2024-07-31, 16:50
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Jag brukar ha 60 - 70 papp på ett vanligt konto, utifall att bilen, frysen, diskmaskinen eller något annat skittråkigt skulle gå sönder.

Sedan så har jag gjort så att vid ordentliga börsnedgångar så skickar jag in min buffert lite strategiskt på aktier och fonder... som jag månadssparar på i vanliga fall.

Har kört så sedan 00 ungefär.

Lite som implicit Swing Trading eller det vedertagna köp billigt och sälj dyrt.
Det är hur du utnyttjar tillfället som är smart, bra jobbat.

MVH
Citera
2024-07-31, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Inte bitter heller faktiskt. Inget negativt allt med så stor buffert. Jag är bara nyfiken på vad miljoner i buffert ska täcka/vad du har tänkt använda det till. För de flesta behöver nog inte så stor buffert. Men har redan frågat några gånger utan att få svar. Så det är inte lönt att fråga en gång till.

Att jag är nyfiken gör inte att jag är kränkt, bitter eller vad du än vill kalla mig. Jag får inga negativa känslor, tankar etc för folk som har några miljoner i sparade medel/fonder/aktier. Jag tycker faktiskt att det är väldigt bra att ha det. Men som jag sa tidigare, så gör jag skillnad på buffert (för oförutsedda utgifter) och andra tillgångar som man har. Jag reagerar inte det minsta över några miljoner som ska användas till husköp, fordon, resor etc. Har man samma belopp i buffert så blir jag bara nyfiken. Inget annat.
Men vad är det egentligen du vill veta? Om jag inte berättar exakt hur jag tänker med en buffert, tja jag kanske vill ha dem till att köpa nåt jag vill ha. Är det nån typ av avundsjuka vi ser hos dig?
Citera
2024-10-30, 17:25
Medlem
flashbockens avatar
Den som spar den har ..
Med planering o inga drastiska impulsköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in