2022-04-04, 21:50
Medlem
Tur att jag bara har bilar i 3 r. Hinner aldrig uppleva ngra problem. Spelar ingen strre roll om det r Volvo, Peugot eller Tesla.

Drav att jag gillar leasing, man har bilarna MAX 3 r, ibland kortare och fel mrks sllan av under den tiden.
Citera
2022-04-05, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tur att jag bara har bilar i 3 r. Hinner aldrig uppleva ngra problem. Spelar ingen strre roll om det r Volvo, Peugot eller Tesla.

Drav att jag gillar leasing, man har bilarna MAX 3 r, ibland kortare och fel mrks sllan av under den tiden.

Bra att det funkar fr dig med leasing! Fr mig s r hyrbil helt uteslutet d jag vill ga min bil och ej oroa mig fr eventuella repor nr den ska lmnas ter eller att jag krt fr lngt. Leasing blir ofta dyrare, man fr betala fr lyxen att kunna byta bil efter tre r.
Citera
2022-04-05, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Bra att det funkar fr dig med leasing! Fr mig s r hyrbil helt uteslutet d jag vill ga min bil och ej oroa mig fr eventuella repor nr den ska lmnas ter eller att jag krt fr lngt. Leasing blir ofta dyrare, man fr betala fr lyxen att kunna byta bil efter tre r.

Ser ingen skillnad i det. Hade jag kpt bilen och ftt repor, t.ex ett drrupppslag s hade jag anmlt det till frskringsbolaget och ftt det tgrdat p samma stt som att jag gr det vid leasing.

Bara fr att man ger bilen lter man vl inte skador best? Eller gr du det?
Citera
2022-04-06, 15:51
Medlem
PeterNosters avatar
Ser verkligen inte lovande ut:
https://www-goingelectric-de.transla..._x_tr_pto=wapp

Samma lnk som ovan men googleversatt till svenska.
Ngon lyckades hva kpet med hjlp av advokat. Frlust 4k.
Citera
2022-04-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ser verkligen inte lovande ut:
https://www-goingelectric-de.transla..._x_tr_pto=wapp

Samma lnk som ovan men googleversatt till svenska.
Ngon lyckades hva kpet med hjlp av advokat. Frlust 4k.

Nt felmeddelande som dyker upp, men som inte pverkar driften av bilen?
Lite svrt att hnga med i en google versatt sida. Tyska r jag ingen hjdare p heller.
Citera
2022-04-06, 17:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Lite svrt att hnga med i en google versatt sida. Tyska r jag ingen hjdare p heller.

Orsak och verkan:

Citat:
e208 har en signalkrets som gr genom varje hgspnningskontakt fr att avgra om ngon kontakt sitter felaktigt eller har kopplats ur. Om du drar av den stnger systemet av hgspnningsbatteriet av skerhetsskl och genererar ett av de knda "elektriska drivsystemfelen". Den andra orsaken r den (lagligt obligatoriska) vervakningen av lckstrmmar frn batteriet till kroppen. S om det finns ngot vatten i en plugg skulle ett motstnd mot kroppen vara mtbart och systemet skulle ocks stngas av.

Bda, det vill sga en ls kontakt eller en halvtt kontakt och sedan vattenstnk, leder till att bilen via mjukvara sger fr att vara p den skra sidan "Jag ska inte fortstta frrn jag vet att allt r skert igen".

Peugeot har flera hgspnningskontakter: bakaxeln till laddaren, fronten till HV-vrmepumpen och till motorn (eller kraftelektroniken som styr motorn).
Citera
2022-04-06, 17:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Jag kan ju flytande tyska och har lst hela trden.

Det str i trdstarten att bilen pltsligt frlorade all sin motorkraft och stannade p vgrenen, och samtidigt tnds varningsmeddelandet Systemfehler Elektroantrieb.
Bilen var drefter ej krbar.

I trden skriver flera andra e-208 gare att de rkat ut fr samma fel.

Bilarna har sttt 4-15 veckor p verkstad, flera bilar har ftt bytt 400-volt batteriet eller andra batteridelar, rep-kostnad 14.000 euro/150.000 kr.
Gr naturligtvis p garanti.

En gare skriver att de bytte 400-volts batteriet efter 8 veckor p verkstad, men felet var kvar nd.
Peugeot tar tillbaka bilen, och garen accepterar en frlust p 4.000 euro p de 350 mil han krt med bilen.

Troligtvis handlar om flera olika fel, i trden rapporteras om fel servostyrning, batteridefekt och problem med laddning, ombordladdare, 12 volts batteriet och elmotorn, p ngot vis ska felen hnga ihop med varandra, det r en jvla rra allt sammans.

Det verkar som att Peugeot-verkstderna inte riktigt vet vad de gra.
En gare berttar att de bytt bde 400-volt batteriet och elmotorn efter att bilen sttt 104 dagar p verkstaden.

Andra skriver att felmeddelandet sporadiskt uppkommer vid laddning av bilen, ibland med driftsstopp och brgning som fljd och ibland frsvinner meddelandet av sig sjlv igen.

P forumet r det ett tiotal e-208 gare som drabbats av problemet, p vissa bilar lyckas verkstaden lsa problemet genom att byta batteriet, ombordladdaren, motorn eller andra komponenter.
Andra gare skriver att felmeddelandet har kommit tillbaka efter att de hmtat bilen, bilarna har i snitt sttt 1-2-3 mnader p verkstaden.
ven e-2008 r drabbad av samma fel.
I en annan trd i samma forum rapporterades om ytterligare fall nu fr ngra dagar sedan, bilen laddade lngsamt, sen felmeddelandet och sen stannade bilen.
ven i trden om "Systemfehler Elektroantrieb" skrevs det hromdagen att felet r tillbaks igen..

Min misstanke r att Peugeot inte har detta under kontroll, vi fr se hur det utvecklar sig.
Senast redigerad av BAB7 2022-04-06 kl. 17:45.
Citera
2022-04-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag kan ju flytande tyska och har lst hela trden.

Det str i trdstarten att bilen pltsligt frlorade all sin motorkraft och stannade p vgrenen, och samtidigt tnds varningsmeddelandet Systemfehler Elektroantrieb.
Bilen var drefter ej krbar.

I trden skriver flera andra e-208 gare att de rkat ut fr samma fel.

Bilarna har sttt 4-15 veckor p verkstad, flera bilar har ftt bytt 400-volt batteriet eller andra batteridelar, rep-kostnad 14.000 euro/150.000 kr.
Gr naturligtvis p garanti.

En gare skriver att de bytte 400-volts batteriet efter 8 veckor p verkstad, men felet var kvar nd.
Peugeot tar tillbaka bilen, och garen accepterar en frlust p 4.000 euro p de 350 mil han krt med bilen.

Troligtvis handlar om flera olika fel, i trden rapporteras om fel servostyrning, batteridefekt och problem med laddning, ombordladdare, 12 volts batteriet och elmotorn, p ngot vis ska felen hnga ihop med varandra, det r en jvla rra allt sammans.

Det verkar som att Peugeot-verkstderna inte riktigt vet vad de gra.
En gare berttar att de bytt bde 400-volt batteriet och elmotorn efter att bilen sttt 104 dagar p verkstaden.

Andra skriver att felmeddelandet sporadiskt uppkommer vid laddning av bilen, ibland med driftsstopp och brgning som fljd och ibland frsvinner meddelandet av sig sjlv igen.

P forumet r det ett tiotal e-208 gare som drabbats av problemet, p vissa bilar lyckas verkstaden lsa problemet genom att byta batteriet, ombordladdaren, motorn eller andra komponenter.
Andra gare skriver att felmeddelandet har kommit tillbaka efter att de hmtat bilen, bilarna har i snitt sttt 1-2-3 mnader p verkstaden.
ven e-2008 r drabbad av samma fel.
I en annan trd i samma forum rapporterades om ytterligare fall nu fr ngra dagar sedan, bilen laddade lngsamt, sen felmeddelandet och sen stannade bilen.
ven i trden om "Systemfehler Elektroantrieb" skrevs det hromdagen att felet r tillbaks igen..

Min misstanke r att Peugeot inte har detta under kontroll, vi fr se hur det utvecklar sig.

Lter inte bra, fr hoppas att detta r ngot som drabbar mest de som haft bilarna ett tag och att det r tgrdat p min. Om inte s hoppas jag att felet varit knt s pass lnge att de lrt sig hur de kan lsa det snabbt.
Citera
2022-04-07, 15:16
Medlem
Har hmtat bilen nu. Trodde det skulle ing riktig laddkabel typ 2, men det gjorde det inte. Istllet medfljde en schuko laddare, s nu mste jag omgende kpa en kabel s jag kan koppla in mig p laddboxen i garaget, men vad ska man ha?

Laddkabel 3-fas, 32 A Typ 2, 8 m
https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/37792

eller

Laddkabel 1-fas, 32 A Typ 2, 8 m
https://www.biltema.se/bil---mc/elbi...8-m-2000044353

Passar bda eller kan det hnda att jag inte kan koppla in mig om jag kper fel?
Citera
2022-04-07, 17:06
Medlem
FjodorDs avatar
Citat:
Har hmtat bilen nu. Trodde det skulle ing riktig laddkabel typ 2, men det gjorde det inte. Istllet medfljde en schuko laddare, s nu mste jag omgende kpa en kabel s jag kan koppla in mig p laddboxen i garaget, men vad ska man ha?

eller

Bda passar men 1-fas kabeln kommer bara kunna verfra en tredjedel av effekten. S fr att kunna ladda 11kW som r vanligt hemma r det 3-fas du vill ha. Kabeln i sig klarar upp till 22 kW.
Grattis till nya bilen.
Citera
2022-04-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorD
Bda passar men 1-fas kabeln kommer bara kunna verfra en tredjedel av effekten. S fr att kunna ladda 11kW som r vanligt hemma r det 3-fas du vill ha. Kabeln i sig klarar upp till 22 kW.
Grattis till nya bilen.

Japp jag kpte den, dyrt som fan fr en kabel och nd finns det mrkbart dyrare dr ute har jag sett.

Tack, knns sknt att ntligen f hmta den efter frseningar. Har krt mina frsta 10 mil nu.
Citera
2022-04-07, 17:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

eller

Det var som fan att de inte gav dig en typ 2 kabel..

Men jag vet inte om jag skulle vga kpa en biltema-kabel, det r garanterat ngot billigt skrp frn Kina..
Jag vet inte hur vanligt det r, men det frekommer ju att billiga skitkablar inte r helt tillfrlitliga, att bilen ibland kan vgra ladda d signalerna frn laddbox-kabel-billaddare inte alltid klaffar direkt.
D brjar det blinka rtt p panelen, och man fr koppla frn den och koppla in den igen..

Grattis frresten till bilen!
Hur gr det?
Hur ser det ut med rckvidd och laddning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in