2021-07-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torshammarn
Precis dom fick kämpa i flera månader för att få ner räntan till 11.5% inte som du sa efter 3 dar från 500% till 8-10% många gick under under den tiden.

Ja, men räntan på 500% varade 3 dagar. Sen gick man succesivt under samma höst ner till ca 10% och där låg man sedan kring eller under ner till strax under 4% resten av 90-talet.

Att gaffla om att "öööeeeh räntan gick till 500% på 90-talet" är därmed sant, men också lite väl alarmistiskt och överdrivet.

Ja, det hände, men vanligt folk fick inte betala av 5x sina bolån det året precis.... Och snitträntan över året eller ens månaden var inte i närheten av 500%.
Citera
2021-07-29, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ja, men räntan på 500% varade 3 dagar. Sen gick man succesivt under samma höst ner till ca 10% och där låg man sedan kring eller under ner till strax under 4% resten av 90-talet.

Att gaffla om att "öööeeeh räntan gick till 500% på 90-talet" är därmed sant, men också lite väl alarmistiskt och överdrivet.

Ja, det hände, men vanligt folk fick inte betala av 5x sina bolån det året precis.... Och snitträntan över året eller ens månaden var inte i närheten av 500%.

Går bra för dig att sitta och ojja dig som inte ens va född då, jag såg eländet och vad det kostade folk.

Finns säkert dom som fortfarande betalar av på sina skulder från den tiden.
Senast redigerad av Torshammarn 2021-07-29 kl. 15:36.
Citera
2021-07-31, 08:02
Medlem
Citat:
Finns många sjukskrivna och arbetslösa som klarar av att betala sina boenden trots låg inkomst, på 90-talet stack räntan till 500% och det klarar ingen som jobbar heller.
Det var ju inte som att boräntan någonsin var uppe i 500%. Däremot kunde den ligga på 10-12% och många tyckte de gjorde en bra affär som band den vid de siffrorna eftersom den kanske precis som hastigast varit uppe och nosat på 20%.

När bankerna gör kalkyler räknar de ju inte på 1,19% som är en typisk boränta nu utan på en historiskt mer ”normal” ränta på 7%. Det behöver liksom finnas höjd i budgeten för det.
Citera
2021-07-31, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Det var ju inte som att boräntan någonsin var uppe i 500%. Däremot kunde den ligga på 10-12% och många tyckte de gjorde en bra affär som band den vid de siffrorna eftersom den kanske precis som hastigast varit uppe och nosat på 20%.

När bankerna gör kalkyler räknar de ju inte på 1,19% som är en typisk boränta nu utan på en historiskt mer ”normal” ränta på 7%. Det behöver liksom finnas höjd i budgeten för det.

Varför räkna på 7% när det går att binda på 2%, det är väl bättre kräva bundet bolån isåfall kan man tycka.
Citera
2021-07-31, 09:58
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Trodde topplån togs bort för ca 5 år sen och det krävdes 15% kontant, men nu när jag googlar lite fick jag väldigt många banker som erbjöd det.

Mindre banker brukar köra med topplån mellan 75% och 85% av bostadens köpeskilling.Du får betala högre ränta på den delen av lånet.

Vissa nischbanker lånar inte ut mer än 60-70% av bostadens värde.

Storbankerna har inte bottenlån och topplån längre, vad jag vet, utan du kan låna till samma ränta från 0-85% av bostadens köpeskilling.
Citera
2021-07-31, 10:47
Medlem
Citat:
Varför räkna på 7% när det går att binda på 2%, det är väl bättre kräva bundet bolån isåfall kan man tycka.

Och vad ska banken göra om räntorna har gått upp till 7% om 10 år när din bundna ränta löper ut och du behöver binda på nytt?
Citera
2021-07-31, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps5-smh
Och vad ska banken göra om räntorna har gått upp till 7% om 10 år när din bundna ränta löper ut och du behöver binda på nytt?

Har du amorterat i 10 år så behöver det bindas om. inget att ojja sig för, men det kommer inte hända för bankerna har monopol på deras jävla kalkyler och bolån. Det var vi skattebetalare som räddade bankerna från kollaps på 90- talet dom pengarna har dom fasiken inte betalat tillbaks ett öre av utan sticker utomlands med sina huvudkontor om staten vill de ska göra rätt för sig (nordea tex) med sina feta bonusar så bankerna är det fasiken inte synd om.
Citera
2021-07-31, 23:42
Medlem
lemmelns avatar
Citat:

För att det tar Svensson så där 30 år att betala av, om de ens väljer att betala av, och ingen erbjuder lån som är bundna i 30 år.
Citera
2021-08-01, 08:50
Medlem
Citat:
Jag har inte hört talas om att det går att binda räntan för hela lånets avbetalningstid (i de fall folk öht amorterar… många gör ju inte det) utan det brukar handla om t ex 3 år.
Citera
2021-08-01, 11:57
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Mindre banker brukar köra med topplån mellan 75% och 85% av bostadens köpeskilling.Du får betala högre ränta på den delen av lånet.

Vissa nischbanker lånar inte ut mer än 60-70% av bostadens värde.

Storbankerna har inte bottenlån och topplån längre, vad jag vet, utan du kan låna till samma ränta från 0-85% av bostadens köpeskilling.

Topplån finns kvar hos de flesta aktörer skulle jag säga, men används så sällan att det knappt existerar på vanliga bostadsrätter och villor. Undantaget är väl vid belåning av jordbruksfastighet avsedd till i huvudsak privatboende (alltså typkod 120).

Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Jag har inte hört talas om att det går att binda räntan för hela lånets avbetalningstid (i de fall folk öht amorterar… många gör ju inte det) utan det brukar handla om t ex 3 år.

Jag känner inte till någon aktör som erbjuder längre bindningstid är 10 år. Duerf har bra koll och kanske kan fylla på med ytterligare information om jag har fel. Hursomhelst, att lösa ett bundet bolån kan ju kosta en slant i form av ränteskillnadsersättning så att binda på väldigt lång tid kan bli dyrt om det uppstår en situation som gör att man säljer bostaden innan det bundna lånet löpt ut.
Citera
2021-08-01, 12:36
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Bankens kalkyler för lån är ibland rimliga men i vissa fall kan det nog vara för stelbenta om man inte kan se helheten och töja det lite.

Jag försökte nyligen låna upp en del av det jag amorterat på bolånet för att lösa ett dyrare privatlån, hos samma bank dessutom.
De skulle med andra ord kunna flytta några siffror på en datorskärm och sänka min ränta och fortfarande låna ut exakt samma summa. Varför gick då inte detta?

För jag hade sänkt min inkomst en aning jämfört med när jag tog lånet.
Att fortsätta ha privatlånet går givetvis alldeles utmärkt för banken men att ersätta det med ett billigare bolån?
Computers say no!
Citera
2021-08-01, 14:11
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Bankens kalkyler för lån är ibland rimliga men i vissa fall kan det nog vara för stelbenta om man inte kan se helheten och töja det lite.

Jag försökte nyligen låna upp en del av det jag amorterat på bolånet för att lösa ett dyrare privatlån, hos samma bank dessutom.
De skulle med andra ord kunna flytta några siffror på en datorskärm och sänka min ränta och fortfarande låna ut exakt samma summa. Varför gick då inte detta?

För jag hade sänkt min inkomst en aning jämfört med när jag tog lånet.
Att fortsätta ha privatlånet går givetvis alldeles utmärkt för banken men att ersätta det med ett billigare bolån?
Computers say no!

Lol

Varför skulle dom gå med på att sänka räntan dom får utav dig utan att få något av dig eller ens riskera att förlora dig som kund? Som att din chef skulle komma till dig:

”hörru, din lön är ju förfan bara siffror i vårat lönesystem. Vi kan ju sänka den så blir min budget finare, låter inte det bra? Vadå nej det går inte? Haha Farbror-Joakim är så dum så han inte ens vet att det går att ändra på siffrorna som styr lönen. Haha helt klart han som inte förstår någonting.”-din chef om han tänkte som dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in