• 1
  • 2
2021-07-30, 19:12
Medlem
lossnuss avatar
Har läst en del kring köp av div fastigheter.
Nu är det ju sämre tid än någonsin tidigare för den typen av köp.
Så, en rent teoretisk fråga.
Om Jag köper en tomt utan byggnader.
1. Sätter upp ett tält där.
Vilka utgifter får jag då ?
Eller
2. Sätter upp ett förråd där
Citera
2021-07-30, 19:14
Medlem
GHZHJs avatar
Jag tror det finns bestämmelser om byggkrav när det gäller tomter. Åtminstone inom en viss tid. Förr eller senare tvingas man alltså att bygga något där.
Citera
2021-07-30, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Har läst en del kring köp av div fastigheter.
Nu är det ju sämre tid än någonsin tidigare för den typen av köp.
Så, en rent teoretisk fråga.
Om Jag köper en tomt utan byggnader.
1. Sätter upp ett tält där.
Eller
2. Sätter upp ett förråd där

Köp el lyxig husvagn istället, kräver väl inget bygglov men du behöver ström och vatten
Citera
2021-07-30, 20:02
Bannlyst
Man får väl göra vad man vill med en tomt. Men det kan bli problem om du bygger Takion läger på tomten.
Citera
2021-07-30, 20:07
Medlem
Hade man inte kunnat ta två kontainrar och ställa dessa ovanpå varann, fixa till för en billig peng, och sen bo där? Eller det uppskattas kanske inte av kommunen?
Citera
2021-07-30, 21:29
Medlem
Köp en skogsfastighet och lev off grid det kommer ingen åt.
Citera
2021-07-30, 21:31
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GHZHJ
Jag tror det finns bestämmelser om byggkrav när det gäller tomter. Åtminstone inom en viss tid. Förr eller senare tvingas man alltså att bygga något där.
Är tveksam, finns rätt mycket tomter avstyckade ännu ej sålda efter ett antal år. Så är det där vi har sommarboende men inget händer.
Om man har tomt och smackar upp ett tält torde det värsta som kan hända vara att man åker på en avgift för sophämtning.
Citera
2021-07-30, 21:48
Medlem
Jag gissar att problem uppstår när du ska skriva dig där och bostaden inte har något slutbesked
Citera
2021-07-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driffdruff
Hade man inte kunnat ta två kontainrar och ställa dessa ovanpå varann, fixa till för en billig peng, och sen bo där? Eller det uppskattas kanske inte av kommunen?

Gräv ner dom och gör en bunker, kommer säkert snart behövas snart när allt blir osäkrare i världen. bara 2 rör som sticker upp i nån buske annars syns inget alls.
Citera
2021-07-30, 21:52
Medlem
Nu är de så många lägenhetskrypare som tror att ja man får göra va man vill de e ju föfan min mark!

Men så är de inte Sverige är värre än Kina när de kommer till äganderätt och vad du får göra på din mark.

Husvagn tex om den står där längre än 6 månader krävs bygglov.

Lägga lite fylle på tomten? Aja baja

Måla huset ajabaja.

Bygga lite förråd ajabaja.

Allting krävs bygglov för typ,

Köper du en tomt så måste den ha nån form av förhandsbesked eller dylikt som gäller i 2 år.

Sen finns risk för negativt bygglov.

Varför köpa en tomt för att tälta när detta sosse landet ger dig möjligheten att tälta vart fan du vill tack vare kommunist allemansrätten?
Citera
2021-07-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Nu är de så många lägenhetskrypare som tror att ja man får göra va man vill de e ju föfan min mark!

Men så är de inte Sverige är värre än Kina när de kommer till äganderätt och vad du får göra på din mark.

Husvagn tex om den står där längre än 6 månader krävs bygglov.

Lägga lite fylle på tomten? Aja baja

Måla huset ajabaja.

Bygga lite förråd ajabaja.

Allting krävs bygglov för typ,

Köper du en tomt så måste den ha nån form av förhandsbesked eller dylikt som gäller i 2 år.

Sen finns risk för negativt bygglov.

Varför köpa en tomt för att tälta när detta sosse landet ger dig möjligheten att tälta vart fan du vill tack vare kommunist allemansrätten?

Om man flyttar husvagnen några meter varje halvår då?
Citera
2021-07-30, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456

det roliga med allemansrätten är att det inte är tillåtet att tälta på kommunens mark men helk ok att göra det på privat mark.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in