Afghaner tex)
Citera
2021-07-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Tycker det är en relevant fråga.
Alla miljonärer får ju barnbidrag, varför ska en flitig student, som också arbetetar, inte få behålla sin beskärda del bara för att han e flitig
(framförallt när utländska medborgare får ta del av den, Afghaner tex)
För att barnbidragen är inte inkomstprövade. Det är dom andra bidragen.
Citera
2021-07-31, 20:05
Medlem
fribeloppet har ju varit temporärt borttaget i 2 år också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem