• 1
  • 2
2021-07-23, 12:19
Medlem
Båda ställena är fulla av kriminalitet.
Citera
2021-07-23, 12:30
Medlem
stilichos avatar
Tro inte på dumheterna som Flashback-krigarna kläcker ur sig här. De har med 99% säkerhet aldrig varit i vare sig Bromsten eller Rinkeby.

Det är absolut inga problem att bo i Bromsten. Det är en helt ordinär villaförort till Stockholm. Om du ska cykla därifrån till Kista, vilket är det absolut snabbaste sättet att transportera sig, så kommer du cykla förbi Rinkeby och Tensta, inte genom Rinkeby eller Tensta. Inte för att det är särskilt farligt att göra det senare heller, men på cykelvägarna runt Rinkeby och Tensta finns det obefintligt med mörkermän, de har en tendens att inte röra sig särskilt långt från sina centralt belägna khat-caféer.
Citera
2021-07-23, 14:07
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Du kan ta buss från Bromsten (eller åtminstone dess utkant) till kista via Rinkeby och Tensta. Från Sollentuna går även buss till Kista.

I Bromsten ska dem som jag förstår det bygga en jäkla massa framöver, så se till att du inte erbjuds boende via en blivande arbetsplats.

Bromsten är ett okej område med ganska mycket villor, radhus och lägenheter ofta befolkade av folk som gjort en mindre klassresa från Tensta och Rinkeby. Men det ligger lite off och du måste till Spånga Centrum för att kunna ta dig till stan.
Citera
2021-07-23, 16:35
Medlem
Jag skulle tro att du kan få tag i en lägenhet i ett mer centralt område. Står du i Stockholms stads bostadskö? Finns ofta studentlägenheter lediga, b l a byggs det just nu ett stort antal i anslutning till KTH i innerstan. Finns även ofta lediga lägenheter i centrala Kista (hur det är att bo där får någon annan svara på) samt centrala Sollentuna. Tittar man på statistiken från juni så hyrdes det ut studentlägenheter i flera olika områden till personer med en kötid på 0-6 månader.
Citera
2021-07-23, 16:37
Medlem
Spånga är mer ghetto
Citera
2021-07-24, 12:31
Medlem
Tefanoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phenomene
Jag skulle tro att du kan få tag i en lägenhet i ett mer centralt område. Står du i Stockholms stads bostadskö? Finns ofta studentlägenheter lediga, b l a byggs det just nu ett stort antal i anslutning till KTH i innerstan. Finns även ofta lediga lägenheter i centrala Kista (hur det är att bo där får någon annan svara på) samt centrala Sollentuna. Tittar man på statistiken från juni så hyrdes det ut studentlägenheter i flera olika områden till personer med en kötid på 0-6 månader.
Står i bostadskön, men tyvärr inte så lång kötid. Det jag har sett hittills har gått till folk som stått i minst ett par år
Citera
2021-07-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tefanora
Hej!

Jag har fruktansvärt mycket beslutsångest om vilken bostad jag ska välja. Har fått en i Sjöberg i Sollentuna och en i Bromsten i Spånga. Jag kommer att studera på KTH Kista och jag kan inte för livet av mig göra en avvägning mellan att enklast kunna ta sig in till city eller till Kista.

Hur enkelt är det att ta sig till city från Spånga respektive Sollentuna? Vilket område är bäst?
Man hör om mycket brott som sker i bromsten, allt från granatattacker till mord. Sollentuna har mycket stök också. Googla bromsten så får du säkert en massa svarta rubriker.
Citera
2021-07-25, 11:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Via Brå (bra.se) kan man pilla ut statistik. Har gjort en hemsnickrad jämförelse, dess graf här (en screenshot). Den visar "brott mot person" per invånare.

Längst till höger i den, för 2020

Stockholms Norrmalm 3 428
Malmö 3 048
Malmö innerstad 2 748
SpångaTensta 2 515 [grå graf och textmarkering i bild]
Umeå 2 093
Sollentuna 1 879 [blå graf och textmarkering i bild]
Jönköping 1 775

En person utifrån som knallar in i Norrmalm ser ut att löpa dubbelt så stor risk att bli nedklubbad som i Jönköping. Men vissa specifika platser kan ha helt egna andra siffror, så det blir lite äpplen och päron. Journalister gör ofta tankevurpan att säga typ att Sergels Torg är farligare än torget i Pajala, och glömmer dividera med hur många som rör sig där, eller ens bor. Så dessa siffror kan man diskutera hur länge som helst.

De två platser du funderar på är lugna delområden av statistiken för Sollentuna respektive SpångaTensta. Sistnämnda studentområde vid spåren är ju knappt färdigbyggt. Grafen tål inte att nagelfaras för noga, då definitioner på geografiska områden ibland ändrats som gör att kurvor hoppar. SpångaTensta ser ut att toppat för tio år sedan, medan Sollentuna ligger flackare.

Du har förresten annars också Brottsplatskartan att laborera med, men det är nån egen entusiast som mest ger ögonblicksbilder (urval av polisrapporter) än statistik.
Citera
2021-07-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tefanora
Står i bostadskön, men tyvärr inte så lång kötid. Det jag har sett hittills har gått till folk som stått i minst ett par år

Kika under statistik/Förra månaden och filtrera på kortast kötid så ser du att det verkar variera stort.
Citera
2021-07-26, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rayko
Man hör om mycket brott som sker i bromsten, allt från granatattacker till mord. Sollentuna har mycket stök också. Googla bromsten så får du säkert en massa svarta rubriker.

Sollentuna är stort och stöket är mycket koncentrerat till 1-3 utsatta områden. Sjöberg är inte ett av dom. I övrigt en bra kommun med mycket skog, sjöar, toppenbra service och kommunikationer.
Citera
2021-07-28, 22:00
Medlem
Jag flyttade nyligen från Sjöberg området efter att ha bott där i andra hand under 1½ års tid. Tyckte det var ett ganska trevligt område med fin natur runt omkring. Det är ju lite avlägset men jag tyckte att det ändå är hyfsat lätt att ta sig in till Stockholm då bussen går rätt ofta (varje 6-7 minut i rusningstiden) mot antingen Danderyds Sjukhus eller Sollentuna. Skulle absolut inte ha något emot att flytta dit igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in