Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-06-02, 18:23
  #1
Medlem
reaktors avatar
Jag har sedan 2 veckor haft hosta och jag hostar 15 till 20 gånger per dag har inga andra syptomer för övrigt.hostan kom bara utan vidare anledning .Kan lägga till att jag inte röker .Någon som skulle kuna gissa vad som orsakar hostan ?Hur länge ska jag vänta med att gå till läkare om hostan inte försvinner ?
Citera
2006-06-02, 22:21
  #2
Medlem
Har likadant varje vår. Men det beror på all jävla pollen.
Har tidigare blivit riktigt dålig av pollen men senaste åren har det bara varit hosta :]
Citera
2006-06-03, 01:38
  #3
Medlem
ZVIVIXs avatar
Väldigt allmänt så är rekommendationen att söka läkare om: du har hosta och feber, eller hostar upp slem som är missfärgat på något sätt (gult, blodigt etc) eller har hostat i mer än tre veckor eller om du har några andra symtom (exempelvis andnöd eller känner smärta när du hostar eller vid djupandning) dessutom finns det vissa mediciner vilka som biverkan kan ge hosta (utifall du börjat käka någon medicin nyligen) . Men annars så skulle exempelvis din hosta kunna vara allergibetingat som Raeman säger och då finns det ju hjälp att få för att slippa ifrån hostan.
Citera
2006-06-03, 12:41
  #4
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag kan kasta in ett liknande exempel i denna tråd:

Far min har haft en riktigt vidrig slemhosta varje morgon i säkert 5 år nu. Varje morgon brukar han hosta så att han nästan spyr och på dagen blir det lite hosta också. På kvällen hostar han väldigt sällan.

Vad kan han ha för problem? Han röker inte och det är under hela året.
Citera
2006-06-04, 11:42
  #5
Medlem
reaktors avatar
Jag har testat att ta tableter mot pollen .Det får min hosta att bli mindre.Är det några mediciner ni rekomender mer en clarityn mot hostan ?
Citera
2006-06-04, 16:27
  #6
Medlem
ZVIVIXs avatar
Den verksamma substansen i Clarityn är loratidin och det finns billigare alternativ innehållande samma substans.

Men varför inte gå till en läkare. Dels för att få en diagnos och skulle det vara allergi som orsakar din hosta så kan du få en behandling som är mer skräddarsydd. Kanske du skulle vara hjälpt av någon ”luftvägsvidgare” i inhalationsform? (=receptbelagda) Dessutom kan du ju eventuellt få utskrivet en större laddning allergitabletter och billigare (så kostnaden för läkarbesöket s a s tjänar du in) än om du köper receptfritt på apoteket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback