Citat:
Ursprungligen postat av
Kotletterad
Hela den här tråden har missuppfattat vad en buffert är till för, alla förutom just du. Det är ju rent vansinne att inte ha en buffert som kan täcka upp eventuell livskris som resulterar i arbetslöshet. 3-5 månadslöner brutto är en tumregel så att man kan överleva de månader innan a-kassa, försäkringar alternativt statliga skyddsnät kickar igång.
Det hör med oväntade utgifter på huset bör ha ett eget separat konto, ett huskonto. Vissa som skriver resor är ju bortom hjälp……..
Det är inte bara oväntade utgifter för hus, utan även för bostadsrätter (både lägenhet och radhus) och friköpta radhus. Men lägger man undan pengar till sådant, så anser jag fortfarande att det är en buffert. Oavsett om man kallar det för huskonto eller något annat.
Sedan kan man behöva buffert för andra oväntade utgifter. Oavsett om det gäller akut tandvård eller tandläkarkostnaden blir oväntat hög, när bilen lägger av, veterinärkostnad även om man har försäkring, eller något annat. För jag tycker man ska försöka klara av oförutsedda utgifter, utan att behöva låna eller avstå (det sistnämnda gäller tex tandvård). Man kanske inte kan ordna avbetalning heller.
Jag vet inte om jag missuppfattar vad buffert handlar om, eller om jag bara har en helt annan syn på saken. För jag anser inte att buffert endast är till för att klara sig innan man får a-kassa. Och jag kallar ett konto för utgifter för bostaden för något annat än en buffert.