2021-12-13, 19:12
Medlem
Ördögs avatar
Tredje och sista behandlingen i maltesiska parlamentet i morgon, på tisdag ...

Malta will this week become the first European country to legalise cannabis for personal use
https://www.dailymail.co.uk/news/art...sonal-use.html
Malta will become the first European country to legalise cannabis for personal use this week, setting a precedent that is expected to be followed by others.

The legislation, expected to pass through the Maltese parliament in a vote tomorrow, will also let those who are 18-and-over to possess up to seven grams of cannabis (about a quarter of an ounce).

It will also permit people to grow up to four cannabis plants at their homes, but it must be out of sight of the public.
Citera
2021-12-14, 22:58
Malta visar vägen. Kul.
Citera
2021-12-14, 23:23
Medlem
Niggwards avatar
Idag har det röstats igenom och nu är det fritt fram för oss på Malta att börja växa egna plantor.

Får vi se hur lång tid det tar innan viss försäljning påbörjas via shopps eller liknande

Hoppas resten av Europa följer efter

https://timesofmalta.com/articles/vi...-europe.921310
Senast redigerad av Niggward 2021-12-14 kl. 23:44.
Citera
2021-12-14, 23:25
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Tredje och sista behandlingen i maltesiska parlamentet i morgon, på tisdag ...

Malta will this week become the first European country to legalise cannabis for personal use
https://www.dailymail.co.uk/news/art...sonal-use.html
Malta will become the first European country to legalise cannabis for personal use this week, setting a precedent that is expected to be followed by others.

The legislation, expected to pass through the Maltese parliament in a vote tomorrow, will also let those who are 18-and-over to possess up to seven grams of cannabis (about a quarter of an ounce).

It will also permit people to grow up to four cannabis plants at their homes, but it must be out of sight of the public.

Nu är vi i mål
Citera
2021-12-14, 23:27
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
En tia jämnt hade ju varit bättre men babysteg är bättre än inga steg.

Det är sant, dock är det 7 gram på sig offentligt. Vet inte hur mycket man faktiskt behöver gå runt med. Malta är litet och man kan ta sig till andra sidan ön på lite över en timme
Citera
2021-12-14, 23:27
Ni kan komma uuut nu!
Citera
2021-12-14, 23:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Det är sant, dock är det 7 gram på sig offentligt. Vet inte hur mycket man faktiskt behöver gå runt med. Malta är litet och man kan ta sig till andra sidan ön på lite över en timme
Absolut, det är bara så konstigt eftersom det metriska systemet bygger på 10.
Citera
2021-12-15, 01:53
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Malta verkar inte ha anammat det metriska systemet fullt ut: https://en.wikipedia.org/wiki/Maltes...of_measurement

Citat:
ottav ottavi 1⁄8 uqija ~3.307 g 7⁄60 oz 'eighth'. Referenced in 1921 Act only.
kwart kwarti 1⁄4 uqija ~6.615 g 7⁄30 oz 'quarter'. Referenced in 1921 Act only.
uqija ewieq 1⁄30 ~26.46 g 14⁄15 oz The Maltese ounce.
kwart kwarti 1⁄4 ~198.4 g 7 oz 'quarter'. Referenced in Aquilina only.
ratal irtal 1 ~793.8 g 28 oz, or
1+3⁄4 lb Sometimes called a rotola in English texts.
qsima qsimiet 1+1⁄4 ~992.2 g 35 oz, or
2+3⁄16 lb Referenced in Aquilina only.
wiżna wiżniet 5 ~3.969 kg 8+3⁄4 lb Referenced in Aquilina and TY Maltese. Not mentioned in 1921 Act.
qantar qnatar 100 ~79.38 kg 175 lb
peżata 300 ~238.1 kg 525 lb Referenced in 1921 Act only.
Citera
2021-12-15, 06:48
Medlem
Citat:

Detta är mina egna spekulationer, men det är nästan bara i Sverige och Danmark som jag fått 5 gram i en förpackning.
Utomlands är det nästan alltid 3.5 eller 7 som verkar vara standard, kan det ha något med det att göra, att dom går på den förpackning som är populärast istället för att köra 5 eller 10 gram?
Citera
2021-12-15, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pattknullaren
Tycker gränsen är satt alldeles för lågt.

Vill man ta med sig en halv planta och ge till en polare kan man alltså åka dit.

Samtidigt som man får odla 4 plantor hemma vilket kan bli allt mellan 100-500g röka.

Jag förstår att gränsen är viktig för att komma åt försäljning, men öka den.

Har du ofta behova att ränna runt med mer än 7g på dig?

I Holland har gräns varit på 5g i 30-40 år och här är det inte ens lagligt. Låter bra detta Malta gör.
Citera
2021-12-15, 11:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Malta verkar inte ha anammat det metriska systemet fullt ut: https://en.wikipedia.org/wiki/Maltes...of_measurement
Åh Gudar.. Ja men det förklarar ju det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Detta är mina egna spekulationer, men det är nästan bara i Sverige och Danmark som jag fått 5 gram i en förpackning.
Utomlands är det nästan alltid 3.5 eller 7 som verkar vara standard, kan det ha något med det att göra, att dom går på den förpackning som är populärast istället för att köra 5 eller 10 gram?
Utomlands har jag alltid handlat i lösa gram.
Citera
2021-12-15, 12:59
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
7g är ~ 1/4 ounce och 3.5 an eighth. Malteserna utgår alltså i likhet med britterna och amerikanerna från unset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in