2021-08-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Va? Vad svamlar du om? Lägg ner.. ordväxlingen var och är klar om du inte förstod det.

Du menar att du tar tillbaks ditt tidigare påstående? Ja isf skulle saken ju vara klar.
Citera
2021-08-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Du tycks inte förstå poängen som Dille24 gjorde. Man räknar alla som dör inom 30 dagar från att de fått covid som "döda med covid", oavsett dödsorsak. Räknar man på samma sätt alla som dör inom 30 dagar från att de tagit vaccin så kommer man i en fullvaccinerad befolkning att ha omkring 8.000 "döda med vaccin" eftersom det dör ungefär 8.000 människor i Sverige varje månad. Eller dubbelt så många ifall man räknar 30 dagar efter första dosen och sedan 30 dagar efter andra dosen.

Han uttryckte sig lite slarvigt som skrev 100.000, men poängen är korrekt.

Visst, men det bör man isf beskylla media för för att publicera resultat utan nödvändiga insikten av hur siffrorna skall användas. Siffran över döda med covid skall ju liksom siffran över döda med vaccin användas genom att man jämför med vad man skulle förvänta sig för dödssiffror i populationen annars. Man kan till viss mån beskylla hysterin med AZNs vaccin för det.

Skillnaden är förstås att dödssiffrorna för covid-positiva var långt över vad man kunde förvänta sig i populationen. Jag menar om säg bara 90% av de som är döda med covid faktiskt har dött av covid så gör man bara ett fel på 10% av att använda siffran fel, men om det säg är bara 10% av de som är döda med vaccin som har dött av vaccinet så gör man ett fel på 1000% av att använda siffrorna fel.
Citera
2021-08-05, 17:46
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ni pro-vaxxare projicerar så mycket att man inte ens orkar. Jag har inte länkat till Youtube en enda gång i den här tråden, jag har länkat till officiella källor, större medier och vetenskapliga rapporter.

Många vaccinskeptiker förefaller mer intresserade av att ta hand om sina kroppar och faktiskt stärka sitt immunförsvar än att ta ett experimentellt vaccin. Du reducerar det till "föräter sig på D-vitamin" och "blir reklampelare för ett parasitmedel". Vet inte vad du syftar på med det sistnämnda, är det hydroxyklorokin? I så fall finns det en hel del som tyder på att det hjälper mot covid-19, även om det inte kunnat slås fast med någon säkerhet än.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32373993/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7749783/

Nåja, jag drar mig ur den här diskussionen strax. Vi kommer inte att dö av vaccinerna, och vi kommer inte att dö av covid, alltsammans är en storm i ett vattenglas. Det som oroar mig är att myndigheterna kommer att använda det som ursäkt för att göra samhället tristare, mindre mänskligt och samtidigt mer stabilt genom restriktioner och tvångsåtgärder som vi ännu inte ser något slut på.

Nej Ivermektin är läkemedlet som vissa tjatar om som påstås av dem gör vaccinen irrelevanta, den aktiva substansen du nämner har inget med parasitbehandling att göra.

Ja du kanske har använt vetenskapliga källor, men när man kopplar ihop statistik över döda och hur det bedöms med eller utav till att samma skulle gälla biverkningar av vaccin så har man inte begripit ett smack. Statistik visar vart det barkar, medan för vaccinet kan ett orsakssamband rubba nyttan/risk med vaccinet och till och med dras in. Och om man inte förstår det och tar det för en intäkt att vaccin är dåligt så tänker man inte.

Vaccinet är vägen ut ur det trista. Storm i ett vattenglas, ja säg det till IVA personal, se till att ha bra löpskor för de kommer nog riskera glömma bort Hippokrates eden.

Med tanke på hur många som drabbats, trots hur många som följt restriktionerna, så är storm i ett vattenglas är fegt och ovärdigt mot alla dessa.

Om det är så folk resonerar för att inte vaccinera sig är det helt sjukt, obegåvat och taffligt.

Men som tur är läser en majoritet folk på eller tar hjälp av kunniga och ser att vaccinen är den väg ut ur det trista som vi upplevt det senaste året. Men bortskämda kommer alltid tro en massa när de inte får göra som de vill utan se eller ta ansvar konsekvenserna för andra. Res till Nordkorea eller Kina så får du perspektiv på vad ren diktatur är, där kommer du se trista samhällen med brist på ingen mänsklighet och tvångsåtgärder.
Citera
2021-08-05, 18:31
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vaccinet är vägen ut ur det trista. Storm i ett vattenglas, ja säg det till IVA personal, se till att ha bra löpskor för de kommer nog riskera glömma bort Hippokrates eden.

/.../

Men som tur är läser en majoritet folk på eller tar hjälp av kunniga och ser att vaccinen är den väg ut ur det trista som vi upplevt det senaste året.

Island är så gott som fullvaccinerat och pratar nu om restriktioner i 10-15 år till efter att 30 personer dött varav 25 var över 70 år gamla.

Du tycker att det är rimligt?
Citera
2021-08-05, 18:37
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Island är så gott som fullvaccinerat och pratar nu om restriktioner i 10-15 år till efter att 30 personer dött varav 25 var över 70 år gamla.

Läs artikel där deras motsvarighet till Tegnell beskriver detta. Som sagt förstå vad ni läser, läs inte bara orden. Att beskriva att viruset, och då delta, kan riskerar att skjuta på det normala är ju sunt, men de har inte sagt att det blir så bara att man måste få mer grepp om deltavarianten och se hur utvecklingen blir.

Sedan är 71% färdigvaccinerade den 4:e augusti så de har en bit var.
Citera
2021-08-05, 18:40
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Nej Ivermektin är läkemedlet som vissa tjatar om som påstås av dem gör vaccinen irrelevanta, den aktiva substansen du nämner har inget med parasitbehandling att göra.

Det kände jag inte till, men det verkar ju kunna vara effektivt även om studierna spretar i olika riktningar.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34145166/
"Conclusions: Moderate-certainty evidence finds that large reductions in COVID-19 deaths are possible using ivermectin. Using ivermectin early in the clinical course may reduce numbers progressing to severe disease. The apparent safety and low cost suggest that ivermectin is likely to have a significant impact on the SARS-CoV-2 pandemic globally."

Tack för tipset på ett ofarligt alternativ till experimentella vacciner.
Citera
2021-08-05, 18:44
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Läs artikel där deras motsvarighet till Tegnell beskriver detta. Som sagt förstå vad ni läser, läs inte bara orden. Att beskriva att viruset, och då delta, kan riskerar att skjuta på det normala är ju sunt, men de har inte sagt att det blir så bara att man måste få mer grepp om deltavarianten och se hur utvecklingen blir.

Sedan är 71% färdigvaccinerade den 4:e augusti så de har en bit var.

Över 98% av de över 70 är fullvaccinerade.
https://www.icelandreview.com/ask-ir...on-in-iceland/

Du är okej med restriktioner i 10-15 år till "om det behövs" efter att 30 personer dött?
Citera
2021-08-05, 18:45
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Det kände jag inte till, men det verkar ju kunna vara effektivt även om studierna spretar i olika riktningar.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34145166/
"Conclusions: Moderate-certainty evidence finds that large reductions in COVID-19 deaths are possible using ivermectin. Using ivermectin early in the clinical course may reduce numbers progressing to severe disease. The apparent safety and low cost suggest that ivermectin is likely to have a significant impact on the SARS-CoV-2 pandemic globally."

Tack för tipset på ett ofarligt alternativ till experimentella vacciner.

Det har kanske en effekt på redan sjuka, men då är de redan på sjukhus och tränger undan annan vård, större studier görs nu. Inget stöd för preventiv förmåga.

Bara att du skriver experimentella visar på din okunskap om den 20 åriga forskning som gjorts.
Citera
2021-08-05, 18:46
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Över 98% av de över 70 är fullvaccinerade.
https://www.icelandreview.com/ask-ir...on-in-iceland/

Du är okej med restriktioner i 10-15 år till "om det behövs" efter att 30 personer dött?

Fortfarande har det sagts?? läs artikeln där det förekommer och läs vad som skrivs!
Citera
2021-08-05, 18:50
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Fortfarande har det sagts?? läs artikeln där det förekommer och läs vad som skrivs!

Det är ju det jag gjort. De säger att det kan behövas restriktioner i 10-15 år till. De säger inte att det kommer att bli så, men att det kan bli så. För ett virus som dödat 30 personer varav 25 var över 70. (EDIT: Varav, om man ska gå efter de svenska siffrorna, viruset varit den direkta/dominerande dödsorsaken i 15-35% av fallen.)

Citera
2021-08-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du menar att du tar tillbaks ditt tidigare påstående? Ja isf skulle saken ju vara klar.
nej tar inte tillbaka någonting alls.. men du svamlar i mitt tycke med någon som jag tyckte var helt orelevant
Citera
2021-08-05, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Jag känner en som dog av vaccinet. Hon fick covid-19 och fick inga större besvär, men blev ändå övertalad av sin läkare att vaccinera sig och dog några dagar efter vaccinationen. Hon blev 63 år.
Jag känner till ett land, Sverige, där vi lyckades få ned den kraftiga dödligheten på svenska äldreboenden genom vaccination av personal och vårdtagare. Det rör sig om tusentals individer.
Vissa debattörer tycker vi ska offra dessa människor som byggt upp Sverige och bara ge dem palliativa läkemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in