2021-07-28, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Sydostasiatiska ögon är alltså mindre normala än svenska?

Tror du att Korea är en del av Sydostasien?
Citera
2021-07-28, 08:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Uttalandet som ansågs rasistiskt :

https://www.vk.se/2021-07-28/os-komm...-rasismskandal

Min fråga är: Tycker ni detta är rasistiskt? Är det inte bara en mer vetenskaplig undran? I stil med ; ”Jag kan inte förstå att den boxaren träffar så hårt med så korta armar.”
Jag ser i vart fall inte rasism i uttalandet. Skulle nog själv kunna slinka ur en liknande kommentar om jag kommenterat. Vad tycker ni?
Det var ju inte rasism. Det var inte riktat mot sydkoreanen, det var riktat mot båda spelarna. Dessutom sa han inte ett dugg om ögonform...
Citera
2021-07-28, 08:56
Medlem
Hur kan ni inte förstå att det är rasism? Säger inte att det är fel att vara rasist, men ni kan väl iaf förstå ATT det är rasism.
Sen så blev han väl bara avstängd från OS-sändningarna, fortsätter säkert på sitt jobb. Tyvärr.
Citera
2021-07-28, 09:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det var ju inte rasism. Det var inte riktat mot sydkoreanen, det var riktat mot båda spelarna. Dessutom sa han inte ett dugg om ögonform...
Ja det är kritikerna man borde stänga av egentligen, det är deras inneboende fördomar som de låter komma fram när de tolkar kommentatorns text rasistiskt.
Citera
2021-07-28, 09:05
Medlem
Uttalandet i sig tolkar jag som bordtennisspelare i allmänhet, men det finns kanske lite mer bakgrund till det som gör att man vet att det var just asiatiska bordtennisspelare han syftade på.

Men är väl så att woke-människor som letar rasism i varenda buske tolkat det så, och det räcker ju nuförtiden.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Hur kan ni inte förstå att det är rasism? Säger inte att det är fel att vara rasist, men ni kan väl iaf förstå ATT det är rasism.
Sen så blev han väl bara avstängd från OS-sändningarna, fortsätter säkert på sitt jobb. Tyvärr.
Ja usch det var verkligen HEMSKT av greken att säga så om landsmannagreken. Och koreanen.
Citera
Medlem
Bra att svartskallen fick sparken för sina rasistiska kommentarer.
Citera
2021-07-28, 09:10
Medlem
Mongoprofetens avatar
Kommentatorn kanske menade att bollen flög så snabbt att det är svårt att se den?
Citera
2021-07-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja usch det var verkligen HEMSKT av greken att säga så om landsmannagreken. Och koreanen.
Nä, ganska harmlöst tycker jag. Men rasistiskt helt klart, och man kan kräva lite mer av en OS-kommentator. Lite mer iaf.
Sätt honom på Paraolynpics ist, "Hur han kan koncentrera sig på detta i mer än 3 sekunder med sin Downs är helt galet, de brukar ha svårt för detta"
Citera
2021-07-28, 09:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Nä, ganska harmlöst tycker jag. Men rasistiskt helt klart, och man kan kräva lite mer av en OS-kommentator. Lite mer iaf.
Sätt honom på Paraolynpics ist, "Hur han kan koncentrera sig på detta i mer än 3 sekunder med sin Downs är helt galet, de brukar ha svårt för detta"
Just bara det att han inte sa "med sina smala ögon" eller "med sin fysiska nedsättning".

Det var en idiotisk, korkad kommentar. Men den hade noll och intet med ras/rasism att göra.
Citera
2021-07-28, 09:25
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Kommentatorn kanske menade att bollen flög så snabbt att det är svårt att se den?

Tror mer han kisade med ögonen och trodde att så ser asiater ur sina ögon, kisar man med ögonen så är det ju klart att man ser sämre, men de kisar ju inte med ögonen, de har helt ok syn med sina ögon.

Helt enkelt en lite lätt korkad kommentator, tramsigt att han fick kicken för att han är korkad och raskulten är känsligare än ett blödande sår.
Citera
2021-07-28, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Så sa han aldrig, det är en kollektiv myt. Men din liknelse kanske stämmer ändå, jag vet inte exakt hur greken utryckte sig. Låter aningen nervöst gjort av tv-bolaget hur som, folk måste få säga fel och göra bort sig lite utan att få sparken.

Här säger Arne själv att han sagt det.

Citat:
Arne Hegerfors reder ut historien bakom den klassiska sportgrodan "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Här finns det en hel tråd om det hela, som kommer fram till att det tydligen inte har hänt.
Vad skall man tro?

Angående grekens kommentar så finner jag inget rasistiskt i det hela.
Vem har inte problem att se bollen när den far fram o tillbaks så där fort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in