• 1
  • 2
2021-07-31, 20:35
Medlem
Arbetsgivarna redovisar utbetald lön till Skatteverket varje månad.

Csn summerar vad du tjänat förr eller senare. Gissar att Skatteverkets system kan visa CSN de uppgifterna.
Citera
2021-07-31, 21:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reril
Hej. Har en fundering, hoppas på seriösa svar och inte mycket av "Du bör inte försöka undgå CSNs regler" osv.

Bakgrund: CSN har en s.k. fribelopp (max summa man får tjäna i inkomst per år). Går man över den summan, så är man inte längre berättigad till fullt bidrag och lån från CSN. Överstrider man fribeloppet så kan man få komma att betala tillbaka pengar.

Personligen tycker jag att fribelopp är ganska ologiskt. Kan man lyckas med att jobba mycket samtidigt som man studerar så tycker jag man bör få göra det utan att få påverkat bidrag och lån, så länge man får in fullt högskolepoäng per år så bör de skita i vad man gör.

Hur som helst. Kan man teoretiskt kringgå fribeloppsgränsen genom att få sin lön utbetald till någon i familjen? T.ex. om jag ber min huvudanställning att börja betala ut min lön till min mor. Kommer hon kunna ta med det på sin skattedeklaration eller hamnar den fortfarande på min egna? Trotts att det är utbetalt till ett konto med inte mitt namn på. Kan man kringgå den delen?

Tacksam för svar. Kommentera nedan om något är oklart eller jag har någon bakgrundsdel fel.

Vi klagar på invandrare som kommer hit och lyfter bidrag. Att du ens har tanken att göra något dylikt. Gör rätt för dig som alla andra. Passar det inte så ge fan i att plugga i så fall. Bidragen finns inte för att man ska fuska sig till det. Oavsett så kommer det inte att fungera för dig i alla fall som tur är😁
Citera
2021-07-31, 22:07
Medlem
Treantprotectors avatar
Sälj lite knark istället, blir knappt några böter om du torskar med studiebidrag som inkomst.
Citera
2021-07-31, 22:22
Medlem
Om din arbetsgivare går med på det är det bara att köra. CSN kollar bara på uppgifterna i din deklaration och inget annat.

CSN (bidrag och lån) är en form av transferering, dvs en omfördelning från ”de rika till de fattiga”. Därav dessa gränser för inkomster.

Sedan är fribeloppet för 2021 borttaget såvitt jag vet.
Citera
2021-07-31, 22:52
Medlem
Ingen seriös arbetsgivare går med på detta.

1. Att ha någon annan som utför arbetsuppgifter än den man har anställt och betalar ut lön till medför att man helt saknar försäkringsskydd i händelse av en arbetsplatsolycka. Ingen arbetsgivare skulle våga riskera detta. Vad tror du konsekvenserna blir om du skulle skadas på arbetet???

2. För ungdomar så är det lägre arbetsgivaravgift så det blir dyrare att arbetsgivaren anställer din mamma.

3. Det kommer att påverka skatten för din mamma. Om hon arbetar så kommer hon tjäna för mycket så att hon betalar en högre procentsats.

4. Skulle det komma ut att arbetsgivaren medverkar vid bidragsbrott så skulle det innebära stor negativ publicitet vilket kostar företaget försäljning.

Ta inte upp frågan med din arbetsgivare, du kommer att göra bort dig totalt...
Citera
2021-07-31, 23:23
Medlem
Många i tråden som provocerats av TS, det var inte vad jag hade väntat mig.

Ni som betraktar detta som skattefusk - tror ni på riktigt att det är ett problem att människor som klarar sin tentor OCH kan jobba samtidigt är en belastning för samhället?

Har inget svar till TS tyvärr, minns bara hur jäfla tufft det var att både spara till sin första lägenhet samtidigt som man gick på högskolan. Fattar personligen inte varför ett samhälle som går runt på /drivs av bensinen "att människor arbetar" försöker få sina mest drivna medborgare att göra det motsatta. Vill man begränsa universitetsfusket så finns det andra vägar.
Senast redigerad av amen-sluta 2021-07-31 kl. 23:28.
Citera
2021-07-31, 23:38
Medlem
Nu vet jag inte var du arbetar men kan varmt rekommendera att starta egen firma och hyra in dig som "bemanning". Din arbetsgivare kommer uppskatta den enklare skattehanteringen för honom (han får ju bara faktura!) Och du kan välja att plocka ut från företaget först när du inte uppgår till ditt fribelopp. Det är helt lagligt dessutom. Du kan fördela din lön i en Periodensongsfond i upp till tre år. Mycket praktisk
Citera
2021-08-01, 00:00
Medlem
1) Fribeloppet är tillfälligt borttaget, så under hela 2021 kan du tjäna hur mycket du vill utan att CSN kommer tjafsa om det.

2) Du kan betala ut din lön till vilket konto du vill, det skiter nog de flesta arbetsgivare i. Inkomsten registreras dock i ditt personnummer om det är du som är anställd. Det är detta som rapporteras till Skatteverket och det är från Skatteverket CSN tar sina uppgifter sen. Om du sen fått din lön utbetalad till Emma i Mora bryr de sig inte om.

3) Ska du ta CSN-lån för att köpa bostad? Det låter helt otroligt krångligt. Kan du inte bara göra som man ska istället?
Citera
2021-08-01, 01:13
Medlem
toreraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reril
Hej. Har en fundering, hoppas på seriösa svar och inte mycket av "Du bör inte försöka undgå CSNs regler" osv.

Bakgrund: CSN har en s.k. fribelopp (max summa man får tjäna i inkomst per år). Går man över den summan, så är man inte längre berättigad till fullt bidrag och lån från CSN. Överstrider man fribeloppet så kan man få komma att betala tillbaka pengar.

Personligen tycker jag att fribelopp är ganska ologiskt. Kan man lyckas med att jobba mycket samtidigt som man studerar så tycker jag man bör få göra det utan att få påverkat bidrag och lån, så länge man får in fullt högskolepoäng per år så bör de skita i vad man gör.

Hur som helst. Kan man teoretiskt kringgå fribeloppsgränsen genom att få sin lön utbetald till någon i familjen? T.ex. om jag ber min huvudanställning att börja betala ut min lön till min mor. Kommer hon kunna ta med det på sin skattedeklaration eller hamnar den fortfarande på min egna? Trotts att det är utbetalt till ett konto med inte mitt namn på. Kan man kringgå den delen?

Tacksam för svar. Kommentera nedan om något är oklart eller jag har någon bakgrundsdel fel.

Nej, det kan du inte. Testa fa betalt svart i kontant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in