Citat:
Ursprungligen postat av
Reril
Hej. Har en fundering, hoppas på seriösa svar och inte mycket av "Du bör inte försöka undgå CSNs regler" osv.
Bakgrund: CSN har en s.k. fribelopp (max summa man får tjäna i inkomst per år). Går man över den summan, så är man inte längre berättigad till fullt bidrag och lån från CSN. Överstrider man fribeloppet så kan man få komma att betala tillbaka pengar.
Personligen tycker jag att fribelopp är ganska ologiskt. Kan man lyckas med att jobba mycket samtidigt som man studerar så tycker jag man bör få göra det utan att få påverkat bidrag och lån, så länge man får in fullt högskolepoäng per år så bör de skita i vad man gör.
Hur som helst. Kan man teoretiskt kringgå fribeloppsgränsen genom att få sin lön utbetald till någon i familjen? T.ex. om jag ber min huvudanställning att börja betala ut min lön till min mor. Kommer hon kunna ta med det på sin skattedeklaration eller hamnar den fortfarande på min egna? Trotts att det är utbetalt till ett konto med inte mitt namn på. Kan man kringgå den delen?
Tacksam för svar. Kommentera nedan om något är oklart eller jag har någon bakgrundsdel fel.
Vi klagar på invandrare som kommer hit och lyfter bidrag. Att du ens har tanken att göra något dylikt. Gör rätt för dig som alla andra. Passar det inte så ge fan i att plugga i så fall. Bidragen finns inte för att man ska fuska sig till det. Oavsett så kommer det inte att fungera för dig i alla fall som tur är😁