• 1
  • 2
2006-06-02, 14:19
Bannlyst
Vitmålad somalier
http://www.expressen.se/index.jsp?a=599863

Varför målas afrikaner vita? Vad vill man uppnå med det?
Aftonbladet plockar fram fiskargubbesiluetter, Expressen pixlar.

Till ovanstående artikel var förut följande bild associarad:
http://img205.imageshack.us/img205/550/478fd3d35gt.jpg
...bilden är numera borttagen från artikeln.

Det verkar som just denne unge man medverkade som en av de tre huvudrollsinnehavarna i en TV-serie som spred det glada mångkulturella budskapet för några år sedan, en TV-serie som sedan blev film.

Han spelade bl.a somaliern i filmen "Det Nya Landet".
Han är nu dömd på 8 punkter, bl.a för narkotikabrott, grovt vapenbrott, misshandel osv.

Men utvisad det blev han givetvis inte och han skall "verka vara en svenne" i medierna.
Vad gör han imorgon? och vem är då ansvarig? Varför funderar inte svenska journalister på det?
Citera
2006-06-02, 14:23
Medlem
chillionaires avatar
tragiskt, det nya landet var ju skitkul.
Citera
2006-06-02, 14:45
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Varför målas afrikaner vita? Vad vill man uppnå med det?
Aftonbladet plockar fram fiskargubbesiluetter, Expressen pixlar.

Nu gissar jag bara, eftersom jag inte jobbar på någon tidning, men det kanske är för att man inte skall kunna identifiera dem?

Trots allt är det ju relativt ovanligt med mörkhyade så om detta visas så begränsas antalet tänkbara kandidater.

Och eftersom han inte ännu är dömd, så vill man undvika att peka ut en oskyldig, inte minst med tanke på ev skadestånd som då kan behöva betalas ut senare.

Är detta en alldeles otänkbar förklaring? Eller är det mer trovärdigt att illasinnade PK-ideologer stryker omkring på redaktionerna?

För övrigt vill jag gratulera dej Kafir för att ha utvecklats rejält den senaste tiden. Från att enbart ha hetsat mot muslimer har du nu breddat dej till att hetsa mot alla invandrade och icke-svenskar.
Citera
2006-06-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu gissar jag bara, eftersom jag inte jobbar på någon tidning, men det kanske är för att man inte skall kunna identifiera dem?

Trots allt är det ju relativt ovanligt med mörkhyade så om detta visas så begränsas antalet tänkbara kandidater.

Och eftersom han inte ännu är dömd, så vill man undvika att peka ut en oskyldig, inte minst med tanke på ev skadestånd som då kan behöva betalas ut senare.

Är detta en alldeles otänkbar förklaring? Eller är det mer trovärdigt att illasinnade PK-ideologer stryker omkring på redaktionerna?

För övrigt vill jag gratulera dej Kafir för att ha utvecklats rejält den senaste tiden. Från att enbart ha hetsat mot muslimer har du nu breddat dej till att hetsa mot alla invandrade och icke-svenskar.

Nja, jag anser att det är lite (mycket) löjligt att försöka dölja hudfärgen på ev. brottslingar, det föder ett förakt både mot journalister och invandrare rent generellt då man anar att det finns något bakomliggande motiv att dölja att en invandrare begått en kriminell handling.

På kafferasterna ute i landet utgår folk numera över att det är en "invandrare" som begått brottet om bilderna är blurrade eller om det inte på annat sätt går att utläsa att en svensk är misstänkt (om så är fallet brukar dock detta framgå). Detta är en olycklig utveckling för samtliga.

Jag har mycket svårt att tänka mig att personen lättare kan identifieras som individ endast genom sin hudfärg.
Citera
2006-06-02, 15:08
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Nja, jag anser att det är lite (mycket) löjligt att försöka dölja hudfärgen på ev. brottslingar, det föder ett förakt både mot journalister och invandrare rent generellt då man anar att det finns något bakomliggande motiv att dölja att en invandrare begått en kriminell handling.

På kafferasterna ute i landet utgår folk numera över att det är en "invandrare" som begått brottet om bilderna är blurrade eller om det inte på annat sätt går att utläsa att en svensk är misstänkt (om så är fallet brukar dock detta framgå). Detta är en olycklig utveckling för samtliga.

Iofs håller jag väl med om att det känns lite löjligt, antingen har man en omaskerad bild - eller ingen bild alls, men jag försöker förstå hur man tänker på tidningen.

Citat:
Jag har mycket svårt att tänka mig att personen lättare kan identifieras som individ endast genom sin hudfärg.

Nå, jag vet som sagt inte - men om man ser vad de skriver:
"23-åringen från Göteborg spåddes en lysande framtid som skådespelare. Han har haft mycket framträdande roller i både film- och tv-produktioner."

Urvalet redan där är ju ganska litet.

Om man ytterligare begränsar det till de med mörk hudfärg, så tror ju inte jag att det finns så väldigt många att välja på.

Skulle då det visa sej att han är oskyldig - så kan tidningen förvänta sej anspråk på skadestånd, eller har jag fel?
Citera
2006-06-02, 15:16
Medlem
illums avatar
Citat:

Jag håller med dig. I bakgrunden ligger väl någon etisk regel och skramlar, att inte utsätta folkgrupper för missaktning eller vad det kan vara.

Resultatet blir att det blir ännu värre. De flesta jag känner utgår idag kallt ifrån att de värsta brotten alltid begås av blattar, även när så inte är fallet. Avsikten att inte missakta har fått effekten att folk i stället misstror blattar och media.

Konsekvensneutralitetens död har lett till ännu värre konsekvenser, eller hur man ska säga...
Citera
2006-06-02, 15:33
Medlem
vättes avatar
Jag har svårt att se att det skulle vara av hänsyn till den misstänktes integritet som han gavs en Michael Jackson-opperation. I så fall skulle man knappast ge alla ledtrådar om hans TV-karriär. Det känns faktiskt mer troligt att etniciteten bytts för att inte läsarna ska få främlingsfientliga idéer (berättigat, visserligen, då Expressens främsta målgrupp är just idioter).

Eller så kanske Otto Sjöberg är devot rasist och äcklas så till den milda grad av den gripnes hudnyans att han måste bleka den för att överhuvudtaget kunna förmå sig trycka bilden.

Förövrigt borde man kanske tipsa Expressen om denna trevliga bildmanipuleringsapplikation. Den tillåter förutom etnicitetbyten även ålders- och könsjusteringar.
Citera
2006-06-02, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

1. Man målar honom vit. Gör man afrikaner av svenska brottslingar?

2. Jo, han är dømd.

3. Den enda hets jag bedriver är mot de regimtrogna medierna.

När makt o media döljer ett samhällsproblem så skapas istället extremism.
Antagligen anser Expressen att de tar samhällsansvar för att inte skapa
"främlingsfientlighet och rasism". Detta bygger på en kvasipsykologisk teori.

Reultatet är givetvis det omvända. Ty om man inte erkänner problemen kan man inte lösa dem. Människor i landet ser inte att makt o media erkänner problemen och då försvinner allt förtroende och de får extremare åsikter.

Pixlande, förnekande och målande gynnar enbart rasism och nazism.
Expressens patetiska censur är direkt kontraproduktiv, - det kan man fråga vilken psykologiskt
utbildad människa som helst om. Detta i kombination med socialdemokratins totala oförmåga att
livstidsutvisa grovt kriminella invandrare skapar definitivt mer och mer extremism.

Istället hamnar de som etta på ABs innelista. När en invadrare gör nåt bra så skall det b e t o n a s
att han är invandrare, när samma person gör nåt dåligt skall det döljas att han är invandrare.
- Vad är konsekvensen i det resonemanget? Det är sådant som är regimtroget valarbete.

Etta på innelistan:
http://www.aftonbladet.se/noje/0003/13/mike.html

Det är bara nazisterna som tjänar på det nuvarande förnekandet. Deras hemsidor växer otroligt.
http://www.den-svenske.com/txt/EEuAEAyAEVeazddQlq.shtml
Citera
2006-06-02, 16:22
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
tragiskt, det nya landet var ju skitkul.

Underbar serie. Tragiskt att det gick så här för killen.

Sen tror jag att de flesta vet hur media funkar vid det här laget. Behöver vi verkligen en tråd för varje "incident"?

Grundreglerna kan nog varenda människa nu:

1. Vit man/kvinna: Närbilder och signalement.
2. Nysvensk: Pixla och "glöm" att ange signalement.

Orka tjata och gnata om och om igen..
Citera
2006-06-02, 17:57
Medlem
BagareBengts avatar
Citat:
kafferasterna ute i landet utgår folk numera över att det är en "invandrare" som begått brottet om bilderna är blurrade eller om det inte på annat sätt går att utläsa att en svensk är misstänkt (om så är fallet brukar dock detta framgå). Detta är en olycklig utveckling för samtliga.
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Resultatet blir att det blir ännu värre. De flesta jag känner utgår idag kallt ifrån att de värsta brotten alltid begås av blattar, även när så inte är fallet. Avsikten att inte missakta har fått effekten att folk i stället misstror blattar och media.
Är detta ett generellt förhållningssätt till massmedia och (blatte)kriminalitet hos pöbeln eller enbart ett önsketänkande bland högerextrema krafter?
M.a.o. är "folk" verkligen medvetna om hur massmedia behandlar blattekriminalitet?
Citera
2006-06-02, 18:19
Medlem
Johnny Wadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt
Är detta ett generellt förhållningssätt till massmedia och (blatte)kriminalitet hos pöbeln eller enbart ett önsketänkande bland högerextrema krafter?
M.a.o. är "folk" verkligen medvetna om hur massmedia behandlar blattekriminalitet?

Behövs nog inte gå så långt som extrema, svenskar över lag är som som dom små ghetto-kidsen säger rasister.

Sorgligt men sant. Men det har väl sina orsaker precis som att det finns orsaker till att utlänningar är överrepresenterade i brottstatistiken.

Did someone say Ond cirkel
Citera
2006-06-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BagareBengt

Det har blivit ett generellt förhållningssätt, skapat av medias oförmåga att hantera nyhetsrapporteringen.

För att citera illum:

Citat:
Ursprungligen postat av illum
Konsekvensneutralitetens död har lett till ännu värre konsekvenser, eller hur man ska säga...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in