Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-27, 17:51
  #1
Avstängd
53280s avatar
Det allmänna vräker ur miljarder på dyra tolktjänster varje, förutom tolkar i sjukvården även dyra rättesgångs tolkar. Är inte dags den som behöver tolk betalar för detta ur egen ficka? Det här pengar som kan bli skattesäkningar eller gå till gamla och sjuka, men slösa bort på lyxflyktingar som inte har skit i Sverige att göra.

Att behärska språket i landet där man bor, det ger människor frihet och möjligheter till ett värdigt liv. I Sverige vill vi göra väl. Vi erbjuder skattefinansierad tolk på obestämd tid. Samtidigt bromsar det integration och utveckling. Myndigheter, sjukvård och offentliga organ har ett lagstadgat ansvar att anlita tolk vid behov när utrikes födda så kräver. Det sker kostnadsfritt för individen men finansieras av oss andra via skatten. Väl menat, men är det konstruktivt?

https://www.gp.se/debatt/orimliga-mi...kar-1.32080581
Citera
2021-07-27, 18:00
  #2
Medlem
Jordgubbes avatar
"En vettig grundprincip vore att tolk erbjuds kostnadsfritt under asylprocessen, därefter bör tolkbehov avgiftsbeläggas och så småningom, enligt god planering, återbetalas" låter rätt rimligt - vad blir det värdelösa motargumentet, "men värdegrunden!"...?
Citera
2021-07-27, 18:02
  #3
Medlem
Ok skattefinansierat om någon icke-medborgare åtalas av staten, annars får de reda sig själva. Klarar de att söka bidrag kan de klara allt annat också.
Citera
2021-07-27, 18:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"En vettig grundprincip vore att tolk erbjuds kostnadsfritt under asylprocessen, därefter bör tolkbehov avgiftsbeläggas och så småningom, enligt god planering, återbetalas" låter rätt rimligt - vad blir det värdelösa motargumentet, "men värdegrunden!"...?
Vad menas med asylprocessen? Överklaganden också?

Kunde väl stå på somaliska och arabiska på skyltarna i lägren där de väntar på att få åka hem. Börjar bli rejält trött på gratisätarna.
Citera
2021-07-27, 18:17
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Fakturan för röster som ska hålla S under armarna börjar bli blytung (även om inte denna miljard om året är huvudproblemet).
Citera
2021-07-27, 18:49
  #6
Medlem
Sladdarens avatar
Att kräva tolkar och få det var man än går till miljoner svartingar i landet. Blir ruskigt jävla dyrt

Så här borde det funka: Man går på SFI i klasser, denna klass ska undervisa och visa hur sveriges samhällsapparat fungerar. Man kan tex gå på praktik genom att följa SFI handledaren (som kan arabiska) på utflykt till AF, affären, apoteket mm. Tolk behövs endast om man sitter i domstol, inte annars

Har man besvär och ska till sjukhuset och ska förklara sina krämpor till en svensk doktor elelr andra ärenden så får man använda sig interaktiv kontakt med översättningprogram för text. Dvs att man chattar. Kan man inte skriva eller behöver man tala ut så får man anlita nån i förorten som kan hyffsad svenska för egna pengar, inte skattepengar. Kallas grannsämja med timlön. Poängen är att inte behöva sveriges välfärssystem mer än att lära sig svenska, engelska sen ett yrke, utbildning direkt man anländer och tak över huvudet och mat. I övriga fall ska man inte vara i kontakt med allt och alla främst försäkringskassan utan det ska duga att man får saker handlagda som dom är och inte hålla på peta och gräva i alla svenska samhällssystem.

I övriga fall finns det ju skitbra talförståelse och talöversättningsprogram i appar i mobiltelefonen. Google har ju ett talstyrsystem. Det klarar man sig gott och väl med. Som ni förstår så har vi med apor att göra som helt saknar intiativ och ska ha allt serverat utan att ta tag i sina egna grejer
Citera
2021-07-27, 18:50
  #7
Medlem
Tilteds avatar
Just detta är det som jag stör mig mest på när det gäller Sveriges integration. Som invandrare har man mängder med rättigheter, men nästa inga skyldigheter.

Som nysvensk erbjuds man gratis SFI, men även gratis tolk livet ut. Sen hör man ifrån de som jobbar som SFI lärare att ungefär hälften av deltagarna knappt är där. Klart det blir så när incitamenten att lära sig svenska är så gott som obefintliga.

Nej, erbjud gratis SFI + tolk de första 3 åren, därefter ska man, om man deltagit i SFI som man ska, klara sig själv och får således betala sin egen tolk, alternativt ta med en bekant som behärskar språket bättre.
Citera
2021-07-27, 19:13
  #8
Medlem
Sladdarens avatar
Sätter 100 spänn på att det är mest mena invasionen som behöver dessa tolkar

Förresten är det nån kostnad som inte är orimilig när det kommer till dessa mena invasions länders folkgrupper relativt andra invandrare? Kan inte komma på en enda utgiftspost som återbetalats i nivå med en normal norm

Kanske man ska ge upp tanken att ha dom kvar i landet och nischa på lönsamma invandrare istället ifrån helt andra länder under helt andra villkor. Om man nu anser sig behöva ett importerat handtag eller fler för välfärden. Jävla skräpfolk som är här relativt landet och folket som äger landet och dess behov med efterfrågan. Snacka om att inte anpassa sig efter landet och nativa folket utan vi ska anpassa oss efter dom. Omvänd logik minst sagt
Citera
2021-07-27, 19:44
  #9
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det allmänna vräker ur miljarder på dyra tolktjänster varje, förutom tolkar i sjukvården även dyra rättesgångs tolkar. Är inte dags den som behöver tolk betalar för detta ur egen ficka? Det här pengar som kan bli skattesäkningar eller gå till gamla och sjuka, men slösa bort på lyxflyktingar som inte har skit i Sverige att göra.

Att behärska språket i landet där man bor, det ger människor frihet och möjligheter till ett värdigt liv. I Sverige vill vi göra väl. Vi erbjuder skattefinansierad tolk på obestämd tid. Samtidigt bromsar det integration och utveckling. Myndigheter, sjukvård och offentliga organ har ett lagstadgat ansvar att anlita tolk vid behov när utrikes födda så kräver. Det sker kostnadsfritt för individen men finansieras av oss andra via skatten. Väl menat, men är det konstruktivt?

https://www.gp.se/debatt/orimliga-mi...kar-1.32080581

Kan han inte skriva sina egna inlägg på Flashback han Foughelklouuuh...?

Å andra sidan känns hans tidigare inlägg i debatten redan litet allomtäckande så debattartikeln blir litet kaka på kaka.
Citat:
”jag skulle gladeligen deportera varenda jävla svartskalle i dag! Sieg Heil!”

Vi har tolktjänster för att vi har ett fokus på rättssäkerhet. Rättsäkerhet är nåt som man inte kan tumma på utan att börja rucka på den för alla, om en kan nekas det, kan du, jag eller vem som helst göra det.
Man kan ha massa åsikter om folk som är mörkhyade och folk på FB har ju det, men just i detta fall bör man nog tänka ett steg längre. Vad som drabbar Fahdme idag om hon kan nekas en säker rättegång, kan drabba Janne imorrn som då också kan nekas en säker rättegång. Om det i ena fallet är säg tolk, och det andra är bevisgångens säkerhet som tummas på är struntsamma när rättssäkerhetsprincipen slås bort.
Citera
2021-07-27, 19:56
  #10
Medlem
Jag tycker det låter både rimligt och fantastiskt att erbjudas skattefinansierad tolk när jag går till doktorn. Jag talar nämligen bara svenska och engelska, medan läkarna på min vårdcentral endast behärskar arabiska. Tråkigt att jag är inrikesfödd och måste bekosta egen tolk...
Citera
2021-07-27, 20:09
  #11
Medlem
grevebajsicorvos avatar
svenska är ett svårt språk
"mamma jag såg tomten på tomten"
orimligt att skjuva över ansvaret för detta på resten av världens befolkning
Citera
2021-07-27, 20:09
  #12
Medlem
arlaharen3936s avatar
Jag tycker att detta är en riktig vettig tråd.
Jag har en sambo som kommer från Thailand, när hon skulle in i det svenska samhället så erbjöds det tolk till allt från att gå till tandläkaren eller att söka jobb hos arbetsförmedlingen.
Jag som är Svensk inföding anser att det ansvaret ligger på mig. Jag kan kommunicera med min sambo från Thailand eftersom jag kan lite thailändska.
Jag har tagit ledig från jobbet för att hjälpa till att få in henne i det svenska samhället.
Efter hon gått ett år på SFI och arbetat under tiden kan hon förstå göra sig förstådd på svenska.
Jag tycker att om man kommer till Sverige får man ordna tolk själv vid dom tillfällen man behöver det, och betala för det själv.
Såvida det inte gäller ur en rättssäkerhets punkt...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback