• 3
  • 4
2021-08-07, 22:18
Medlem
bajssprutans avatar
Tälta kan du göra hur mycket du vill på tomten. Men sätter du upp en byggnad blir det nog liv.
Bäst löses det genom att gräva ner ett par shippingcontainrar som en bunker.
Det är ingen som ser och göm nergången bland några buskar.

Det går att få dem riktigt beboeliga. Besökte en som hade på nåt magiskt vis fått lov att ställa två containrar hopkopplade som hem medan huset byggdes i en fashionabel västkustkommun.
Hur många hållhakar han hade på kommunen för att få genom detta är oklart.

Sprutade med isolering på insidan och rätt trevliga.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-08-07 kl. 22:20.
Citera
2021-08-07, 22:26
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
det roliga med allemansrätten är att det inte är tillåtet att tälta på kommunens mark men helk ok att göra det på privat mark.

Det här låter orimligt. Har du nån källa på det? En del kommuner äger rätt mkt skogsmark. Vad är det som säger att folk inte skulle få tälta där? Att man inte får tälta mitt i en rondell eller på ett torg är väl logiskt. Men ett generellt förbud på kommunal mark har jag svårt att tro att det existerar...
Citera
2021-08-07, 22:40
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Har läst en del kring köp av div fastigheter.
Nu är det ju sämre tid än någonsin tidigare för den typen av köp.
Så, en rent teoretisk fråga.
Om Jag köper en tomt utan byggnader.
1. Sätter upp ett tält där.
Vilka utgifter får jag då ?
Eller
2. Sätter upp ett förråd där
Vilka utgifter får jag då ?

I första hand beror det väl på om tomten i fråga ligger inom eller utanför område med detaljplan. Är det inom detaljplanelagt område så brukar det, som många poängterar, med tomtköpet följa ett villkor om att bebygga tomten med bostad inom viss tid.

Om det är utanför område med detaljplan så är allt mkt enklare. Vissa typer av byggnader är helt befriade från bygglov. Tält är inga problem alls. Tror att förråd också är chill.

Även om priserna på fastigheter är höga nu så tror jag inte att det är en dålig investering. Över tid är fastighetsköp alltid en bra investering (iaf hittills i historien). Oavsett bubblor hit och dit så är nettot över tid alltid värdeökning.
Senast redigerad av Puss.in.boots 2021-08-07 kl. 22:45.
Citera
2021-08-14, 00:39
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
I första hand beror det väl på om tomten i fråga ligger inom eller utanför område med detaljplan. Är det inom detaljplanelagt område så brukar det, som många poängterar, med tomtköpet följa ett villkor om att bebygga tomten med bostad inom viss tid.

Om det är utanför område med detaljplan så är allt mkt enklare. Vissa typer av byggnader är helt befriade från bygglov. Tält är inga problem alls. Tror att förråd också är chill.

Även om priserna på fastigheter är höga nu så tror jag inte att det är en dålig investering. Över tid är fastighetsköp alltid en bra investering (iaf hittills i historien). Oavsett bubblor hit och dit så är nettot över tid alltid värdeökning.
Är övertygad om att det aldrig varit sämre tid för köp av fastighet än det är nu pga extrema omständigheter (pandemi). Går inte att jämföra med föregående bubblor.
Citera
2021-08-14, 22:04
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Är övertygad om att det aldrig varit sämre tid för köp av fastighet än det är nu pga extrema omständigheter (pandemi). Går inte att jämföra med föregående bubblor.

Jag tror att du har fel där... Men ingen av oss vet ju.

Om vi fortfarande är aktiva på flashback om fem år å om nån av oss kommer ihåg det så kan vi ju väcka den här tråden sommaren 2026 och se hur det blev. Jag sätter ju mina slantar på att den som köper en villa idag har fått en värdeökning på fem års sikt, även då man räknar bort inflationen. Trots extremläget (pandemi). Bästa tillfället att köpa fastighet har (på sikt) alltid varit: så fort som möjligt. Att stå utanför bostadsmarknaden är en ekonomiskt ofördelaktig sits.

Så om vi tar Stockholm plus en random ort i mitt hemlän Västra Götaland, säg Hjo... Om man idag gör en sökning på hemnet med sökfilter villor, tar fliken slutpriser (median på sålda villor de senaste 36 månaderna) så får man:

Stockholm 7 933 000 kr
Hjo 1 800 000 kr

Prisbasbelopp för 2021 är 47 600 kr (för att kunna räkna på inflationen).

Det mest sannolika är väl att det här är bortglömt om fem år, men nu finns iaf en mikrochans att få fram ett svar på det oerhört viktiga frågan: Vem hade rätt
Senast redigerad av Puss.in.boots 2021-08-14 kl. 22:06.
Citera
2021-08-14, 22:16
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
"Tvingas" bygga på sin tomt !
Är du säker på det ?

Mindre attraktiva kommuner typ min erbjuder tomter för en tusenlapp med förbehåll att man börjar bygga inom typ två år.
Citera
2021-08-15, 00:59
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Jag tror att du har fel där... Men ingen av oss vet ju.

Om vi fortfarande är aktiva på flashback om fem år å om nån av oss kommer ihåg det så kan vi ju väcka den här tråden sommaren 2026 och se hur det blev. Jag sätter ju mina slantar på att den som köper en villa idag har fått en värdeökning på fem års sikt, även då man räknar bort inflationen. Trots extremläget (pandemi). Bästa tillfället att köpa fastighet har (på sikt) alltid varit: så fort som möjligt. Att stå utanför bostadsmarknaden är en ekonomiskt ofördelaktig sits.

Så om vi tar Stockholm plus en random ort i mitt hemlän Västra Götaland, säg Hjo... Om man idag gör en sökning på hemnet med sökfilter villor, tar fliken slutpriser (median på sålda villor de senaste 36 månaderna) så får man:

Stockholm 7 933 000 kr
Hjo 1 800 000 kr

Prisbasbelopp för 2021 är 47 600 kr (för att kunna räkna på inflationen).

Det mest sannolika är väl att det här är bortglömt om fem år, men nu finns iaf en mikrochans att få fram ett svar på det oerhört viktiga frågan: Vem hade rätt
Haha, oki, men
Tror du inte att ifall pandemin kanske ev tar slut någon gång, att folk då börjar spendera semestern utomlands igen.
Då säljer fler sina fastigheter och utbudet ökar, vilket leder till att priserna sjunker.
Detta startar troligen sakta nästa år.
Känns som ett logiskt scenario enl mig iaf.
Citera
2021-08-15, 07:29
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Haha, oki, men
Tror du inte att ifall pandemin kanske ev tar slut någon gång, att folk då börjar spendera semestern utomlands igen.
Då säljer fler sina fastigheter och utbudet ökar, vilket leder till att priserna sjunker.
Detta startar troligen sakta nästa år.
Känns som ett logiskt scenario enl mig iaf.

Jag tror att det kan komma en pytteliten sån effekt. Men att den på fem är är övertrumfad av den generella bostadsvärdeökningen. Det är ju inte ovanligt att vi som äger vår bostad har tjänat mer pengar på 10 år genom bostadsvärdeökning än genom förvärvsarbete, trots ihärdigt heltidsarbetande...

Vi hörs av 2026
Citera
2021-08-15, 08:07
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
"Tvingas" bygga på sin tomt !
Är du säker på det ?

Det är inte så ologiskt om man tänker efter lite. Inom områden med detaljplan (förenklat sagt: i städer/samhällen där det finns mataffär och drivmedelsstation). Där är husbyggnation i regel med som ett villkor för att i köpekontraktet ska vara giltigt.

Orsaken är att kommunen (alltså skattekollektivet) har lagt ut en massa resurser som de behöver få valuta för. De har köpt in mark eller offrat mark som redan är kommunägd. Sen har en arkitekt ritat upp en detaljplan över hur tomterna ska se ut, hur vägarna ska gå, grönområdem, hur högt man får bygga osv. Sen har kommunen dragit fram el, fiber, vatten, avlopp och ev fjärrvärme. Byggt vägar, cykelvägar och satt upp lyktstolpar.

Klart att det inte ska kunna komma folk som köper tomter på spekulation för att sen sälja vidare (dyrt) efter 5 - 10 år, och då roffa åt sig en tomt som nån annan hade velat bebygga direkt. Kommunen behöver förstås få tomterna bebygga för att få in skattepengar eftersom tomtpriset inte täcker hela exploateringskostnaden.

Det kan såklart hända att nån som redan bor i kommunen köper tomten, men då blir ju den befintliga bostaden istället ledig. Och någonstans längs boflyttningskedjan lär det komma en eller flera nya invånare.

Om man vill slippa krav på byggnation inom 2 år kan man istället kontakta nån stor markägare på landsbygden och be den stycka av en tomt och sälja.
Citera
2021-08-25, 23:45
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Det är inte så ologiskt om man tänker efter lite. Inom områden med detaljplan (förenklat sagt: i städer/samhällen där det finns mataffär och drivmedelsstation). Där är husbyggnation i regel med som ett villkor för att i köpekontraktet ska vara giltigt.

Orsaken är att kommunen (alltså skattekollektivet) har lagt ut en massa resurser som de behöver få valuta för. De har köpt in mark eller offrat mark som redan är kommunägd. Sen har en arkitekt ritat upp en detaljplan över hur tomterna ska se ut, hur vägarna ska gå, grönområdem, hur högt man får bygga osv. Sen har kommunen dragit fram el, fiber, vatten, avlopp och ev fjärrvärme. Byggt vägar, cykelvägar och satt upp lyktstolpar.

Klart att det inte ska kunna komma folk som köper tomter på spekulation för att sen sälja vidare (dyrt) efter 5 - 10 år, och då roffa åt sig en tomt som nån annan hade velat bebygga direkt. Kommunen behöver förstås få tomterna bebygga för att få in skattepengar eftersom tomtpriset inte täcker hela exploateringskostnaden.

Det kan såklart hända att nån som redan bor i kommunen köper tomten, men då blir ju den befintliga bostaden istället ledig. Och någonstans längs boflyttningskedjan lär det komma en eller flera nya invånare.

Om man vill slippa krav på byggnation inom 2 år kan man istället kontakta nån stor markägare på landsbygden och be den stycka av en tomt och sälja.
Jag har inget intresse av att köpa en tomt inom detaljplan...
Men om man köper en tomt utanför detaljplan, vad gäller då ?
Citera
2021-08-26, 17:11
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Citat:
Jag har inget intresse av att köpa en tomt inom detaljplan...
Men om man köper en tomt utanför detaljplan, vad gäller då ?

Inget krav på att bebygga alls, om inte markägaren proppsar på att ha det som ett krav i avtalet vid försäljningen.

Men vem som helst kan ju köpa en bit skogsmark, odlingsmark eller ängsmark utan att behöva definiera vad man ska ha marken till, även om markägare nog aldrig säljer om de inte får info om vad man har för planer.

Man kan se vem som äger mark via en e-tjänst på lantmäteriet och sen höra med markägaren om den kan tänka sig att sälja en plätt. Såklart får man som köpare säga att man isf står för avstyckningskostnaden, ca 15 tkr grovt uppskattat (dvs vad det kostar att rita ett nytt streck på fastighetskartan).

Däremot kan det i vissa kommuner va lite svårt att få bygglov för ett hus på mark som ligger helt ute på vischan, med hänvisning till att det blir dyrt för renhållningskollektivet/skattekollentivet att ordna sophämtning, slamtömning och eventuella tjänster i framtiden som skolskjuts, hemtjänst och färdtjänst. Men de flesta småkommuner är nöjda att nån vill bygga öht och beviljar bygglov oavsett hur avlägset platsen ligger.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in