2021-08-14, 23:40
Medlem
Guldgrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byronessa
Får ofta höra att man ska ha några månads löner som buffert. Men jag vill inte ha några månadslöner på ett räntekonto. Där står det ju still?
Har allt vårt sparande utspritt på ungefär 50/50 på högrisk/ lågrisk.
Sen har jag drygt 15.000 på ett räntekonto i min bank som jag lätt för över om det behövs av någon anledning. Men skulle en diskmaskin gå sönder kan vi lätt betala den med månadslönen.
Jag är gift och vi har delad ekonomi. Har två barn. Bra inkomster och låga utgifter. Men har trots allt bostadslån, bil som kostar osv.

Borde man trots allt ha en större
Summa på ett Räntekonto? Om börsen skulle krascha mycket fort? Hur resonerar ni?

Låt oss börja på ruta ett. Följ mina råd och skit i resten här så kommer du ha över 50% chans att överstiga index. Tre grundregler att alltid följa oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur, följt av fyra tips beroende på vilket tillstånd marknaden befinner sig.

Grunden
1. Inflation varierar, vissa år är det deflation. Statistiskt sett är det 2% deflation. För vare dag du har 10.000 kr du inte behöver så förlorar du alltså 1 krona och 82,5 öre. Facts!
2. Av ovanstående orsak betalar banken ränta för att sno det du förlorar i form av utebliven vinst. Facts!
3. Amortera hus för pengar innan de förlorat värde för att i framtiden kunna belåna samma pengar som tappat värde utan att följa index är att betala en osynlig skuld du själv skapar. Facts! Samma princip gäller att sälja bostaden. Här lurar bankerna givetvis genom att blanda begrepp. Vinst pga bostadens ökade värde är inte pga låst ränta utan värdeökning pga investering. Det är en spekulation på samma sätt som börsen. Till skillnad mot AF konto som kan sprida investeringar och kvitta vinster mot förluster för att skatta 30% på total vinst är enda sättet att slippa skatt vid försäljning utav din bostad att återinvestera alltihop i ett nytt hus alternativt i ett billigare och lägga till kostnader för renovering. Avgifter för mäkleri överskrider courtage 99 kr. Mäklare är enda vinnarna statistiskt sett Facts!

Generellt sett är KF/ISK konto att föredra. En magisk gräns för när investering över tid lönar sig med AF kan diskuteras det är dock en annan diskussion utan ett givet svar. Jag kör KF. Det är ofta värt en relativt låg fast avkastning för att slippa vinst skatt vid försäljningar, trots att du inte kan kvitta skulder. Dessutom är det gött att se blåa siffror som är ren vinst och att slippa redovisa K4 är befriande!

Alltså ska alla pengar du kan klara dig utan i fem dygn vara insatta på din KF/ISK. 1-2 bankdagar överföring + 3 extra ifall det är helg.
Hedge är vad du garanterat kan sälja av omgående oavsett kommande rapporter och andra faktorer, så är i praktiken som att du redan har dessa investerade pengar lättillgängligt på personkontot, med några dagars väntetid. Har också alltid 1000 kr i plånboken ifall man blir rånad.

Fyra tips om hur du ska sprida investeringar, beroende på marknadens tillstånd:

1. Påbörjad bull market. I dessa tider är det osäkert om det svängt från bear. Vill du vara säker, ha ökad exponering mot Hedge. Vill du öka risk och potentiell avkastning, köp då björns fördel med överförsäljning råder trots att tjur påbörjat. I teorin ska det statistiskt sett vara 50/50% sålänge man inte är synsk, så säger varken bu eller bä.
2. Pågående bull market. I dessa tider kan du minska Hedge och öka andel kapital i aktier. Två faktorer som ändrat marknaden och jag spekulerar innebär att det lönar sig mer att investera i förhoppningsbolag snarare än utdelningsaktier med detta extra kapital du får från Hedge försäljning är dels att FOMO ökat pga att alla 18+ har en mäklare i fickan och kan trycks på köp (se Gamestop och Modern Ekonomi som exempel. Båda har ironiska namn av samma anledning) och crypto är andra förändringen. Detta kan klassas som Hedge då det inte drabbas utav inflation, men investering då det inte följer index och har volatilitet som skulle kunna jämföras med warranter i tex guld med hög hävstång, utan att behöva betala ränteavgift för belåning från emittent.

Exakt hur detta påverkar är svårt att sia om. Å ena sidan öppnas möjligheter potentiellt ifall VISA inför Bitcoin transaktioner. Vilket antagligen hade ökat värdet med flera 1000% på ett dygn. Å andra sidan kan nuvarande pris för crypto ha dessa förväntningar inbakade i priset. Kinas försök att stoppa crypto kan lyckas och sprida sig. Också en diskussion för annat forum. Men under tjur marknad kan det vara bra att se crypto och förhoppningsbolag generellt sett som milt bättre risk reward ratio idag än det var för 20 år sedan.

3. Rykten om kommande björn. Samma som punkt 1 fast tvärtom. 50/50
4. Samma som punkt två. Crypto kan dock ses som både Hedge och investering och hur det slutar kan jag inte yttra mig om.

Om du inte orkar krångla, sätt in allt på Avanza Kapitalförsäkring köp
tråkiga investmentbolag 35% förhoppningsbolag 15%
Hedge guld utan hävarm 35%,
crypto för 15%

Flytta 5% från hedge till förhoppningsbolag/crypto då tjur pågår
Flytta tillbaks när björn pågår

Lås inte boräntan, belåna max sätt in på börsen. Amortera minimum och sätt in allt ni kan avvara i 5 dygn.
Hedge kan du ta ut när du vill om så behövs.

Följer du detta så har du statistiskt sett 100% chans att aldrig förlora pengar pga inflation. Och 50% sannolikhet att antingen följa eller klå index.
Senast redigerad av Guldgrodan 2021-08-14 kl. 23:57.
Citera
2021-08-14, 23:43
Medlem
Butternutsquashs avatar
När vi fick huslån var jag och min sambo och tvungna att upprätta ett buffertspar på 3k månatligt. Vi är uppe i 60k just nu.
Citera
2021-08-14, 23:57
Medlem
systems avatar
Allt som är över innan nästa lön: flytta till nytt konto. Många bäckar små, sedan har du massor av sköna tusenlappar på nya kontot.

Fortsätt så under några år.

När du fått en summa som närmar sig sexsiffrigt = kontakta din bank för rådgivning.
Citera
2021-08-15, 00:04
Medlem
Jag har min utdelning i bolaget som buffert. Lönen är jag som fickpengar. Brukar dock bli kvar en 10 till 20k eller så där så den växer lite varje månad
Citera
2021-08-15, 14:52
Medlem
Mycket kortsiktigt
Först har jag pengar på och spar varje månad på ett vanligt sparkonto. Både ett eget till och ett som tillhör "familjen". Det är för utgifter som kommer plötsligt men är utöver det vanliga. Resor, ny tvättmaskin osv. Hur mycket man bör ha här är individuellt beroende på inkomst etc.

Långsiktigt
Jag har två ISK-konton (ett med lågrisk och ett mellanrisk) som är för större köp i framtiden (renoveringar, bil etc).

Sedan har jag två "amorterings-spar". Ett eget och ett ihop med frun. Placerade i ganska hög risknivå. Tanken med dessa är att någon gång i framtiden göra en större återbetalning av huslånet.

Mkt långsiktigt
Sedan har jag ett privat pensionsspar. Då det är långsiktigt så är det hög risk.
Citera
2021-08-15, 15:29
Medlem
Något man sparar stora summor på är ju när man handlar vitvaror. elektronik eller ja heminredning mm kontant. Att bara betala ett minsta månadsbelopp kanske är frestande det är ju kedjornas affärsidé men blir ju i slutändan väl nästan dubbelt så dyrt som att köpa kontant. Så även med en usel sparränta så lönar det sig ju att spara.
Billån är då det enda lån jag kan tänka mig ha förutom huslån, allt annat sparas det till.
Citera
2021-08-16, 11:56
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butternutsquash
När vi fick huslån var jag och min sambo och tvungna att upprätta ett buffertspar på 3k månatligt. Vi är uppe i 60k just nu.

"Tvungna"...?

Har ni gemensam ekonomi?

Har du inga egna medel som bara är dina?
Citera
2021-08-16, 23:04
Medlem
Butternutsquashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
"Tvungna"...?

Har ni gemensam ekonomi?

Har du inga egna medel som bara är dina?
Jo, 30k i mitt namn och 30k i hennes. 1.5k vardera månatligt.
Citera
2021-08-18, 09:02
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har 300.000 i buffert på skitränta (1.10%) men har 2 hus att ha buffert till.

Då är villan ändå helrenoverad, och andra huset ett nybygge.

Visst suger det att inflationen äter upp kapitalet, men känns ändå skönt att slippa
vara beroende av banken även om det hade varit smartare och mer ekonomiskt.

Skall även tilläggas att jag kör en gammal bil och har låg inkomst (sjukpension)
Citera
2021-08-18, 09:13
Medlem
Buffert = 15k
bankkonto = 3-8k
resten i fonder

Varför ha en massa pengar i sin buffert när man kan få 15-40% avkastning varje år på sina fonder?
Citera
2021-08-18, 12:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Har ca 120000 på ett vanligt sossekonto, och vid varje årsskifte så sätter jag in 3 procent av aktuellt belopp för att kompensera för inflation. Mitt riktiga sparande har jag i fonder.
Citera
2021-08-18, 13:29
Medlem
Dynamiks avatar
Brukar låta 100-200k ligga på bankkonto för buffert och random utgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in