Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Nt felmeddelande som dyker upp, men som inte pverkar driften av bilen?
Lite svrt att hnga med i en google versatt sida. Tyska r jag ingen hjdare p heller.
Jag kan ju flytande tyska och har lst hela trden.
Det str i trdstarten att bilen pltsligt frlorade all sin motorkraft och stannade p vgrenen, och samtidigt tnds varningsmeddelandet Systemfehler Elektroantrieb.
Bilen var drefter ej krbar.
I trden skriver flera andra e-208 gare att de rkat ut fr samma fel.
Bilarna har sttt 4-15 veckor p verkstad, flera bilar har ftt bytt 400-volt batteriet eller andra batteridelar, rep-kostnad 14.000 euro/150.000 kr.
Gr naturligtvis p garanti.
En gare skriver att de bytte 400-volts batteriet efter 8 veckor p verkstad, men felet var kvar nd.
Peugeot tar tillbaka bilen, och garen accepterar en frlust p 4.000 euro p de 350 mil han krt med bilen.
Troligtvis handlar om flera olika fel, i trden rapporteras om fel servostyrning, batteridefekt och problem med laddning, ombordladdare, 12 volts batteriet och elmotorn, p ngot vis ska felen hnga ihop med varandra, det r en jvla rra allt sammans.
Det verkar som att Peugeot-verkstderna inte riktigt vet vad de gra.
En gare berttar att de bytt bde 400-volt batteriet och elmotorn efter att bilen sttt 104 dagar p verkstaden.
Andra skriver att felmeddelandet sporadiskt uppkommer vid laddning av bilen, ibland med driftsstopp och brgning som fljd och ibland frsvinner meddelandet av sig sjlv igen.
P forumet r det ett tiotal e-208 gare som drabbats av problemet, p vissa bilar lyckas verkstaden lsa problemet genom att byta batteriet, ombordladdaren, motorn eller andra komponenter.
Andra gare skriver att felmeddelandet har kommit tillbaka efter att de hmtat bilen, bilarna har i snitt sttt 1-2-3 mnader p verkstaden.
ven e-2008 r drabbad av samma fel.
I en annan trd i samma forum rapporterades om ytterligare fall nu fr ngra dagar sedan, bilen laddade lngsamt, sen felmeddelandet och sen stannade bilen.
ven i trden om "Systemfehler Elektroantrieb" skrevs det hromdagen att felet r tillbaks igen..
Min misstanke r att Peugeot
inte har detta under kontroll, vi fr se hur det utvecklar sig.