2021-07-26, 11:26
Medlem
Meddela din arbetsgivare att du avbryter provanställningen med omedelbar verkan. Säkerställ informationen även i skrift (mail förslagsvis) om du misstänker att arbetsgivaren i efterhand skulle kunna ljuga och säga att du alls inte sagt upp dig. Att ha ordning på detta underlättar sedan och ger ingen möjlighet för arbetsgivaren att förhala löneutbetalningar.

Därefter behöver du inte arbeta där mer.

Räkna inte med bra vitsord. Men det kanske du av olika skäl inte bryr dig om.

Hoppas du trivs bättre på din nästa arbetsplats!
Citera
2021-07-26, 12:26
Medlem
killawifes avatar
Du kan bara sluta att komma dit. Räkna inte med att få nån mer lön därifrån dock. Rent tekniskt så skulle företag kunna anmäla en för avtalsbrott om man nu som du har lovat att jobba men det är för mycket jobb för ingenting men annars kan man lämna en provanställning när man vill, lagen är endast tvingande för arbetsgivaren. Det händer inte på vanliga jobb att man jagar nån för sånt utan det är bara om man har jobb med väldigt mycket ansvar eller har hand om kunder eller konton personligen där företagen kan bli sura nog för att anmäla en.
Folk borde inte vara så rädda för att lämna dåliga jobb. Bara dra. När företagen sen märker att deras dåliga sätt inte fungerar blir de tvungna att ändra på något. Men de kommer säkert att ändra på fel sak då företag sällan klarar av att göra nånting rätt.
Citera
2021-07-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dispatch107
Hej!

Jag vet att man kan gå på dagen när det gäller provanställning, men vad gäller om arbetsgivaren och arbetstagaren är överens muntligt om att arbetstagaren ska jobba provanställningen ut, sedan vill man gå tidigare, är det avtalsbrott?

Jag är på ett företag där jag mår extremt dåligt, det är bland de värsta ögonblicket i mitt liv. Det är så illa att jag har svårt att sova, har gått ner i vikt och börjat dricka lite för mycket alkohol. Mina vänner kallar stället för koncentrationsläger.

Muntligt sa jag till arbetsgivaren från början att jag kan stanna provanställningen ut, som en good-will, sedan ändrade jag mig när jag insåg att det hade varit skönt med semester inför nya jobbet, för att skaka av sig och börja om. I mejlet till mig skrev arbetsgivaren ”senast xx eller tidigare enligt överenskommelse”.
När jag då frågade om jag kunde gå i slutet av juli svarade han ”det är xx som gäller enligt vår överenskommelse. Han hänvisade till första samtalet, men i ditt mejl gav han ändå olika alternativ.

Vad gäller, kan jag välja att bara strunta i att gå till jobbet eller blir det konsekvenser?

Konsekvenserna blir väl att du aldrig inom snar framtid kan få arbete igen på koncentrationslägret. Samt eventuell referens och vitsord inte blir nåt att hissa i flaggstången.

Ekonomiska konsekvenser regleras i (Kvittningslagen). Även om det råder en viss åsikt om både det ena och andra.
https://lagen.nu/1970:215

Det är en idiot till arbetsgivare som inte släpper en arbetstagare i förtid om denna vantrivs så kopiöst som du verkar göra.
Citera
2021-07-26, 13:42
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du kan bara sluta att komma dit. Räkna inte med att få nån mer lön därifrån dock. Rent tekniskt så skulle företag kunna anmäla en för avtalsbrott om man nu som du har lovat att jobba men det är för mycket jobb för ingenting men annars kan man lämna en provanställning när man vill, lagen är endast tvingande för arbetsgivaren. Det händer inte på vanliga jobb att man jagar nån för sånt utan det är bara om man har jobb med väldigt mycket ansvar eller har hand om kunder eller konton personligen där företagen kan bli sura nog för att anmäla en.
Folk borde inte vara så rädda för att lämna dåliga jobb. Bara dra. När företagen sen märker att deras dåliga sätt inte fungerar blir de tvungna att ändra på något. Men de kommer säkert att ändra på fel sak då företag sällan klarar av att göra nånting rätt.

Högst tveksamt, provanställning är fortfarande provanställning och lagen är glasklar över hur detta fungerar.

TS: "-Innebär vår överenskommelse att jag bytt anställningsform till att ej längre vara provanställd?"
AG: "-Nej."
TS: "-Tack och adjö."
Citera
2021-07-26, 19:30
Medlem
Rektangels avatar
Uppfyller du inte din del av avtalet med 14 dagars uppsägning kan arbetsgivaren hålla inne din upparbetade semesterlön.
Citera
2021-07-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Uppfyller du inte din del av avtalet med 14 dagars uppsägning kan arbetsgivaren hålla inne din upparbetade semesterlön.

14 dagar gäller endast om det är arbetsgivaren som vill säga upp, annars kan arbetstagaren gå på dagen.
Dessutom jobbar inte företaget med någon förskottssemester eller två semesterdagar per månad.
De följer inte någon av de svenska lagarna. Vi hade en som var sjuk och ville hem, men de sa att hon var tvungen att vara kvar, hon fick bära munskydd.
Citera
2021-07-26, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Meddela din arbetsgivare att du avbryter provanställningen med omedelbar verkan. Säkerställ informationen även i skrift (mail förslagsvis) om du misstänker att arbetsgivaren i efterhand skulle kunna ljuga och säga att du alls inte sagt upp dig. Att ha ordning på detta underlättar sedan och ger ingen möjlighet för arbetsgivaren att förhala löneutbetalningar.

Därefter behöver du inte arbeta där mer.

Räkna inte med bra vitsord. Men det kanske du av olika skäl inte bryr dig om.

Hoppas du trivs bättre på din nästa arbetsplats!

Jag vill bara inte sluta där på ett dåligt sätt, det räcker att de kontaktad nästa arbetsgivare.
Det här är ett företag som bryter mot många lagar, så man vet aldrig vad de är kapabla till.
Förra året sänkte de ensidigt folks löner för att spara pengar.
Jag har fått veta att Arbetsmiljöverket ska på inspektion snart, det är tydligen många som anmält dem tidigare.
Citera
2021-07-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Konsekvenserna blir väl att du aldrig inom snar framtid kan få arbete igen på koncentrationslägret. Samt eventuell referens och vitsord inte blir nåt att hissa i flaggstången.

Ekonomiska konsekvenser regleras i (Kvittningslagen). Även om det råder en viss åsikt om både det ena och andra.
https://lagen.nu/1970:215

Det är en idiot till arbetsgivare som inte släpper en arbetstagare i förtid om denna vantrivs så kopiöst som du verkar göra.

Jag berättade för AG att jag vantrivs och har ont i magen på jobbet, ändå tvingas jag kvar.
Arbetsmiljöverket ska dit på inspektion fick jag veta av en kollega, det är tydligen så att de blivit anmälda av andra.
Citera
2021-07-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Vad heter företaget? Vore bra om du berättar vilket företag det handlar om, så att fler inte råkar ut för samma öde.

Vill inte berätta vilket företag det är, det är säkert en bra arbetsgivare för andra.
Citera
2021-07-26, 21:47
Medlem
Citat:
Jag vill bara inte sluta där på ett dåligt sätt, det räcker att de kontaktad nästa arbetsgivare.
Det här är ett företag som bryter mot många lagar, så man vet aldrig vad de är kapabla till.
Förra året sänkte de ensidigt folks löner för att spara pengar.
Jag har fått veta att Arbetsmiljöverket ska på inspektion snart, det är tydligen många som anmält dem tidigare.

Ta detta rätt, men du är velig.

Du har en provanställning, inget annat. En provanställning kan avbrytas av arbetstagaren omedelbart. Den rätten kan man inte avtala bort om anställningsformen inte samtidigt ändras. Ni har väl inte ändrat anställningsformer eller, du är väl alltjämt provanställd?

Du skriver i din trådstart om hur fruktansvärt illa du mår av att gå till din arbetsplats (”koncentrationslägret”) - du skriver att du har sömnproblem, tappar vikt och konsumerar mer alkohol än vad du vill - och avslutar trådstarten med att fråga oss om konsekvenserna av att sluta gå till arbetet.

Det är utifrån den informationen folk svarar i tråden.

Det är uppenbart att du brottas med samvetskval och rädslor men du måste fatta ett beslut. Antingen drar du eller så jobbar du kvar.

Om du väljer att stanna så lägg inte mer resurser på att fundera vidare på hur möjligheterna ser ut att dra.
Citera
2021-07-26, 22:34
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Ta detta rätt, men du är velig.

Du har en provanställning, inget annat. En provanställning kan avbrytas av arbetstagaren omedelbart. Den rätten kan man inte avtala bort om anställningsformen inte samtidigt ändras. Ni har väl inte ändrat anställningsformer eller, du är väl alltjämt provanställd?

Du skriver i din trådstart om hur fruktansvärt illa du mår av att gå till din arbetsplats (”koncentrationslägret”) - du skriver att du har sömnproblem, tappar vikt och konsumerar mer alkohol än vad du vill - och avslutar trådstarten med att fråga oss om konsekvenserna av att sluta gå till arbetet.

Det är utifrån den informationen folk svarar i tråden.

Det är uppenbart att du brottas med samvetskval och rädslor men du måste fatta ett beslut. Antingen drar du eller så jobbar du kvar.

Om du väljer att stanna så lägg inte mer resurser på att fundera vidare på hur möjligheterna ser ut att dra.
Stämmer verkligen det markerade? I t ex Tjänstemannavtalet mellan Unionen och Almega har man avtalat följande:

"13.3.3 Avbrytande av provanställning
(Gäller från och med den 1 november 2017)
Provanställningen kan avbrytas av både arbetsgivaren och tjänstemannen före prövotidens utgång genom skriftligt besked senast två veckor i förväg."

https://www.unionen.se/kollektivavta...d-htf-mia-2020

För TS fall är jag med på att det inte ändrar något eftersom det inte verkar finnas ett kollektivavtal. Men det låter på exemplet ovan som att det gäller ömsesidigt 14 dagar för de som berörs av det avtalet.
Citera
2021-07-27, 00:53
Medlem
Citat:
Jag berättade för AG att jag vantrivs och har ont i magen på jobbet, ändå tvingas jag kvar.
Arbetsmiljöverket ska dit på inspektion fick jag veta av en kollega, det är tydligen så att de blivit anmälda av andra.

Det är ju en annan historia

Du frågade om du kan avsluta en provanställning i förtid och vilka konsekvenser det kan få.

Mitt svar är JA det finns konsekvenser, men de är kanske inte värre än att du faktiskt kan strunta i dem.

AG får inte straffa dig ekonomiskt (även om det råder en viss uppfattning om sånt, runt semesterersättningar o annat) Kvittningslagen
AG måste ej betala ut lön för resterande tid som du väljer att utebli.

Dock kan du inte räkna med vitsord eller möjlighet till anställning hos AG den närmaste tiden. Anställningsintyg har du dock rätt att få.

Det är ingen jäkla fängelsedom där Polisen kommer och hämtar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in