Citat:
Ursprungligen postat av
do-ob
Ska du hugga ner träd i någon park då eller? Det går åt flera kubik torkad ved per vinter/hushåll, stapla i lägenheten? Tar ett bra tag att torka det med.
Vid rejäla långvariga strömavbrott fungerar ingenting. Vattenpumparna, värmen eller kylen, du kan inte ladda batterier.. Förutom att du fryser och maten förstörs så har du problem med de 99% av människor i området som inte preppar och undrar varför det kommer brandrök från en lägenhet med madrasser för fönstrena. Du får nog besök ganska snabbt och blir troligtvis av med det lilla du hade.
Folk skulle kunna komma till mig med pistoler/gevär och dom skulle ända inte ha en chans.
Japp alla dom där 3 sakerna måste man ju förbereda för sig om man är en riktig prepper och det kostar pengar, just därför min fråga var kan man ens vara en prepper som en fattig/medel stadsbo eller är det nåt som rikt folk håller på med som hobby/säkerhet och bönder håller på automatiskt för det är typ doms liv?
Jag skulle säga värme eller kyla är inte så stora problem för en stadsbo mer av ha elektricitet och vatten för laga till mat.
Till exempel nu på sommaren är det så varmt så det är inget problem.
Året har 12 månader på sig, vi har 4 olika säsonger låt oss säga varje säsong håller i 3 månader.
Vår 3 månader, här borde inte kyla vara ett problem även om man är stadsbo man kan bara ha kläder på sig när man sover eller ha extra tjockt täcke skulle jag säga.
Sommaren 3 månader, inga problem med kyla.
Höst 3 månader, samma sak som våren ha på dig extra kläder eller dela säng med nån för hålla kroppsvärmen.
Vinter 3 månader, elda en brasa inomhus för höja värmen så borde man klara sig.
Men ditt scenario om att folk ska hälsa på en handlar om tur/otur och då syftar jag på när katastrofen skulle hända, låt oss säga man har tur och katastrofen händer typ 1 månad efter vintern har slutat då pratar vi om 4 månader. Nu kommer det vara 2 månader vår + 3 månader sommar + 3 månader höst INNAN vintern kommer igen.
Då om andra folk inte har preppat så kommer dom med 99,9% chans dött på grund av svält eller vattenbrist, utöver det så kanske många som dödat varandra för att överleva så befolkningen som lever då kan vara så liten att det gör inget om man eldar en brasa i lägenheten så det kommer rök ut som folk kan se. Självklart kan det ge en problem men då tar man itu med dom problemen när dom dyker upp istället för frysa ihjäl.