2021-08-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Jag pratade med en äldre bolåneförmedlare. Han menade att bankerna numera sätter en viss ribba för att hålla nere efterfrågan på bostäder. Dvs stänger man ute invånare från att ta bolån så blir inte konkurrensen lika hög och på så sett bromsar man att priset på bostäder skenar ännu mer. Skulle priserna rusa snabbare så skulle vi kunna orsaka en finanskris och ännu hårdare restriktioner på bolån och banker skulle kunna införas.

Efterfrågan på bostäder förändras inte för att man sätter en ribba på lånet! Personen är fortfarande i behov av en bostad!

Det är raka motsatsen till vad din bolåneförmedlare säger. Ribban som sätts bidrar till att HÅLLA UPPE priset på bostäder. Den praktiska konsekvensen av ribban är ju att de som har råd att betala för bostäderna bidrar till att hålla priserna uppe på det utbudsunderskott som existerar på bostadsmarknaden. På rak svenska: du ser till att de som har råd inte väljer en billigare bostad eftersom de har råd att hålla priserna uppe på de få bostäder som finns.

Reagerade du inte på att han sa att utebliven konkurrens ska leda till lägre priser? Sen när har konkurrens någonsin höjt priser? Konkurrens bidrar i allra högsta grad till att sänka priser! Det är en ekonomisk lag. Och jag är inte ens ekonom lol
Citera
2021-08-01, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreakTheChains

Reagerade du inte på att han sa att utebliven konkurrens ska leda till lägre priser? Sen när har konkurrens någonsin höjt priser? Konkurrens bidrar i allra högsta grad till att sänka priser! Det är en ekonomisk lag. Och jag är inte ens ekonom lol

när FLER personer KONKURERAR om SAMMA bostäder
Citera
2021-08-01, 16:44
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Lol

Varför skulle dom gå med på att sänka räntan dom får utav dig utan att få något av dig eller ens riskera att förlora dig som kund? Som att din chef skulle komma till dig:

”hörru, din lön är ju förfan bara siffror i vårat lönesystem. Vi kan ju sänka den så blir min budget finare, låter inte det bra? Vadå nej det går inte? Haha Farbror-Joakim är så dum så han inte ens vet att det går att ändra på siffrorna som styr lönen. Haha helt klart han som inte förstår någonting.”-din chef om han tänkte som dig

Tanken var att byta ett lån utan säkerhet mot ett lån med säkerhet. Jag får lägre ränta och banken får minskad risk.
Win-Win för båda parter.

Att det då är inkomsten som allt hänger på men inte andra variabler såsom tillgångar, god amorteringshistorik eller att banken får säkerhet för lånet är något man kan fundera över.
Citera
2021-08-01, 16:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxis
Detta rörde sig om några timmar i tid, inget som ens varade ett dygn
Du vet inte vad du pratar om.

Tidigt på hösten 1992 försökte Bengt Dennis, Riksbanken och regeringen stoppa valutautflödet för att hålla den fasta växelkursen stadig. Det räckte inte. Efter flera räntehöjningar under en veckas tid, i ett sista försök att stoppa utflödet, höjde Riksbanken den 16 september 1992 marginalräntan till 500 procent.

Tre dagar senare presenterade regeringen och den socialdemokratiska oppositionen ett gemensamt krispaket. Riksbanken sänkte åter räntan, till 50 procent. Efter ett andra krispaket sänktes räntan ytterligare, till 24 procent. Det stillade marknaden något och man kunde stegvis sänka marginalräntan till 11,5 procent under senhösten 1992.

https://www.riksbank.se/sv/om-riksba...kronan-flyter/

Många fick lämna sina hem på för att de inte klarade betala räntan, företag gick konkurs för att de inte klarade räntan.
Det handlade inte om några timmar - och kostnaderna var massiva.

Jag och min man lyckades rida ut stormen .. många i omgivningen klarade inte det.
Det var kris i Sverige - riktig kris.
Räntan fick också till följd att andra kostnader sköt i höjden. *Bara några timmar* pytt i helvete.
Citera
2021-08-01, 17:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Bankens kalkyler för lån är ibland rimliga men i vissa fall kan det nog vara för stelbenta om man inte kan se helheten och töja det lite.

Jag försökte nyligen låna upp en del av det jag amorterat på bolånet för att lösa ett dyrare privatlån, hos samma bank dessutom.
De skulle med andra ord kunna flytta några siffror på en datorskärm och sänka min ränta och fortfarande låna ut exakt samma summa. Varför gick då inte detta?

För jag hade sänkt min inkomst en aning jämfört med när jag tog lånet.
Att fortsätta ha privatlånet går givetvis alldeles utmärkt för banken men att ersätta det med ett billigare bolån?
Computers say no!
Om det finns utrymme på huset att lägga in ett lån till och de vägrar göra det så föreslår jag att du byter bank.
Just nu konkurrerar bankerna hårt med varandra och det finns många andra att välja på. I många fall får du dessutom lägre ränta totalt vid bankbyte.
Citera
2021-08-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille666
när FLER personer KONKURERAR om SAMMA bostäder

Brukar du gå på visningar där alla konkurrerar om samma bostad? ...Nä, jag tänkte väl det...

Ribbans effekt är att höja priset på de billigaste bostäderna. Det är ett prisgolv helt enkelt som kommer att stiga och stänga ute fler och fler från bostadsmarknaden, särskilt i takt med att inflationen ökar (vilket den gör kraftigt).

Varför tror du att riksdagen var så ivrig med att få igenom marknadshyror? Vad tror du kommer att hända med alla som stängs ute från bostadsmarknaden? Var ska dom bo?

Det är bara den psykiskt sjuka vänstern som inte begriper ekonomiska samband och som skapar ett satans drama utan att lösa något problem. INGEN i vänstern begriper ekonomiska samband. Det hade varit BRA FÖR SVERIGE om marknadshyror infördes. Det hade löst bostadssituationen. Istället kommer nu staten att få bygga bostäder i en ekonomi som hotas av stagflation.

Det kommer att bli skatt på skatt på skatt när staten ska bygga bostäder i en stagflation för att kompensera för det som marknadshyror enkelt kunde täppa till. Och sen kommer dom att göra om beräkningarna till bostadsbidragen och utesluta KPI ur beräkningarna för bostadsbidrag för att slippa betala ut eftersom bidragen beräknas på inflationen. Men det är ju stagflation, så fler kommer att ha två kostnadsposter ENDAST. Mat och hyra. Och när du hamnat där i en stagflation så kommer du inte loss. För nu är även arbetslösheten hög. Livet kommer att bli som ett fängelse för många.

Där har du min prognos.
Citera
2021-08-01, 17:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Går bra för dig att sitta och ojja dig som inte ens va född då, jag såg eländet och vad det kostade folk.

Finns säkert dom som fortfarande betalar av på sina skulder från den tiden.
Instämmer med dig. Det är somliga i tråden som babblar på om saker de inte kan greppa.

Det handlade dessutom inte bara om de tre dagarna, utan räntehöjningar till 50% dagarna innan, snabbt stegrande för att sedan nå 500% och ligga där i tre dagar innan de åter sjönk till 50% för att så småningom landa på 24%.

500% på 1 miljon innebär 5 miljoner i årsränta... innebär en dagsränta på 13 812 kronor .... "Bara tre dagar" är ett jävla hån för folk som levde igenom det.
Citera
2021-08-01, 17:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Brukar du gå på visningar där alla konkurrerar om samma bostad? ...Nä, jag tänkte väl det...

Ribbans effekt är att höja priset på de billigaste bostäderna. Det är ett prisgolv helt enkelt som kommer att stiga och stänga ute fler och fler från bostadsmarknaden, särskilt i takt med att inflationen ökar (vilket den gör kraftigt).

Varför tror du att riksdagen var så ivrig med att få igenom marknadshyror? Vad tror du kommer att hända med alla som stängs ute från bostadsmarknaden? Var ska dom bo?

Det är bara den psykiskt sjuka vänstern som inte begriper ekonomiska samband och som skapar ett satans drama utan att lösa något problem. INGEN i vänstern begriper ekonomiska samband. Det hade varit BRA FÖR SVERIGE om marknadshyror infördes. Det hade löst bostadssituationen. Istället kommer nu staten att få bygga bostäder i en ekonomi som hotas av stagflation.

Det kommer att bli skatt på skatt på skatt när staten ska bygga bostäder i en stagflation för att kompensera för det som marknadshyror enkelt kunde täppa till. Och sen kommer dom att göra om beräkningarna till bostadsbidragen och utesluta KPI ur beräkningarna för bostadsbidrag för att slippa betala ut eftersom bidragen beräknas på inflationen. Men det är ju stagflation, så fler kommer att ha två kostnadsposter ENDAST. Mat och hyra. Och när du hamnat där i en stagflation så kommer du inte loss. För nu är även arbetslösheten hög. Livet kommer att bli som ett fängelse för många.

Där har du min prognos.
Jo, de flesta visningar sker väl i en lägenhet eller ett hus som skall säljas och de som går på visningen är intresserade av objektet = konkurrenter.

Dessutom är modellen:
Hög efterfrågan - höjer pris
Stor tillgång - sänker pris
Citera
2021-08-01, 17:50
Medlem
Citat:
Efterfrågan på bostäder förändras inte för att man sätter en ribba på lånet! Personen är fortfarande i behov av en bostad!

Det är raka motsatsen till vad din bolåneförmedlare säger. Ribban som sätts bidrar till att HÅLLA UPPE priset på bostäder. Den praktiska konsekvensen av ribban är ju att de som har råd att betala för bostäderna bidrar till att hålla priserna uppe på det utbudsunderskott som existerar på bostadsmarknaden. På rak svenska: du ser till att de som har råd inte väljer en billigare bostad eftersom de har råd att hålla priserna uppe på de få bostäder som finns.

Citat:

Där har du min prognos.

Så du menar alltså om fler människor skulle få lån till att köpa bostäder så skulle priserna på bostäder gå ner?

Märks att du inte är ekonom.

Konkurrens som du nämner handlar om tillgång och efterfrågan.

Är det konkurrens på tillgången så sänks priserna.
Är det konkurrens på efterfrågan höjs priserna.
Fler människor som kan köpa = höjd konkurrens på efterfrågan.

Och jag är inte ens heller ekonom.
Citera
2021-08-01, 18:30
Medlem
Ja!

För övergången från utbudsunderskott mot jämvikt sänker sakta värdet på befintliga bostäder. Sjunker värdet på bostäderna ökar efterfrågan på nyproduktion. Ökar efterfrågan på nyproduktion så byggs det fler bostäder. Men priset kan inte gå ner om inte bolånen ges ut. Så bolånen blir en förutsättning för att priserna ska gå ner eftersom bolånen ÄR efterfrågan hos en befolkning som är pank.

Go home.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Så du menar alltså om fler människor skulle få lån till att köpa bostäder så skulle priserna på bostäder gå ner?

Märks att du inte är ekonom.

Konkurrens som du nämner handlar om tillgång och efterfrågan.

Är det konkurrens på tillgången så sänks priserna.
Är det konkurrens på efterfrågan höjs priserna.
Fler människor som kan köpa = höjd konkurrens på efterfrågan.

Och jag är inte ens heller ekonom.
Citera
2021-08-01, 22:16
Medlem
Citat:

Öhh jo?
Citera
2021-08-13, 02:21
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Genom att stänga ute medborgare från en del av bostadsmarknaden så dödar man lite av efterfrågan inom den delen av bostadsmarknaden. Dvs färre medborgare kan konkurrera och driva upp priserna.
Citat:

Jag tror du får läsa på om hur en marknad fungerar. På utbudssidan så bidrar konkurrens till lägre priser men när det kommer till efterfrågan så bidrar ökad konkurrens (dvs ökad efterfrågan) till högre priser. Normalt sett leder sedan dessa högre priser till att fler företag investerar i branschen och skapar ett högre utbud vilket sänker priserna. Men då vi har en dysfunktionell bostadsmarknad så sker inte detta i så stor utsträckning. Istället stiger priserna mer för att döda efterfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in