2021-08-18, 13:40
Medlem
Jag har alltid använt ett par, tre indexfonder som buffert. Nån svensk, nån global och ibland ytterligare någon annan marknad.

Det är tillräckligt lätt att sälja, dessutom inget kludd i deklarationen. Risken för en global krasch just när jag behöver oförutsedda pengar kan jag acceptera.

Resten av sparandet i aktier. På lönekontot har jag bara precis vad jag behöver använda, inte många tusenlappars marginal.
Citera
2021-08-18, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgrodan

Lås inte boräntan, belåna max sätt in på börsen. Amortera minimum och sätt in allt ni kan avvara i 5 dygn.

Inte fan ska man belåna sin bostad till max och sätta in på börsen!

Vad händer då när börsen faller 50%? Då blir det tvångsauktion. Jävla bra råd du ger!
Citera
2021-08-18, 14:20
Medlem
Guldgrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Inte fan ska man belåna sin bostad till max och sätta in på börsen!

Vad händer då när börsen faller 50%? Då blir det tvångsauktion. Jävla bra råd du ger!

Det är inte vad jag skrev. Antingen är du lika mogen som ditt nick eller bara trög.

Edit: läs igen om du mot förmodan är det sistnämnda
Citera
2021-08-19, 15:10
Medlem
n00bStylEs avatar
30-100k på buffert kontot. Skickar det som blir över på lönekontot dit. Behöver jag handla nåt dyrt (bil, möbler, resa etc.) tar jag pengar därifrån. Kommer det över 100k går en del till ISK kontot. Det "jämnar ut" min ekonomi helt enkelt.
Citera
2021-08-21, 07:47
Medlem
Snarkarns avatar
Har ett lreditkort på 50 000 istället. Om något skiter sig kan man använda det tills dess att man hinner sälja av aktierna. Att börsen krashar samtidigt som murstocken spricker eller dylikt ser jag som osannolikt. Och skulle det ändå vara fallet är jag beredd att ta den förlusten.
Citera
2024-07-14, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Några månadslöner är mest om man blir arbetslös. De flesta inkomstförsäkringar har ju några månader handläggning innan de börjar betala ut inkomst. Kanske kan dra ner om man är pensionär, då kan ens arbetsgivare inte gå bankrutt i alla fall.

Har det på bankkonto då det är en försäkring. Försäkringar brukar kosta pengar så inget som stör mig.

Hela den här tråden har missuppfattat vad en buffert är till för, alla förutom just du. Det är ju rent vansinne att inte ha en buffert som kan täcka upp eventuell livskris som resulterar i arbetslöshet. 3-5 månadslöner brutto är en tumregel så att man kan överleva de månader innan a-kassa, försäkringar alternativt statliga skyddsnät kickar igång.
Det hör med oväntade utgifter på huset bör ha ett eget separat konto, ett huskonto. Vissa som skriver resor är ju bortom hjälp……..
Citera
2024-07-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotletterad
Hela den här tråden har missuppfattat vad en buffert är till för, alla förutom just du. Det är ju rent vansinne att inte ha en buffert som kan täcka upp eventuell livskris som resulterar i arbetslöshet. 3-5 månadslöner brutto är en tumregel så att man kan överleva de månader innan a-kassa, försäkringar alternativt statliga skyddsnät kickar igång.
Det hör med oväntade utgifter på huset bör ha ett eget separat konto, ett huskonto. Vissa som skriver resor är ju bortom hjälp……..

Det är inte bara oväntade utgifter för hus, utan även för bostadsrätter (både lägenhet och radhus) och friköpta radhus. Men lägger man undan pengar till sådant, så anser jag fortfarande att det är en buffert. Oavsett om man kallar det för huskonto eller något annat.

Sedan kan man behöva buffert för andra oväntade utgifter. Oavsett om det gäller akut tandvård eller tandläkarkostnaden blir oväntat hög, när bilen lägger av, veterinärkostnad även om man har försäkring, eller något annat. För jag tycker man ska försöka klara av oförutsedda utgifter, utan att behöva låna eller avstå (det sistnämnda gäller tex tandvård). Man kanske inte kan ordna avbetalning heller.

Jag vet inte om jag missuppfattar vad buffert handlar om, eller om jag bara har en helt annan syn på saken. För jag anser inte att buffert endast är till för att klara sig innan man får a-kassa. Och jag kallar ett konto för utgifter för bostaden för något annat än en buffert.
Citera
2024-07-14, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Det är inte bara oväntade utgifter för hus, utan även för bostadsrätter (både lägenhet och radhus) och friköpta radhus. Men lägger man undan pengar till sådant, så anser jag fortfarande att det är en buffert. Oavsett om man kallar det för huskonto eller något annat.

Sedan kan man behöva buffert för andra oväntade utgifter. Oavsett om det gäller akut tandvård eller tandläkarkostnaden blir oväntat hög, när bilen lägger av, veterinärkostnad även om man har försäkring, eller något annat. För jag tycker man ska försöka klara av oförutsedda utgifter, utan att behöva låna eller avstå (det sistnämnda gäller tex tandvård). Man kanske inte kan ordna avbetalning heller.

Jag vet inte om jag missuppfattar vad buffert handlar om, eller om jag bara har en helt annan syn på saken. För jag anser inte att buffert endast är till för att klara sig innan man får a-kassa. Och jag kallar ett konto för utgifter för bostaden för något annat än en buffert.

Beror ju mycket vilken förmåga man har att lösa saker själv, hur mycket marginaler man har, typ av jobb osv

Jag har aldrig haft någon större buffert, och anser inte jag behöver det heller. 20-30K räcker fint (har haft mycket lägre än det också). Bor i äldre hus på lander några bilar och hojar att sköta om, och några kids. Inga djur dock. 2 inkomster dock, men vi klarar oss på en, även om det blir tight.
Citera
2024-07-14, 21:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Ser själv ingen poäng med att ha separata konton. Om jag behöver få loss lite cash, och som inte kan lösas med faktura, så säljer jag bara av en del lågriskaktier på depån och får snabbt pengarna in på kontot.

I tider med låga räntor så ska pengar investeras och växa, inte ligga och ruttna på spar -och räntekonton.

Alla är vi olika, själv har jag flera olika konton😁 1 bilkonto för service och reparationer, 2 bilskatt, bilförsäkring, 3 buffert för huset, 4 tankkonto och ,5 räkningar konto.

Detta är för att jag vill hålla isär kostnaderna och får en mer överblick över utgifterna.
Detta är mitt upplägg som jag förmodar att du kommer ogilla, men varsågod det är fritt fram att tycka vad man vill.
Som sagt är vi alla olika och det är väl en jävla tur😄
Citera
2024-07-15, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Alla är vi olika, själv har jag flera olika konton😁 1 bilkonto för service och reparationer, 2 bilskatt, bilförsäkring, 3 buffert för huset, 4 tankkonto och ,5 räkningar konto.

Detta är för att jag vill hålla isär kostnaderna och får en mer överblick över utgifterna.
Detta är mitt upplägg som jag förmodar att du kommer ogilla, men varsågod det är fritt fram att tycka vad man vill.
Som sagt är vi alla olika och det är väl en jävla tur😄

Har liknande:

1 Kostnader för hus och drift av bilar.
2 Buffert för övrigt kostnader som inte är normal drift.
3. Hobbybilen
4. Sparande till barnen.
5. Konto för resor
Citera
2024-07-15, 08:19
Medlem
Hardstekts avatar
Man vill ju att man hela tiden har ungefär lika mycket pengar. Några månaders sparande och man kan gardera sig för mycket och man slipper hamna back.

Därför har jag och familj:

Gemensam katastrofbuffert på 20k(för oförutsedda räkningar, så man inte hamnar back någon månad)

Gemensamt semester konto på 30k(så man inte hamnar tokback på semestern)

privat konsumtions konto på 20k(om jag vill köpa en dator eller dyl, igen för slippa hamna back)

Privat långsiktigt isk sparande.

Gemensamt långsiktigt sparande. För stora inköp(bilar, båtar, hus), reparationer mm.

Tidigare har vi testat att använda kreditkort. Men det var tammefan det deppigaste vi någonsin har gjort. Så fort lönen kommer så blir man av med allt. Jag förstår inte dom som håller på med kreditkort.
Citera
2024-07-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
.

Tidigare har vi testat att använda kreditkort. Men det var tammefan det deppigaste vi någonsin har gjort. Så fort lönen kommer så blir man av med allt. Jag förstår inte dom som håller på med kreditkort.

Tanken är ju att man ligger plus på övriga konton, och att kreditkortsskulden är mindre än lönen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in