• 1
  • 2
2021-07-28, 05:23
Uttalandet som ansågs rasistiskt :
Citat:
Det var under bordtennismatchen mellan Greklands Panagiotis Gionis och Sydkoreas Jeoung Young-Sik som tv-journalisten fällde kommentarer om sydkoreanens ögonform – "jag kan inte förstå hur de kan se hur bollen far fram och tillbaka”, ska han ha sagt.

https://www.vk.se/2021-07-28/os-komm...-rasismskandal

Min fråga är: Tycker ni detta är rasistiskt? Är det inte bara en mer vetenskaplig undran? I stil med ; ”Jag kan inte förstå att den boxaren träffar så hårt med så korta armar.”
Jag ser i vart fall inte rasism i uttalandet. Skulle nog själv kunna slinka ur en liknande kommentar om jag kommenterat. Vad tycker ni?
Citera
2021-07-28, 05:26
Rasism hade väl varit om kommentatorn sagt ” Det är löjligt att tro att nån med såna ögonspringor kan vinna” Men det skiljer sig ju väldigt mycket mot den verkliga kommentaren som inte är nedtryckande.
Citera
2021-07-28, 05:28
I stället är det nästan så att kommentatorn dumförklarar sig själv ”Jag kan inte förstå” så vart är rasismen?
Citera
2021-07-28, 05:38
Medlem
Kebbabturkens avatar
Innan jag hann komma till att det handlade om Grekisk media så misstänkte jag direkt att det var frågan om svensk tv. Hade inte förvånat mig men aja. Snart är det racistiskt bara av att vara en kommentator.
Citera
2021-07-28, 07:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det låter som om uppmärksamheten av det han sa kom från facebook eller liknande och då är det ännu mera läskigt.
Det finns folk som helt enkelt dömer en person bara för att han säger en mening som kan tydas på minst tio olika sätt och personen blir då uppsagd på stående fot för att ledningen måste följa folkets röst.

Jag kan hålla med om att det är imponerande att de hinner se bollen i den farten och dessutom kan slå tillbaka den med en ny skruv eller annat. För mig hade det gällt även om spelarna hade normal svensk form på ögonen.
Citera
2021-07-28, 07:29
Medlem
cerns avatar
Det här var löjligt.. Det påminner mig om Arne Hegerfors "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" Alla kunde räka ut med röven att han inte syftade på deras hudfärg men det blev lite komiskt.
Citera
2021-07-28, 07:29
Medlem
ortizs avatar
Lite svårt att tyda från den korta artikeln. Kommentaren att det är svårt att förstå hur de hinner se bollen är ju inga konstigheter. Om han säger det med tanke på koreanens ögon så är det ju uppenbart rasistiskt och helt efterblivet.

Skulle vara kul om någon som kan grekiska kan översätta vad som sagts egentligen.
Citera
2021-07-28, 07:39
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Det här var löjligt.. Det påminner mig om Arne Hegerfors "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" Alla kunde räka ut med röven att han inte syftade på deras hudfärg men det blev lite komiskt.

Så sa han aldrig, det är en kollektiv myt. Men din liknelse kanske stämmer ändå, jag vet inte exakt hur greken utryckte sig. Låter aningen nervöst gjort av tv-bolaget hur som, folk måste få säga fel och göra bort sig lite utan att få sparken.
Citera
2021-07-28, 07:45
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Så sa han aldrig, det är en kollektiv myt. Men din liknelse kanske stämmer ändå, jag vet inte exakt hur greken utryckte sig. Låter aningen nervöst gjort av tv-bolaget hur som, folk måste få säga fel och göra bort sig lite utan att få sparken.
Hur som helst gjorde Arne en "tabbe" i annan nyhetssändning också som jag faktiskt såg med egna ögon. Han citerade en löpare och sa på svenska i direktsändning: "Jag gör det här för att jag är neger".
Det blev lite livat i studion och Arne blev kritiserad för att "Sådär får man inte säga"
men löparen hade sagt så ordagrant fast på engelska vilket Arne citerade i sammanband med loppet.

Igen var det inte rasistiskt av Arne men det lät lite illa.
Citera
2021-07-28, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Min fråga är: Tycker ni detta är rasistiskt? Är det inte bara en mer vetenskaplig undran? I stil med ; ”Jag kan inte förstå att den boxaren träffar så hårt med så korta armar.”
Jag ser i vart fall inte rasism i uttalandet. Skulle nog själv kunna slinka ur en liknande kommentar om jag kommenterat. Vad tycker ni?

Väldigt onödig kommentar enligt mig. Kommentatorer ska inte kommentera idrottarnas utseende öht, varesig det gäller ögonform eller armarnas längd. De ska kommentera utövandet av sporten, punkt.
Vetenskapliga spörsmål om anatomins påverkan på sportutövande bör de heller inte blanda in, de får de vackert googla på sin fritid.
Citera
2021-07-28, 08:04
Bannlyst
Som sagt onödig kommentar.

Föreställ er kaoset som uppstått om någon kommentator gjort narr av negerns stora öpppna hängiga mun.
Citera
2021-07-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Detta är anledningen till att du aldrig kommer bli tv-kommentator eller på något annat sätt kommer representera något företag eller organisation överhuvudtaget. Saknar man helt omdöme så är man inte lämplig för ett sånt uppdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det låter som om uppmärksamheten av det han sa kom från facebook eller liknande och då är det ännu mera läskigt.
Det finns folk som helt enkelt dömer en person bara för att han säger en mening som kan tydas på minst tio olika sätt och personen blir då uppsagd på stående fot för att ledningen måste följa folkets röst.

Jag kan hålla med om att det är imponerande att de hinner se bollen i den farten och dessutom kan slå tillbaka den med en ny skruv eller annat. För mig hade det gällt även om spelarna hade normal svensk form på ögonen.

Sydostasiatiska ögon är alltså mindre normala än svenska?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in