• 1
  • 2
2021-07-18, 09:16
Medlem
Jag har en helt seriös fråga som ni så kallade seriösa preppers kanske kan svara på, men låt mig först dela upp folk i 4 kategorier skulle jag säga.

Rik Landsbo/bonde

Fattig Landsbo/bonde

Rik stadsbo

Fattig stadsbo

Och rik så menar jag kanske nån som tjänar +800,000kr EFTER skatt eller mer per år så dom kan verkligen spara undan pengar och kanske sitter på en redig peng för dom har sparat eller investerat pengarna dom tjänar.

Tror dom flesta här kan nog hålla med om att dom 3 första kategorierna har inga som helst problem att preppa, oavsett rik/fattig så en landsbo/bonde har massa djur som kan producera mat och nya djur som han kan sen bara döda för mat. Utöver så har dom kanske gevär för jaga, dom har träd runt sig för starta en brasa för få värme.

Sen har dom allmänna kunskaper om ta hand om skador, bygga hus, ta hand om hus i stort dom har breda kunskaper om livet kanske inte super djup information men dom har så dom klarar sig. Också så har dom en massa utrymme för preppa och dom kan ha jordkällare, osv, osv, osv.

En rik stadsbo kan ju bara köpa upp en stuga i skogen och börja preppa för dom har pengarna för det eller så hyr/betalar dom nån för hjälpa dom preppa beroende på hur rika dom är.

Så nu kommer jag med frågan kan en fattig/medel stadsbo preppa på riktigt/seriöst? Samma fråga kan vi ju fråga om en rik stadsbo?

Nu pratar jag om riktigt prepping där du har så klarar dig MINST 1 år & 6 månader? Ja tycker man borde klara sig minst 1 år & 6 månader för om samhället kollapsar så måste man ha lite tid på lära sig odla mat och lära sig jaga.

För låt oss säga samhället kollapsar på våren/sommaren så du övar på att odla mat men du misslyckas så kommer du fortfarande få erfarenhet och lära dig i alla fall vad som inte funkade när det gäller odling. Men eftersom du har mat för 1 år & 6 månader så kommer du överleva till nästa vår/sommar och då borde du klara av att börja odla din egna mat och kompensera det du odlar med att jaga också.

Jag brukar laga till spagetti & köttfärssås där jag använder 500g pasta sås, 200g spagetti, 400g köttfärs detta ger minst 1680 kalorier låt oss säga du bara ökar lite av ingredienserna så du når upp till 2000 kalorier vilket dom flesta behöver äta per dag.

En månad har minst 30 dagar, så 30 x 18 månader = 540 dagar -> 2000kcal x 540 = 1080000kcal eller 1 miljon & 80,000 kalorier och det är om du är en person.

Här ser vi också att du behöver 540 portioner utav spagetti & köttfärssås vilket är:

540 st pasta såser och om vi säger 25kr per burk så blir det 13,500kr.

400g köttfärs x 540 = 216000gram eller 216kg köttfärs, om du får det för 60kr/kg så blir det 12,960kr.

200g spagetti x 540 = 108000gram eller 108kg spagetti, låt oss säga du köper 2kg spagetti packet så måste du köpa 54 st och om dom kostar 10kr styck (lite för billigt kanske) så är det 540kr.

Nu har du mat för en vuxen person och det kostar 27,000kr självklart så håller väl köttfärs bara typ 6 månader i frysen men låt oss säga man hittar nåt sätt så det håller den tids som behövs.

Låt oss säga en frys kanske kan hålla 50kg så kommer man behöva 4 stycken frysar och det kommer kosta en hel del eller så kanske man behöver bara 2 frys boxar som till exempel klarar 100kg var.

Så hur resonligt är det att en fattig eller medelklass stadsbo kan ens göra en realistisk prepping ens?

Först och främst vem har råd med att ha mat för 27,000kr hemma om inte dyrare, för om man ska variera maten så kommer det garanterat bli dyrare.

Tittade lite snabbt nu och frysskåp är extrem dyra men en frys box på 99 liter går för 1,600kr så bara här blir det kanske 3,200-4,800kr extra kostnad, eller såg nu fanns en frysbox på nästan 200 liter för 1,800kr. Den i kombination med ens frysskåp som alla lägenheter har borde räcka då, men oavsett är vi nästan uppe nu i 29,000kr.

Låt oss säga du är en singel mamma eller singel pappa med ett barn så kanske dom behöver 1000 kalorier per dag för överleva vilket borde kosta 13,500kr och nu är du uppe i 42,500kr i mat minst.

Sen om vi ska tänka på andra saker du kanske behöver som nån el generator, kniv, gevär och andra småsaker för överlevnad så låt oss säga kanske 17,500kr så hamnar räkningen vips på 60,000kr för du och ditt barn ska överleva.

Utöver denna kostnad som dom flesta om dom inte är rika kan hantera, hur hanterar man utrymme också som en fattig/medel person?

Till exempel kommer man ha 108kg spagetti liggandes runt och 270kg i pasta såser om det är en person, utöver det så behöver man ju typ 2 liter vatten/vätska per person så en vuxen kommer behöva 1080 liter vätska eller 720 stycken stora flaskor som är fyllda.

Låt oss säga du har ett barn då kommer det öka till ca 162kg spagetti, 405kg pasta såser, 1620 liter vätska/1080 flaskor med vätska/vatten och utöver det så kommer man behöva 324kg köttfärs som nu kommer inte få plats i ens frys + 200 liter frysbox så man måste fixa en till frysbox som kommer ta utrymme.

Men hur ska man kunna ha RÅD och UTRYMME för allt detta som en stadsbo som har medel inkomst eller är fattig?

Är min fråga, skulle va kul med svar ifrån riktiga preppers.
Citera
2021-07-18, 09:48
Medlem
Nu är jag definitivt ingen seriös prepper, tveksamt om man ens kan kalla mig prepper överhuvudtaget då jag enbart brukar ha mat för ca två månader, och då är det genom att snåla, och förmodligen ca 1000 kalorier per dag. Och när det gäller utrustning så är det fokus på vildmarken.
Men jag ser ett litet problem i dina funderingar och att det är att du antar att du kommer att stanna på samma ställe i 1,5 år. Om det blir en sådan katastrof att du behöver kunna klara sig helt själv i 1,5 år så är jag mycket tveksam till att du skulle vilja stanna på ett och samma ställe så länge, framför allt om det gäller i en stad.
Citera
2021-07-18, 09:49
Medlem
Så fort strömmen går är man dödsdömd som stadsbo hur som helst.
Citera
2021-07-18, 09:58
Medlem
cp-negers avatar
Att preppa mat handlar inte om att det ska vara varierat eller ens smaka särskilt gott. Det är visserligen en fördel men tänker man utifrån ren överlevnad så ska man fokusera på kaloririka och feta produkter med lång hållbarhet Glöm allt som måste förvaras i frysen för blir det ett långvarigt strömavbrott så blir allt förstört.
Torrvaror, (frystorkat bra också men dyrt som fan), konserver, jordnötssmör, dunkvis med olja, mjöl, bönor och liknande.
Då kan du bygga upp ett lager för överlevnad betydligt billigare än vad du betalar för din spaghetti och köttfärssås.
Citera
2021-07-18, 10:00
Bannlyst
att man preppar med konserver är bara för kortare perioder , ska du överleva längre tider så måste du jaga och fiska

till TS , köp dej en bra pilbåge med ett gäng jaktpilar OCK TRÄNA !!!!
köp 2-3 fiskenät , att lägga i sjön för mat på talriken , köp en sump , där du kan förvara levande fisk du inte klarar av att äta på direkten , samt köp några bra kastspön /metspö med tillbehör för fiske där du tänkt överleva ,

kostar inte mycket detta totalt sätt , och de flesta klarar att få i sej mat för överlevnad med detta ,

ska du börja jaga större vilt , så är vapen , strömförsörjning och stora frysboxar som måste lösas före , och då kostar det direkt mer pengar ,

se till att du har någon granne som jagar i stället , som du kan byta ett par fina gäddor mot en hare eller fågel i bland med ,

preppning handlar inte om bara pengar TS
Citera
2021-07-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeyondBelief
Nu är jag definitivt ingen seriös prepper, tveksamt om man ens kan kalla mig prepper överhuvudtaget då jag enbart brukar ha mat för ca två månader, och då är det genom att snåla, och förmodligen ca 1000 kalorier per dag. Och när det gäller utrustning så är det fokus på vildmarken.
Men jag ser ett litet problem i dina funderingar och att det är att du antar att du kommer att stanna på samma ställe i 1,5 år. Om det blir en sådan katastrof att du behöver kunna klara sig helt själv i 1,5 år så är jag mycket tveksam till att du skulle vilja stanna på ett och samma ställe så länge, framför allt om det gäller i en stad.

Så du tror du kommer kunna överleva och vara aktiv på dagen för säkra din framtida överlevnad på 1000 kalorier om dagen?

Självklart var detta bara ett scenario jag målade upp, men om det blir en katastrof eller krig så kanske man vill röra på sig.

Men vad händer om man har inte nåt sett att röra på sig till exempel egen bil och även om du skulle ha egen bil så kan du inte lasta på den med massa saker, dessutom vart ska man åka? Kommer finnas så många val så stor chans man väljer fel.

Blir nog svårt för folk lämna en stad där dom känner till det mesta för ge ut sig i det vilda speciellt om dom kan bara ta begränsat med saker i en bil.

Men tack för svaret.
Senast redigerad av Major.Armstrong 2021-07-18 kl. 10:29.
Citera
2021-07-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av do-ob
Så fort strömmen går är man dödsdömd som stadsbo hur som helst.

Tänkte du på vinterkylan då eller tänkte du på nåt annat?

Tänkte jag som stadsbo man hugger ner lite träd sen typ gör en brasa i köket sen har typ ut tratt ovanför elden som är ihop i ett rör som går ut ur lägenheten för leda bort den farliga/giftiga röken är en snabb lösning jag har tänkt på, sen har jag tänkt på man kan häfta/skruva fast tjocka madrasser/täcken mot fönsterna för hålla bort vinterkylan.

Men skulle va kul om du skulle kunna vara mer specifik om vad du menar skulle göra så man är dödsdömd.
Citera
2021-07-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Tänkte du på vinterkylan då eller tänkte du på nåt annat?

Tänkte jag som stadsbo man hugger ner lite träd sen typ gör en brasa i köket sen har typ ut tratt ovanför elden som är ihop i ett rör som går ut ur lägenheten för leda bort den farliga/giftiga röken är en snabb lösning jag har tänkt på, sen har jag tänkt på man kan häfta/skruva fast tjocka madrasser/täcken mot fönsterna för hålla bort vinterkylan.

Men skulle va kul om du skulle kunna vara mer specifik om vad du menar skulle göra så man är dödsdömd.

Ska du hugga ner träd i någon park då eller? Det går åt flera kubik torkad ved per vinter/hushåll, stapla i lägenheten? Tar ett bra tag att torka det med.

Vid rejäla långvariga strömavbrott fungerar ingenting. Vattenpumparna, värmen eller kylen, du kan inte ladda batterier.. Förutom att du fryser och maten förstörs så har du problem med de 99% av människor i området som inte preppar och undrar varför det kommer brandrök från en lägenhet med madrasser för fönstrena. Du får nog besök ganska snabbt och blir troligtvis av med det lilla du hade.
Citera
2021-07-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp-neger
Att preppa mat handlar inte om att det ska vara varierat eller ens smaka särskilt gott. Det är visserligen en fördel men tänker man utifrån ren överlevnad så ska man fokusera på kaloririka och feta produkter med lång hållbarhet Glöm allt som måste förvaras i frysen för blir det ett långvarigt strömavbrott så blir allt förstört.
Torrvaror, (frystorkat bra också men dyrt som fan), konserver, jordnötssmör, dunkvis med olja, mjöl, bönor och liknande.
Då kan du bygga upp ett lager för överlevnad betydligt billigare än vad du betalar för din spaghetti och köttfärssås.

Dock så är ju inte dom flesta konserver eller bönor kalori rika, jordnötssmör är mycket kalorier men folk kan vara allergiska mot det. Dessutom brukar konserver ta upp en massa mer yta än spagetti som kan ligga på varandra eller köttfärs som man kan platta till.

När du säger torrvaror vad menar du?

Men det du säger om frysen är sant, men om man är en riktig prepper så har man ju nån sorts back upp om elen skulle försvinna men det skulle kosta pengar och göra svårare för fattiga/medelklassen vara riktiga preppers.

Men skulle vara intressant höra vad för sorters mat du tycker skulle täcka över 1 år & 6 månaders tid, men tack för svaret.
Citera
2021-07-18, 10:43
Medlem
Epimaness avatar
En stadsbo behöver en bug-out ställe på landet, har du en släkting som inte bor i stad så är väl det ordnat om du har odlat kontakten med släktingen?

I övrigt kan vapen vara bra ifall det blir oroligt, så jägarexamen, jaktvapen och vapenskåp behövs.
Citera
2021-07-18, 10:48
Medlem
Citat:
Jag har en helt seriös fråga som ni så kallade seriösa preppers kanske kan svara på, men låt mig först dela upp folk i 4 kategorier skulle jag säga.

Rik Landsbo/bonde

Fattig Landsbo/bonde

Rik stadsbo

Fattig stadsbo

Och rik så menar jag kanske nån som tjänar +800,000kr EFTER skatt eller mer per år så dom kan verkligen spara undan pengar och kanske sitter på en redig peng för dom har sparat eller investerat pengarna dom tjänar.

Tror dom flesta här kan nog hålla med om att dom 3 första kategorierna har inga som helst problem att preppa, oavsett rik/fattig så en landsbo/bonde har massa djur som kan producera mat och nya djur som han kan sen bara döda för mat. Utöver så har dom kanske gevär för jaga, dom har träd runt sig för starta en brasa för få värme.

Sen har dom allmänna kunskaper om ta hand om skador, bygga hus, ta hand om hus i stort dom har breda kunskaper om livet kanske inte super djup information men dom har så dom klarar sig. Också så har dom en massa utrymme för preppa och dom kan ha jordkällare, osv, osv, osv.

En rik stadsbo kan ju bara köpa upp en stuga i skogen och börja preppa för dom har pengarna för det eller så hyr/betalar dom nån för hjälpa dom preppa beroende på hur rika dom är.

Så nu kommer jag med frågan kan en fattig/medel stadsbo preppa på riktigt/seriöst? Samma fråga kan vi ju fråga om en rik stadsbo?

Nu pratar jag om riktigt prepping där du har så klarar dig MINST 1 år & 6 månader? Ja tycker man borde klara sig minst 1 år & 6 månader för om samhället kollapsar så måste man ha lite tid på lära sig odla mat och lära sig jaga.

För låt oss säga samhället kollapsar på våren/sommaren så du övar på att odla mat men du misslyckas så kommer du fortfarande få erfarenhet och lära dig i alla fall vad som inte funkade när det gäller odling. Men eftersom du har mat för 1 år & 6 månader så kommer du överleva till nästa vår/sommar och då borde du klara av att börja odla din egna mat och kompensera det du odlar med att jaga också.

Jag brukar laga till spagetti & köttfärssås där jag använder 500g pasta sås, 200g spagetti, 400g köttfärs detta ger minst 1680 kalorier låt oss säga du bara ökar lite av ingredienserna så du når upp till 2000 kalorier vilket dom flesta behöver äta per dag.

En månad har minst 30 dagar, så 30 x 18 månader = 540 dagar -> 2000kcal x 540 = 1080000kcal eller 1 miljon & 80,000 kalorier och det är om du är en person.

Här ser vi också att du behöver 540 portioner utav spagetti & köttfärssås vilket är:

400g köttfärs x 540 = 216000gram eller 216kg köttfärs, om du får det för 60kr/kg så blir det 12,960kr.

200g spagetti x 540 = 108000gram eller 108kg spagetti, låt oss säga du köper 2kg spagetti packet så måste du köpa 54 st och om dom kostar 10kr styck (lite för billigt kanske) så är det 540kr.

Nu har du mat för en vuxen person och det kostar 27,000kr självklart så håller väl köttfärs bara typ 6 månader i frysen men låt oss säga man hittar nåt sätt så det håller den tids som behövs.

Låt oss säga en frys kanske kan hålla 50kg så kommer man behöva 4 stycken frysar och det kommer kosta en hel del eller så kanske man behöver bara 2 frys boxar som till exempel klarar 100kg var.

Så hur resonligt är det att en fattig eller medelklass stadsbo kan ens göra en realistisk prepping ens?

Först och främst vem har råd med att ha mat för 27,000kr hemma om inte dyrare, för om man ska variera maten så kommer det garanterat bli dyrare.

Tittade lite snabbt nu och frysskåp är extrem dyra men en frys box på 99 liter går för 1,600kr så bara här blir det kanske 3,200-4,800kr extra kostnad, eller såg nu fanns en frysbox på nästan 200 liter för 1,800kr. Den i kombination med ens frysskåp som alla lägenheter har borde räcka då, men oavsett är vi nästan uppe nu i 29,000kr.

Låt oss säga du är en singel mamma eller singel pappa med ett barn så kanske dom behöver 1000 kalorier per dag för överleva vilket borde kosta 13,500kr och nu är du uppe i 42,500kr i mat minst.

Sen om vi ska tänka på andra saker du kanske behöver som nån el generator, kniv, gevär och andra småsaker för överlevnad så låt oss säga kanske 17,500kr så hamnar räkningen vips på 60,000kr för du och ditt barn ska överleva.

Utöver denna kostnad som dom flesta om dom inte är rika kan hantera, hur hanterar man utrymme också som en fattig/medel person?

Till exempel kommer man ha 108kg spagetti liggandes runt och 270kg i pasta såser om det är en person, utöver det så behöver man ju typ 2 liter vatten/vätska per person så en vuxen kommer behöva 1080 liter vätska eller 720 stycken stora flaskor som är fyllda.

Låt oss säga du har ett barn då kommer det öka till ca 162kg spagetti, 405kg pasta såser, 1620 liter vätska/1080 flaskor med vätska/vatten och utöver det så kommer man behöva 324kg köttfärs som nu kommer inte få plats i ens frys + 200 liter frysbox så man måste fixa en till frysbox som kommer ta utrymme.

Men hur ska man kunna ha RÅD och UTRYMME för allt detta som en stadsbo som har medel inkomst eller är fattig?

Varför ska man vänta med att lära sig fiska och odla till krisen är ett faktum?
Det kostar inget att odla sin egen potatis, bara att göra även i en lägenhet, sen är det bara att skala upp odlandet vid behov.
Fiska kan man alltid göra, året om kostar inget. Passa på att öva på att rensa fisk.

Mest kostnadseffektiva preppingen är ett par fiskenät, 50 kilo salt och några kilo potatis. Starterkit för en traditionell småbonde.
Hacka, spade, kniv och bryne.
Citera
2021-07-18, 10:48
Medlem
cacas avatar
Citat:

Rik Landsbo/bonde

Fattig Landsbo/bonde

Rik stadsbo

Fattig stadsbo

Du kan ju börja med byta ut din dyra pastasås till vita bönor i tomatsås a 5 kr så kommer du ner i kostnad direkt. Sen oavsett när en kris inträffar så behöver man Max mat för 1 år lagrat för överleva fram till man kan skörda sånt man odlar.
Så 1 mat för ett år.
2 fröer för ens kunna odla något.
3 kunskap hur du tar nya fröer. Ex morot, rödbeta får du frö av år 2 osv.
4 kunskap av vad du kan äta från naturen.
5 kunna lagra mat utan kyl/frys ex torka, röka, konservera osv.
Osv
Du är för fokuserad kunna bara äta en sak pasta och köttfärssås, tänk så här, du har ingen el, hur löser du då matlagning, förvaring av köttfärs osv. Nej du grejar inte det så klart med ditt resonemang. Du måste tänka om, hur du ska klara dig helt utan de bekvämligheter som samhället erbjuder som el, rinnande vatten från kran, toa osv. Gör en plan för det så du vet hur du ska agera så är du lite förberedd åtminstående.

Själv har jag i princip gjort mig oberoende av samhället, jag odlar, tar egna fröer och odlar en del saker enbart för ha nya fröer i lager ifall att. Har höns, bär, frukt, jagar, fiskar etc. Har stora jordkällare, växthus, vedspis, konserverar, röker, torkar, solceller som laddar batteri som driver belysning, vattenpump mm har skrivit liten den resan i forumet under test 2020 om du intresserad läsa.

Mitt råd är planera för överleva på sikt, preppar man som du beskriver så är det enda du gör egentligen är att du skjuter upp svältdöden för dig själv i 1,5 år genom lagra mat, ska du verkligen preppa så bör du ha ett mer långsiktigt mål än så nämligen överleva över tid. Det är inget du kommer klara genom ha högar med pasta liggandes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in