Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-02, 19:33
  #253
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jo, det är helt öppet och platt överallt. Efter morgonens wake n bake ska jag ta cykelvägen som går där den gamla järnvägen var.
Den är på rikitgt är helt spikrak 4km. Enda skyddsutrustning som krävs är solbrillor mot kamaikaze-flugor.

Härlig känsla att glida fram på nylagd asfalt. Som att sväva.

I kaosstan hade jag haft hjälm dels pga bilister utan koll och alla kanter och skit. Lätt att missa.

Rätt bakad, men min poäng är nog att hade jag inte köpt elscootern hade jag nog idkat mindre livsnjuteri, visst kunde jag tagit bilen eller cyklat, men det är inte lika kul. Hade blivit bara kaffe till frukost.

Låter härligt att ta en morgontur med den till bageriet istället för bilen!
Citera
2023-09-02, 19:41
  #254
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med TS i en del.... Japp svetsaren och MP ,V kommer garanterat försöka stifta en massa lagar och införa skatter på dessa fordon när dom kommer på att det är gratis transportmedel.

Pga olycksfalls risken skulle jag aldrig själv ställa mig på en el sparkcykel idagsläget , kanske i framtiden .
Dom är här för att stanna helt klart.

däremot måste man strama upp uthyrningen det är ju här misskötseln, olyckorna mm sker mest.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja det ser förjävligt ut helt enkelt.. sommartider är det en plåga.. stackars alla synskadade och handikappade... förbannade elände jag är för ett förbud mot skiten vill folk ha såna privat så får dom fan köpa istället så sliper vi se dom dumpade överallt utan hänsyn..

men det måste ju hända nåt från våra kära politiker, inser dom ens problemet ?

Jo, problemet med slängda och dåligt parkerade elscooters är oftast hyrvarianterna, och inte de privatägda (som denna tråden egentligen handlar om).
Citera
2023-09-02, 20:39
  #255
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, problemet med slängda och dåligt parkerade elscooters är oftast hyrvarianterna, och inte de privatägda (som denna tråden egentligen handlar om).

Ja det har du helt rätt i! Privata sköter det bättre och tar ju hand om sina elscooters , även om man kan ha viss synpunkt på en del som kör i full fart bland gående i centrum av stadskärnorna.

En annan betydligt allvarligare grej som blivit mera aktuell är hur och var du laddar dessa på ett säkert sätt .

Det har ju inträffat många bränder med dessa pga ion Lituim batteriers höga energi innehåll och s.k "kina" scooters vilket man syftar på billiga undermåligt tillverkade scooters och laddsystem.

I Sverige har vi vad jag vet varit förskonade från riktigt allvarliga bränder , har väl varit enbart den aktuella lägenheten där det laddades som blivit utbränd , men utomlands vet jag det varit betydligt allvarligare bara för en månad sedan brann ett helt kvarters hus i New York Brooklyn (om jag minns rätt) på grund ett mindre elfordon börjat brinna.

Här (i Sverige) har utvecklingen inte riktigt hängt med tycker jag gällande laddnings infrastruktur för elscooters , el cyklar, el-bikes mm för vanligt oftast lågavlönade människors transportmedel.
däremot snackar höga politiker och tjänstemän i kommunerna sig varma för bygga ut ladd stolpar för el-bilar (som ju är enormt dyra i inköp och kräver höga löner och eget hus ,villa för bästa laddningsekonomi)
Citera
2023-09-02, 20:42
  #256
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Den möjligheten ts pratar om har funnits länge.
Man kan gå eller cykla
Citera
2023-09-02, 20:50
  #257
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
J
En annan betydligt allvarligare grej som blivit mera aktuell är hur och var du laddar dessa på ett säkert sätt .

Det har ju inträffat många bränder med dessa pga ion Lituim batteriers höga energi innehåll och s.k "kina" scooters vilket man syftar på billiga undermåligt tillverkade scooters och laddsystem.

I Sverige har vi vad jag vet varit förskonade från riktigt allvarliga bränder , har väl varit enbart den aktuella lägenheten där det laddades som blivit utbränd , men utomlands vet jag det varit betydligt allvarligare bara för en månad sedan brann ett helt kvarters hus i New York Brooklyn (om jag minns rätt) på grund ett mindre elfordon börjat brinna.

Fanns ett fall i Malmö med en hyresgäst som satte eld på lägenheten pga. att den laddade en elscooter inne i lägenheten utan översyn. Tror han blev stämd i domstol på rätt höga belopp om jag minns rätt (tror det finns en tråd här på FB).

Men sedan vet jag att det även hänt husägare:

https://norrahalland.se/blaaljus/sco...e-brinna/21231

Enligt DN så ökar just problemet med bränder i elscootrar:
https://www.dn.se/ekonomi/elsparkcyk...-fler-brander/

"Antalet bränder orsakade av litiumjonbatterier har ökat de senaste åren och självantändande elsparkcyklar står nu för den tydligaste ökningen.

Det finns några saker att tänka på för att minska riskerna.

– Man ska absolut inte ladda i hallen, säger Per Samuelsson på Elsäkerhetsverket."


https://www.elinstallatoren.se/2020/...llt-vanligare/

"EN BRINNANDE ELCYKEL ledde till en stor räddningsinsats i centrala Stockholm i början av oktober. Elcykelns litiumjon-batteri fattade eld inne i ett garage under ett bostadshus på Södermalm. Rökutvecklingen gjorde att hela kvarteret spärrades av under flera timmar. Tre personer fördes till sjukhus.

Anders Lundberg– Alla litiumjon-batterier avger giftiga gaser när de brinner. Därför är det bäst om laddningen sker i ett utrymme som är avskilt från bostaden, säger Anders Lundberg, brandingenjör hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB."


Här är ett exempel på en olycksrapport som finns hos MSB gällande en brand i en laddande elscooter i en lägenhet: https://rib.msb.se/Filer/pdf/29354.pdf


Här har Aftonbladet en artikel om en som exploderade på en lägengetsbalkong i Malmö med en enorm kraft och smäll: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sfarlig-leksak


Jag rekommenderar att endast ladda utomhus, eller inomhus med mänsklig övervakning, brandlarm och närhet till brandsläckare. En annan rekommendation är att endast köpa av välrenommerade tillverkare som tex. Segway/Ninebot och Xiaomi. Undvik okända märken.
__________________
Senast redigerad av peterpanp 2023-09-02 kl. 21:01.
Citera
2023-09-02, 20:59
  #258
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Fanns ett fall i Malmö med en hyresgäst som satte eld på lägenheten pga. att den laddade en elscooter inne i lägenheten utan översyn. Tror han blev stämd i domstol på rätt höga belopp om jag minns rätt (tror det finns en tråd här på FB).

Men sedan vet jag att det även hänt husägare:

https://norrahalland.se/blaaljus/sco...e-brinna/21231

Enligt DN så ökar just problemet med bränder i elscootrar:
https://www.dn.se/ekonomi/elsparkcyk...-fler-brander/

"Antalet bränder orsakade av litiumjonbatterier har ökat de senaste åren och självantändande elsparkcyklar står nu för den tydligaste ökningen.

Det finns några saker att tänka på för att minska riskerna.

– Man ska absolut inte ladda i hallen, säger Per Samuelsson på Elsäkerhetsverket."


Jag rekommenderar att endast ladda utomhus, eller inomhus med mänsklig övervakning, brandlarm och närhet till brandsläckare.

Så sant man bör alltid övervaka , brandsläckare (helst en 6 kg pulver) är bra ha men inte många privatpersoner som har sådant förutom dom här helt värderlösa "söta" små släckarna som ser ut som en termos , räcker kanske max 30sekunder sedan är dom slut.
För övrigt tror jag inte det går släcka ett ion litum batteri som brinner med en vanlig pulversläckare. Dom brandskyddsutbildningar jag varit på har denna fråga lyfts och gällde då visserligen el bilar , där sa brandchefen att dessa bränder är oerhört svårsläckta och krävs att man med en hjullastare lyfter upp den brinnande bilen och tippar den i en vattenfylld container som måste köras dit , dessutom är gaserna som bildas när ion litum brinner oerhört giftiga och kräver andningsmask med syrgas sa Brand chefen
Citera
2023-09-02, 21:04
  #259
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Dom brandskyddsutbildningar jag varit på har denna fråga lyfts och gällde då visserligen el bilar , där sa brandchefen att dessa bränder är oerhört svårsläckta och krävs att man med en hjullastare lyfter upp den brinnande bilen och tippar den i en vattenfylld container som måste köras dit , dessutom är gaserna som bildas när ion litum brinner oerhört giftiga och kräver andningsmask med syrgas sa Brand chefen

Tyvärr finns det mycket misinformation och myter om elbilsbränder bland den svenska brandkåren, även om det så sakta blir bättre. Det är svårsläckt, men oftast inte mycket mer än att spruta en massa vatten.

https://efahrer.chip.de/news/brennen...ert-auf_106058

En tysk artikel om brinnande elbilar. Brandkårens chef i München förklarar att elbilar på inget sätt brinner mer eller oftare än bensinbilar, snarare tvärtom. Och om de gör det så brinner sällan batteriet utan bara bilen runtomkring. Och skulle batteriet ändå börja brinna så är det ingen större grej att släcka det med en massa vatten.
Citera
2023-09-06, 01:21
  #260
Avstängd
sådär då hade jag rätt då om vad som kommer hända alltid är det något, jag har kört i över 3 år utan olycka nu inte ens nära på olycka men ingen bryr sig om dom som bara lever sitt liv och klarar sitt.
Citera
2023-09-06, 07:59
  #261
Medlem
Muppetys avatar
Jag körde på en cykelövergång o jag var helt säker på att bilen skulle stanna, men pang! Den körde på mig, men det var i kanske 6-7 km/h men jag for omkull, men skadade inte mig. Ut kom en en gammal dam som var helt förfärad, men jag sa att det är helt ok, jag hjälpte till med o kollade hennes bil o det blev ingen skada på den heller. Ingen skada på min sparkcykel heller.

Hade varit värre om nån del hade hamnat under däcken...

Två gånger har jag krockat med cyklister, båda körde på fel sida av vägen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback