• 1
  • 2
2021-07-22, 15:09
Medlem
Tefanoras avatar
Hej!

Jag har fruktansvärt mycket beslutsångest om vilken bostad jag ska välja. Har fått en i Sjöberg i Sollentuna och en i Bromsten i Spånga. Jag kommer att studera på KTH Kista och jag kan inte för livet av mig göra en avvägning mellan att enklast kunna ta sig in till city eller till Kista.

Hur enkelt är det att ta sig till city från Spånga respektive Sollentuna? Vilket område är bäst?
Citera
2021-07-22, 15:29
Medlem
Jordgubbes avatar
Om du använder google kartfunktion kan du kolla cykelvägen från respektive. Om du använder densamma eller SL's sajt kan du kolla hur lång tid det tar med kommunala färdmedel. Om du använder hitta.se's funktion "livsstil" kan du kolla vad folket på de bägge platserna röstar på och är intresserade av vilket ger en indikation på stämningen (baserat på vad de prenumererar på, tror jag). Risk för brott och liknande går nog också hitta per stadsdel, dvs vad är "bra" - gå till bra.se. Vi skulle kunna skapa en matris här med resultatet av det, för beslut.
Citera
2021-07-22, 15:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tefanora
Hej!

Jag har fruktansvärt mycket beslutsångest om vilken bostad jag ska välja. Har fått en i Sjöberg i Sollentuna och en i Bromsten i Spånga. Jag kommer att studera på KTH Kista och jag kan inte för livet av mig göra en avvägning mellan att enklast kunna ta sig in till city eller till Kista.

Hur enkelt är det att ta sig till city från Spånga respektive Sollentuna? Vilket område är bäst?

Google maps och deras vägbeskrivning ger dig svar. Välj mellan bil, cykel, kollektivt eller till fots.
Citera
2021-07-22, 18:26
Medlem
BadPostures avatar
Man kan ofta få viss känsla för ett område genom att se hur folk röstat. Statistik finns på www.val.se.
Om typ 90 % röstar på sossarna är det absolut ett socioekonomiskt utsatt område som bör undvikas.
Citera
2021-07-22, 18:57
Medlem
Det är närmare från Bromsten till Kista, men det ligger precis bredvid ghettona Rinkeby, Tensta, Rissne och Hjulsta.

Fyra stationer i t-banan ”no go” för ordningsvakter

Citat:
Fyra stationer i tunnelbanan har rödmärkts för biljettkontrollanter och ordningsvakter. Bara med stöd av polis får de utföra sitt jobb på stationerna Rinkeby, Tensta, Rissne och Hjulsta.
Citera
2021-07-22, 23:58
Medlem
Agitatzes avatar
Ta den i Sjöberg, det är ett betydligt trevligare område än Bromsten. Buss 627 bör ta dig raka vägen till Kista och KTH relativt snabbt. Dock ingen tunnelbanestation i Sjöberg, på både gott och ont, men du tar dig snabbt till Mörby med buss eller cykel.
Citera
2021-07-23, 10:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Kör man funktionen från hitta.se jag nämnde ovan verkar det som att på ena platsen röstar folk rött och tittar på teve, medan på andra röstar folk blått och spelar golf. Så om det stämmer - får eller fore!
Citera
2021-07-23, 10:31
Medlem
Citat:
Hej!

Hej på dig bonde.

Du känner ingen i Stockholm?
Hade du frågat en från 08 hade du fått ett snabbt svar.

Sjöberg, Sollentuna.

Även om det kan vara bekvämare att ha närmre och T-bana är "Spånga" eller ska vi kalla det Järvaområdet lite förenklat och lite felaktigt fucking jävla kaoz.
Hela skiten håller på att bli totalt jävla gettokaoz.

Husby, Rinkeby, Tensta, Spånga, Järfälla är om man bor i hyreslägenhet i kaoz.

Du kan använda iNtERnEt?

Resvägar använder Google Maps eller SLs app eller webbsida.

Lycka till med studierna i i stora staden. Mitt råd var inte naiv, lägg inte laptopen i ryggsäcken och åk T-bana med ryggsäcken på ryggen, ha inte plånboken i bakfickan, ha inte en flashig klocka, ha ingen flashiga halsband osv, ingen dyr jacka, ta inga genvägar sent på kvällen, det kommer du ångra.

Är du från typ Dorotea?
Senast redigerad av DrMurdoch 2021-07-23 kl. 10:34.
Citera
2021-07-23, 11:56
Medlem
Tefanoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Hej på dig bonde.

Du känner ingen i Stockholm?
Hade du frågat en från 08 hade du fått ett snabbt svar.

Sjöberg, Sollentuna.

Även om det kan vara bekvämare att ha närmre och T-bana är "Spånga" eller ska vi kalla det Järvaområdet lite förenklat och lite felaktigt fucking jävla kaoz.
Hela skiten håller på att bli totalt jävla gettokaoz.

Husby, Rinkeby, Tensta, Spånga, Järfälla är om man bor i hyreslägenhet i kaoz.

Du kan använda iNtERnEt?

Resvägar använder Google Maps eller SLs app eller webbsida.

Lycka till med studierna i i stora staden. Mitt råd var inte naiv, lägg inte laptopen i ryggsäcken och åk T-bana med ryggsäcken på ryggen, ha inte plånboken i bakfickan, ha inte en flashig klocka, ha ingen flashiga halsband osv, ingen dyr jacka, ta inga genvägar sent på kvällen, det kommer du ångra.

Är du från typ Dorotea?

Bonde vettefan om jag är det. Är född och uppväxen i en väldigt fin stad som inte har några "problemområden" så har typ inget att förhålla det till. Har bott utomlands nu de senaste 2+ åren och vill egentligen bara ha en bostad att "landa" i. Har inte planer på att bo i varken Spånga eller Sollentuna långsiktigt. Men det skadar inte att den i Spånga är 20 minuters cykelavstånd till KTH Kista, där jag kommer att spendera en stor del av min vakna tid.

Kan vara värt att nämna kanske att den i Bromsten är precis precis i början, alltså så långt ifrån man kan komma Tensta och Rinkeby i Bromsten. Velar även då planlösningen på denne är mycket bättre och har en balkong på köpet. Har ju bott i ännu större städer de senaste åren, så vet ju vad allt det innebär. Men på vilket sätt är det kaos om jag får fråga? Kommer jag som privatperson geniunt känna mig otrygg på gatan eller är det sensationalism?

Dessutom är detta studentlägenhet, så kommer inte bo bland vanligt folk så att säga
Citera
2021-07-23, 12:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
på vilket sätt är det kaos // Dessutom är detta studentlägenhet
Mr Bond, bara du inte landar i nåt sånt här ("Prime living har utsetts till en av landets värsta värdar av Hyresgästföreningen i Stockholm efter problem kring ett bygge av 1 100 studentbostäder i Spånga", då snackar vi Kaos antar jag).
Citera
2021-07-23, 12:10
Medlem
Citat:
Bonde vettefan om jag är det. Är född och uppväxen i en väldigt fin stad som inte har några "problemområden" så har typ inget att förhålla det till. Har bott utomlands nu de senaste 2+ åren och vill egentligen bara ha en bostad att "landa" i. Har inte planer på att bo i varken Spånga eller Sollentuna långsiktigt. Men det skadar inte att den i Spånga är 20 minuters cykelavstånd till KTH Kista, där jag kommer att spendera en stor del av min vakna tid.

Kan vara värt att nämna kanske att den i Bromsten är precis precis i början, alltså så långt ifrån man kan komma Tensta och Rinkeby i Bromsten. Velar även då planlösningen på denne är mycket bättre och har en balkong på köpet. Har ju bott i ännu större städer de senaste åren, så vet ju vad allt det innebär. Men på vilket sätt är det kaos om jag får fråga? Kommer jag som privatperson geniunt känna mig otrygg på gatan eller är det sensationalism?

Dessutom är detta studentlägenhet, så kommer inte bo bland vanligt folk så att säga

Det hänger en del på din utstrålning och intrycket du ger.

Det är mycket skit i Järvaområdet.
Det är främst kvällstid du inte ska sticka ut näsan i onödan.
Många som bor där går inte ut efter kl 18, för då tar adidasfolket över gator och torg.

Cykla? Med SL-kort kan du ta dig runt Sthlm lätt och smidigt

Cykeln kommer bli snodd eller trashad. Sedan är det inte kul att cykla i regn och snö.

Lär dig åka tuben och bussen.
Är det något Sthlm är bra på så är det kollektivtrafiken.
Citera
2021-07-23, 12:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Mr Bond, bara du inte landar i nåt sånt här ("Prime living har utsetts till en av landets värsta värdar av Hyresgästföreningen i Stockholm efter problem kring ett bygge av 1 100 studentbostäder i Spånga", då snackar vi Kaos antar jag).
Det bolaget finns dock inte längre - de är uppköpta av Studentbostäder i Sverige AB (SBS).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in