Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-17, 20:47
  #349
Medlem
[quote=Disciplina|76943043]
Citat:
Det är kanske en komponent, men långt ifrån hela förklaringen. Det finns idag ett överflöd av litteratur som skrivs specifikt för och marknadsförs specifikt mot målgruppen unga kvinnor, av den enkla anledningen att det visat sig vara kommersiellt framgångsrikt. Det finns tillräckligt med ungdomsböcker där en alldaglig ung tjej dras in i ett triangeldrama där två pojkar med övernaturliga krafter bråkar om henne för att det skulle kunna utgöra en egen subgenre, och jag tror inte det är så enkelt att man kan säga att dessa böcker precis lika gärna skulle kunna läsas av pojkar bara de släppte attityden att allt kvinnligt är dåligt. Det är helt enkelt inte berättelser som lämpar sig särskilt bra för att säljas i ens könsneutral förpackning. Och som sagt, när handlingen blir mer komplex än att åka på fotbollsläger så vet jag inte riktigt vad den manliga motsvarigheten till detta skulle vara. Berättelser som Harry Potter säljer sig naturligt till båda könen, men "killböcker" för samma åldersgrupp är inte helt lätta att tänka sig.

Tja du. Möjligen en faktor inom samtida skönlitt. Men ta dig en titt på filmbranchen. Hur många filmer har gjorts tror du med 5 pojkar och EN stackars tjej, och gissa om hon är 1. Ung 2. Snygg och 3. överkompetent i något som hon absolut aldrig haft tiden till att plugga in.

Säg mig, hur förklarar du då fenomenet att flickor, kvinnor i alla tider slukat böcker ..om män, av män? utan några större problem?
Kvinnor har tydligen inte alls det där enorma problemet med att kunna identifiera sig med motsatta könet , som du/ ni menar att män har.
Man kan ju fråga sig varför.
Citera
2021-08-18, 01:40
  #350
Medlem
Hur kan man vara något annat än bitter när det sitter landsförrädare i riksdagen, en Poliskår som står på knä bokstavligen och bildligt, importering av en extremt våldsam ideologi, daltande med tungt kriminella, barn skjuts och rånas, kvinnor våldtas på löpande band och psyksjuka feminister som håller dessa odjur om ryggen.

så jävla glad att jag aldrig skaffade barn som blir tvingad att växa upp i denna rödgröna kloak
Citera
2021-08-18, 01:44
  #351
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pensive
Hur kan man vara något annat än bitter när det sitter landsförrädare i riksdagen, en Poliskår som står på knä bokstavligen och bildligt, importering av en extremt våldsam ideologi, daltande med tungt kriminella, barn skjuts och rånas, kvinnor våldtas på löpande band och psyksjuka feminister som håller dessa odjur om ryggen.

så jävla glad att jag aldrig skaffade barn som blir tvingad att växa upp i denna rödgröna kloak

Suverän video om de falska lögnarna till politiker!
[https://www.youtube.com/watch?v=kEMOJQ_MfTo
__________________
Senast redigerad av Gerhardt 2021-08-18 kl. 01:47.
Citera
2021-08-18, 15:56
  #352
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi


Tja du. Möjligen en faktor inom samtida skönlitt. Men ta dig en titt på filmbranchen. Hur många filmer har gjorts tror du med 5 pojkar och EN stackars tjej, och gissa om hon är 1. Ung 2. Snygg och 3. överkompetent i något som hon absolut aldrig haft tiden till att plugga in.

Säg mig, hur förklarar du då fenomenet att flickor, kvinnor i alla tider slukat böcker ..om män, av män? utan några större problem?
Kvinnor har tydligen inte alls det där enorma problemet med att kunna identifiera sig med motsatta könet , som du/ ni menar att män har.
Man kan ju fråga sig varför.

Man frågar sig för mycket varför saker är som de är istället för att anpassa sig till det som ÄR.

Ifall jag, låt säga, skulle gå med om att det finns något problem med vad pojkar alltid har gillat att läsa, så skulle det enbart vara av värde att lösa det ifall ni hade någon lösning, vilket ni helt uppenbart inte har.

Pojkar fortsätter vara pojkar oavsett vilka sociala experiment de utsätts för, det enda som vi vet är att pojkar har allt större lässvårigheter (sida 24):

https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

Citat:
En annan synlig trend är den att svenska pojkar i betydligt högre utsträckning än flickor återfinns på de lägsta läsnivåerna. I samtliga PISA-studier var andelen pojkar signifikant större än
andelen flickor på läsnivå 1 och 2. Detta förhållande har accentuerats i senaste års studier; andelen svenska 15-åriga pojkar som inte nådde läsnivå 2 (grundläggande läsfärdigheter enligt
PISA) var 21 procent i PISA 2006, 24,2 procent i PISA 2009 och 31,3 procent i PISA 2012.
Motsvarande andelar för svenska flickor var 10, 10,5 respektive 13,5 procent

Att problematisera pojkars könsnormer i en tid pojkars läsnivå störtdyker tycks vara typexempel på allt som är fel på Sverige.

Jag tror annars att det finns exempel på böcker med flickor i huvudrollen som faktiskt kan fascinera pojkar, tror att Alice i Underlandet kan vara ett sådant exempel. Tror att romans som tema överhuvudtaget inte fungerar på pojkar (flickor tycks ha intresse i romans till och med innan de nått sexuell ålder, medan pojkar är ointresserade i sådant till och med under puberteten), så ifall du raderar bort denna komponent av könsdimorfistism så blir det nog inte lika ojämlikt i hur de två könen intresserar sig för det andra könet i litteratur (ifall det ens är viktigt).

Du har alltså böcker som JAck Londons Skriet från vildmarken som i princip räknas som pojklitteratur trots att du följer en hunds resa till att bli en varg, medan Anna Sewells viktorianska Black Beauty där du följer en häst är mer ämnad till tjejer. Det handlar om sättet böckerna är skrivna, hur mycket som texterna fokuserade på äventyr eller på känslor.

Pojkar har väl alltid gillat att se filmer med en kvinnlig huvudroll i actionfilmer, exempelvis Ripley i Alien eller Kill Bill. Har hört från en tonårspojke som hade Arya som favoritkaraktär i Song of Ice and Fire, men det finns många män som också verkligen älskar att läsa de extremt feminina Sansa-kapitlarna:

Kasta en romantisk prinsessa med naiva flickdrömmar i ett machiavelliskt ormnäste, det fångar nog mäns intresse.

Kasta en romantisk prinsessa i en Värld som mer eller mindre tillslut motsvarar hennes naiva drömvärld (efter några avklarade konflikter), det fångar ingen mans eller pojkes intresse.

Allt handlar som sagt om kontext, marknaden erkänner dock könsskillnader mer än någonsin och tillgodoser konsumenten med alla de könsstereotypa drag som ni ogillar, men som existerar och kommer att fortsätta existera oavsett hur mycket alla problematiserar dem.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-08-18 kl. 16:02.
Citera
2021-08-18, 22:17
  #353
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Fast era idéer i dessa sammanhang står ju knappast att beskriva som vederlagda sanningar. Om vi ska vara jävligt generösa så kan de kanske beskrivas som troliga förklingar, men det är ju absolut inte så att vi vet att killars bristande läsintresse eller dåliga skolresultat har sin förklaring i könshormoner. Problemet med de här trosföreställningarna är inte så mycket att ni spekulerar i alternativa förklaringar, utan just att ni vill hålla dem för absoluta sanningar som ogiltigförklarar andra människors idéer. Samtidigt tjänar era trosföreställningar i vanlig ordning endast till att upprätthålla rådande sociala normer och att argumentera mot att andra människor faktiskt försöker göra någonting åt samhällsproblem.
Jag ser att du fortsätter att använda dig av högerpopulistisk argumentation; "era idéer".

Du tolkar det jag skriver som fan läser bibeln. Ingenstans har jag sagt att endast biologiska skillnader kan förklara vissa mänskliga fenomen, snarare är jag av den åsikten att man måste förstå dem genom att tillämpa flera teorier; genus, biologi, psykologiska processer exempelvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast de tär ingen "maktasymmertri" i skolan...längre!
Ingen försöker förtrycka, begränsa, förhindra eller förbjuda pojkar så som man tidigare gjort med flickor.
Och sociala "skills" har alltid betygsätts i skolorna, direkt eller indirekt, hört talas om skötsamhetsbetyg ex?
och hört talas om att Nationella prov bara utgör EN del av allt som betygsätts? du har andra prov, du har prestationer i klassrummen, närvaro etc etc.
En elev som är ordningsam, lyssnar, anstränger sig etc. får självklart högre betyg än en som stökar, inte lyssnar eller inte anstränger sig, oavsett kön, tycker du verkligen det är så konstigt?
Nu är faktan den att flickor tillhör mest den första varianten medan den andra nästan undantagsvis består av pojkar. och de äger ju självfallet utslag på hela gruppen.
Problemet är följande; det kommer alltid att finnas tydliga regler, föreställningar och normer för man respektive kvinna oavsett om du gillar det eller inte. Ett problem är att de flesta inte har förmågan att ifrågasätta eller analysera sig själva eller sitt eget beteende. Ett annat är att det oavsett om vi implementerar ett normkritiskt perspektiv ändå finnas strukturer och subtila normer som inte kommer försvinna, utan endast manifesteras på nya sätt. Dessa skillnader kommer att påverka könen, så det bästa är snarare att skapa förutsättningar utifrån de traditionella könsrollerna som gynnar båda könen snarare än, som det vi har nu, en skola vars pedagogik endast gynnar medelklassen och flickor.
Citera
2021-08-19, 17:03
  #354
Medlem
Disciplinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tja du. Möjligen en faktor inom samtida skönlitt. Men ta dig en titt på filmbranchen. Hur många filmer har gjorts tror du med 5 pojkar och EN stackars tjej, och gissa om hon är 1. Ung 2. Snygg och 3. överkompetent i något som hon absolut aldrig haft tiden till att plugga in.

Säg mig, hur förklarar du då fenomenet att flickor, kvinnor i alla tider slukat böcker ..om män, av män? utan några större problem?
Kvinnor har tydligen inte alls det där enorma problemet med att kunna identifiera sig med motsatta könet , som du/ ni menar att män har.
Man kan ju fråga sig varför.
Min poäng var inte så mycket att män eller ens unga pojkar skulle vara kategoriskt ovilliga att läsa böcker med en kvinnlig huvudperson som att vissa särskilda teman och handlingar är betydligt mer troliga att könskodas som kvinnliga. Det kanske finns en viss sanning i att böcker har en svag tendens att könskodas enbart på basis av att de har en kvinnlig huvudperson också, mannen som samhällsnorm och allt det, men det är långt ifrån lika kategoriskt sannt. Oavsett vad vi pratar om är det ju dock inte så enkelt att man bara kan skylla det hela på sexistiska småpojkar som inte klarar av att läsa en bok om en tjej. Det handlar som sagt om hur böckerna förpackas, hur de marknadsförs och omtalas i media, vilket i sin tur cykliskt kan relatera tillbaka till vad vuxna uppfattar att unga pojkar och flickor gillar.

Grundfrågan var ju dock, när den här kulturen betraktas, varför finns det så många tydliga "tjejböcker" i modern tid men få motsvarigheter för unga pojkar? "Skriet från vildmarken" nämndes av något faktoidkonto, men det är ju en literär klassiker skriven för 100 år sedan, och absolut inget jag tänker på som bara för pojkar. Behövs särksilda pojkböcker? Nja, kanske inte, men man ska samtidigt inte underskatta kraften hos riktade budskap även för könsidentitet, och med ett större utbud tror jag alltid det finns större chanser att fånga upp intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Jag ser att du fortsätter att använda dig av högerpopulistisk argumentation; "era idéer".

Du tolkar det jag skriver som fan läser bibeln. Ingenstans har jag sagt att endast biologiska skillnader kan förklara vissa mänskliga fenomen, snarare är jag av den åsikten att man måste förstå dem genom att tillämpa flera teorier; genus, biologi, psykologiska processer exempelvis.
Ja, och jag ser att du fortfarande är inriktad på att leka kränkt över att jag använder ett beskrivande ord för att sammanfatta dina åsikter.

Om du anser dig bli misstolkad måste jag tyvärr säga att det beror på att du uttrycker dig dåligt. Min förståelse för vad du skriver kan enkelt sammanfattas:
1. Du menar att din biologistiska teori är sann.
2. Du menar att det finns en motsättning mellan att din biologistiska teori är sann och den förklaring som tidigare framförts. Antingen att den tidigare förklaringen är direkt osann eller att dess betydelse är överskattad, vilket av dessa alternativ du menar är mindre viktigt.

Om du nu inte menade att säga dessa saker kan jag bara fråga vad fan som ska vara poängen med något du skriver i den här tråden. Varför skrev du det där inlägget om hur "man måste skilja på om kunskap är sann eller falsk, och hur kunskapen används" om du ändå inte vill mena att dina idéer är sanna? Varför sitter du här och argumenterar mot Merapis förklaringar genom att upprepa dina egna teorier, om du inte tror att det finns någon som helst motsättning dememellan? Om vi inte förstår dina inlägg som menandes det jag skrev ovan baserat på det sammanhang de är skrivna i återstår det bara att betrakta dem som rent nonsens. Du hade lika gärna kunnat sitta här och gapa om hur Pluto inte är en planet, förvisso sant, men det har noll relation till det samtal vi andra för i tråden.
Citera
2021-08-20, 09:28
  #355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Min poäng var inte så mycket att män eller ens unga pojkar skulle vara kategoriskt ovilliga att läsa böcker med en kvinnlig huvudperson som att vissa särskilda teman och handlingar är betydligt mer troliga att könskodas som kvinnliga. Det kanske finns en viss sanning i att böcker har en svag tendens att könskodas enbart på basis av att de har en kvinnlig huvudperson också, mannen som samhällsnorm och allt det, men det är långt ifrån lika kategoriskt sannt. Oavsett vad vi pratar om är det ju dock inte så enkelt att man bara kan skylla det hela på sexistiska småpojkar som inte klarar av att läsa en bok om en tjej. Det handlar som sagt om hur böckerna förpackas, hur de marknadsförs och omtalas i media, vilket i sin tur cykliskt kan relatera tillbaka till vad vuxna uppfattar att unga pojkar och flickor gillar.

Grundfrågan var ju dock, när den här kulturen betraktas, varför finns det så många tydliga "tjejböcker" i modern tid men få motsvarigheter för unga pojkar? "Skriet från vildmarken" nämndes av något faktoidkonto, men det är ju en literär klassiker skriven för 100 år sedan, och absolut inget jag tänker på som bara för pojkar. Behövs särksilda pojkböcker? Nja, kanske inte, men man ska samtidigt inte underskatta kraften hos riktade budskap även för könsidentitet, och med ett större utbud tror jag alltid det finns större chanser att fånga upp intresse.

För att bokbranschen lider av samma kommersiella fenomen som allt annat?
Det finns fakta och även ideer om att pojkar och män inte läser, alltså ges det mest ut böcker riktat mot kvinnor, ( eller som jag då menar mer "allmänna" men som betraktas som just flick- eller kvinnoböcker för de handlar om kärlek, har ett språk som är lite mer avancerat än en bruksanvisning och beskriver hur människor känner, jag raljerar men du fattar) för det är dessa som förlaget satsar på och/eller för att de är mest dessa som skrivs.

De där böckerna som enkom är fokuserade på att tillfredsställa en hypermaskulinitet, eller vad man tror "pojkar vill läsa", lyser med sin frånvaro. Istället har detta förflyttats till dataspel och film.
Citera
2021-08-22, 21:43
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, för all del. Det är ju lite intressant hur många barn växte upp med karaktärerna i min tid, då en bok kom varje år och karaktärerna blev äldre.

Jag undrar ifall filmatiseringen av sådana populära böcker förminskar intresset bland de latare pojkarna, känner en 15-årig grabb i den större familjen som inte orkade sig igenom Sagan om Ringen för att han hade sett filmen och boken var "tråkig" i jämförelse. Givet tror jag att det blir svårt för många när Tolkien i 3 sidor går igenom tobakens historia i Middle Earth.

Det finns inte mycket att göra åt det, försök få ungarna att läsa för att förtjäna att se filmen, ifall en förälder kan ha sådan makt.

Lyckas inte få någon överhuvudtaget som sett Game of Thrones att läsa Song of Ice an Fire (antagligen för att bokserien är större än bibelm), trots att serien skamlöst förstört bokens komplexitet och hittat på sin egen historia.

Jag hoppas bara att inte min favorit inom fantasy, Joe Abercrombie, blir översatt till film/serie.

Vore intressant om det fanns studier på detta.

Hade fler läst Song of Ice and Fire om tv-serien aldrig gjorts? Jag tror att bokserien då förblivit mer obskyr och okänd bland människor som inte redan är inbitna fantasy-läsare. Sedan måste jag erkänna att jag tyckte de fyra första säsongerna av tv-serien var bra och gjorde böckerna rättvisa. Även om det blev totalt skräp sen.

Även med Sagan om Ringen vill jag minnas bokhandlarna fylldes med nyutgåvor av de böckerna i samband med att de filmerna kom på bio. Minns att Peter Jackson upptäckte Sagan om Ringen-böckerna genom en nyutgåva som släpptes i samband med att den animerade filmen kom ut på 1970-talet. Pojken som tycker Sagan om Ringen-böckerna är för tråkiga hade kanske tyckt det även om filmerna aldrig gjorts, för han hade tyckt det är roligare kolla på Marvel-filmer eller spela Call of Duty istället.
Citera
2021-08-27, 00:05
  #357
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretupgrade
Vore intressant om det fanns studier på detta.

Hade fler läst Song of Ice and Fire om tv-serien aldrig gjorts? Jag tror att bokserien då förblivit mer obskyr och okänd bland människor som inte redan är inbitna fantasy-läsare. Sedan måste jag erkänna att jag tyckte de fyra första säsongerna av tv-serien var bra och gjorde böckerna rättvisa. Även om det blev totalt skräp sen.

Även med Sagan om Ringen vill jag minnas bokhandlarna fylldes med nyutgåvor av de böckerna i samband med att de filmerna kom på bio. Minns att Peter Jackson upptäckte Sagan om Ringen-böckerna genom en nyutgåva som släpptes i samband med att den animerade filmen kom ut på 1970-talet. Pojken som tycker Sagan om Ringen-böckerna är för tråkiga hade kanske tyckt det även om filmerna aldrig gjorts, för han hade tyckt det är roligare kolla på Marvel-filmer eller spela Call of Duty istället.

Jo, jag tror jag skrivit någon gång innan att man kan dela in all sådan modern konsumtion av kultur i tre kategorier: det som du vill konsumera nu genast utan någon resistans (porr exempelvis), det som samhällets nya präster tycker att du bör vilja konsumera (pojkar bör intressera sig för flickböcker har uttryckts här), och det som du egentligen vill konsumera men orkar inte av olika skäl (exempelvis vill nog en stor andel pojkar läsa Sagan om Ringen någon gång, men är för distraherade av all modern glitter för att orka ge så mycket av sin tid till något som är så svårsmält).

Det stora problemet med vår tid är väl just att nya generationen inte längre orkar vara så dedikerade till något för att verkligen utvecklas. Allt måste slå på dopaminutsöndring nu genast, liksom de actionspel och hjältefilmerna som du just nämner.

Man kan säga att liberalismen är de riktiga vinnarna i vår nuvarande kulturstrid, för de söker sälja en produkt och kan därmed inte ignorera människans natur. Det säljs cringe-sexnoveller som hänvisar till kvinnans behov att känna sig dominerad sexuellt, det säljs rpg-spel som får pojkar att känna sig som superhjältar och krigare utan att behöva ta några risker, det säljs hello kitty t-shirts som anpassar sig till småflickors instinktiva dragning till allt som är "gulligt".

Kulturmarknaden bryr sig inte om vad som är "bra" för individen eller "bra" för samhället, utan snarare handlar allt om vad individen vill ha.

Både konservativa och exempelvis radikalfeminister har nog otroligt svårt att strida mot den hedonistiska tempel som är vår moderna popkultur. Det konservatismen möjligen har till sin fördel, ifall de mot all förmodan skulle på allvar ge sig in i leken som kulturskapare, är att den ändå kan förhandla med människans natur betydligt bättre än vad radikalvänstern är kapabel till (som du nämner så finns det tydliga konservativa drag i de mest populära ungdomsböckerna som Harry Potter eller Sagan om Ringen). Jag tror bara att framtidens konservatism måste släppa lite sin apollianska moralpredikan och ge efter till de mer dionysiska behoven som människan bär på. Möt den moderna människan halvvägs ifall man vill tävla mot dagens själlösa kulturmarknad.
Citera
2021-08-29, 22:06
  #358
Medlem
JustZlatans avatar
För de är så rent biologiskt. Själv är jag inte konservativ i strikt mening och inte heller nationalist. Man brukar kunna se på människor om de är konservativa/nationalister.
Citera
2021-08-30, 14:09
  #359
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
För de är så rent biologiskt. Själv är jag inte konservativ i strikt mening och inte heller nationalist. Man brukar kunna se på människor om de är konservativa/nationalister.


En av flashbacks största tänkare har talat. Geniet från Balkan.
Citera
2021-11-09, 10:13
  #360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Har ni liknande upplevelser? Varför tenderar folk på högerkanten att vara så arga och bittra rakt igenom?
Nej. När jag lärde mig att vara progressiv som ung så handlade det om att ständigt peka ut problem. Problem som andra förväntades lösa.

Otrolig frustration och bitterhet. Konservatism för mig handlar om tacksamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback