Sittande regering på Malta har lagt fram ett förslag för en avkriminalisering och delvis legaliserande reform angående cannabis i landet.
Som boende på Malta ett par år så är detta väldigt välkommet och goda nyheter. Deras förslag:
The government is proposing:
Possession of up to 7 grams of cannabis for personal use will completely legal.
Possession between 7 grams and 28 grams for personal use will be subject to a fine before a drugs tribunal.
Personal possession of cannabis will no longer be an arrestable offence and anyone caught with such amounts will not be interrogated by the police.
Individuals can grow up to four cannabis plants for personal use at home, provided the plants cannot be seen from outside their home.
Anyone with a criminal record for simple cannabis possession will have their record wiped clean.
Cannabis consumption will be forbidden in public areas, against a fine of €233.
Creating a legal way in which users can buy cannabis bud and seeds.
Med detta förslag framme med redan gott stöd så börjar man planera att växa en eller två plantor hemma som ett projekt. Annars så letar de efter vägar att sälja lagligt.
Visar Malta vägen för resten av Europa? Borde Sverige ta efter?
I min mening är detta en självklarhet. Jag som personligen inte har bästa historiken med alkohol eller dess effekter, får äntligen en möjlighet att bruka något som fungerar för mig utan att bli lagförd eller ger negativa konsekvenser för min omgivning.
Cannabis är en del av naturen, naturen är varje människas rättighet att ta del av.
Malta har inget gängproblem, utan väljer först och främst denna reform för att inte lagföra unga människor och även låta polisen få mer tid till annat än cannabis relaterad brottslighet.
Sverige har betydligt större problem kring kriminalitet, där en enorm inkomstkälla är just cannabisförsäljning. Där har Sverige mycket mer att tjäna på att ta över den inkomstkällan helt.
En källa:
https://www.google.se/amp/s/timesofm...sed.861547.amp