2021-07-18, 10:48
Bannlyst
att köpa på sej lager med burkmat är bara skit i längden för en prepper , viktigare då att ha rejält med kryddor , salt , socker , för okryddad mat smakar inget vidare

sedan är tillskott av vitaminer , typ c-vitamin , multivitaminer mm av vikt att ta dagligen , då enkel och enformig kost ger brister rätt fort , så bygg upp ett rejält lager med detta

sjukvårdsprodukter som tryckförband , alsolsprit , gasbindor , skavsårsplåster , hudsalva och rejält med tandkräm och tandborstar är viktigt att ha ett lager av

sedan det viktigaste , köp bra diamant brynen , för en superduper jakt kniv + yxa är rätt kass om de inte är riktigt vassa när man behöver de , används grejerna så slöas de ner fort !!!

allt för många preppers köper mest skit för sina pengar , gäller att tänka till lite och lyssna på de som har verklig erfarenhet av skogsliv
Senast redigerad av minddevil 2021-07-18 kl. 10:51.
Citera
2021-07-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Du kan ju börja med byta ut din dyra pastasås till vita bönor i tomatsås a 5 kr så kommer du ner i kostnad direkt. Sen oavsett när en kris inträffar så behöver man Max mat för 1 år lagrat för överleva fram till man kan skörda sånt man odlar.
Så 1 mat för ett år.
2 fröer för ens kunna odla något.
3 kunskap hur du tar nya fröer. Ex morot, rödbeta får du frö av år 2 osv.
4 kunskap av vad du kan äta från naturen.
5 kunna lagra mat utan kyl/frys ex torka, röka, konservera osv.
Osv
Du är för fokuserad kunna bara äta en sak pasta och köttfärssås, tänk så här, du har ingen el, hur löser du då matlagning, förvaring av köttfärs osv. Nej du grejar inte det så klart med ditt resonemang. Du måste tänka om, hur du ska klara dig helt utan de bekvämligheter som samhället erbjuder som el, rinnande vatten från kran, toa osv. Gör en plan för det så du vet hur du ska agera så är du lite förberedd åtminstående.

Själv har jag i princip gjort mig oberoende av samhället, jag odlar, tar egna fröer och odlar en del saker enbart för ha nya fröer i lager ifall att. Har höns, bär, frukt, jagar, fiskar etc. Har stora jordkällare, växthus, vedspis, konserverar, röker, torkar, solceller som laddar batteri som driver belysning, vattenpump mm har skrivit liten den resan i forumet under test 2020 om du intresserad läsa.

Mitt råd är planera för överleva på sikt, preppar man som du beskriver så är det enda du gör egentligen är att du skjuter upp svältdöden för dig själv i 1,5 år genom lagra mat, ska du verkligen preppa så bör du ha ett mer långsiktigt mål än så nämligen överleva över tid. Det är inget du kommer klara genom ha högar med pasta liggandes.

Du har klart och tydligt inte läst mitt första inlägg så kommer inte ens lägga tid på dig.
Citera
2021-07-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av do-ob
Ska du hugga ner träd i någon park då eller? Det går åt flera kubik torkad ved per vinter/hushåll, stapla i lägenheten? Tar ett bra tag att torka det med.

Vid rejäla långvariga strömavbrott fungerar ingenting. Vattenpumparna, värmen eller kylen, du kan inte ladda batterier.. Förutom att du fryser och maten förstörs så har du problem med de 99% av människor i området som inte preppar och undrar varför det kommer brandrök från en lägenhet med madrasser för fönstrena. Du får nog besök ganska snabbt och blir troligtvis av med det lilla du hade.

Folk skulle kunna komma till mig med pistoler/gevär och dom skulle ända inte ha en chans.

Japp alla dom där 3 sakerna måste man ju förbereda för sig om man är en riktig prepper och det kostar pengar, just därför min fråga var kan man ens vara en prepper som en fattig/medel stadsbo eller är det nåt som rikt folk håller på med som hobby/säkerhet och bönder håller på automatiskt för det är typ doms liv?

Jag skulle säga värme eller kyla är inte så stora problem för en stadsbo mer av ha elektricitet och vatten för laga till mat.

Till exempel nu på sommaren är det så varmt så det är inget problem.

Året har 12 månader på sig, vi har 4 olika säsonger låt oss säga varje säsong håller i 3 månader.

Vår 3 månader, här borde inte kyla vara ett problem även om man är stadsbo man kan bara ha kläder på sig när man sover eller ha extra tjockt täcke skulle jag säga.

Sommaren 3 månader, inga problem med kyla.

Höst 3 månader, samma sak som våren ha på dig extra kläder eller dela säng med nån för hålla kroppsvärmen.

Vinter 3 månader, elda en brasa inomhus för höja värmen så borde man klara sig.

Men ditt scenario om att folk ska hälsa på en handlar om tur/otur och då syftar jag på när katastrofen skulle hända, låt oss säga man har tur och katastrofen händer typ 1 månad efter vintern har slutat då pratar vi om 4 månader. Nu kommer det vara 2 månader vår + 3 månader sommar + 3 månader höst INNAN vintern kommer igen.

Då om andra folk inte har preppat så kommer dom med 99,9% chans dött på grund av svält eller vattenbrist, utöver det så kanske många som dödat varandra för att överleva så befolkningen som lever då kan vara så liten att det gör inget om man eldar en brasa i lägenheten så det kommer rök ut som folk kan se. Självklart kan det ge en problem men då tar man itu med dom problemen när dom dyker upp istället för frysa ihjäl.
Citera
2021-07-18, 11:08
Medlem
Muppetys avatar
Jag preppar på skoj. Men ändå för en veckas strömavbrott/isolering, samt har grundläggande grejer för att leva ett vildmarksliv.

Råd till det du skriver skulle väl gå om jag tömmer mina sparkonton, men skulle inte lägga det på krisberedskap. Har inte plats heller.

Investerar dock i ädelmetaller, så det är ju en fördel att man kan använda även om allt kraschar.

EDIT:
/Fattig stadsbo (tjänar mycket mindre än 800 000 kr skatt, men är väl medelklass ekonomiskt)
Senast redigerad av Muppety 2021-07-18 kl. 11:10.
Citera
2021-07-18, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag preppar på skoj. Men ändå för en veckas strömavbrott/isolering, samt har grundläggande grejer för att leva ett vildmarksliv.

Råd till det du skriver skulle väl gå om jag tömmer mina sparkonton, men skulle inte lägga det på krisberedskap. Har inte plats heller.

Investerar dock i ädelmetaller, så det är ju en fördel att man kan använda även om allt kraschar.

EDIT:
/Fattig stadsbo (tjänar mycket mindre än 800 000 kr skatt, men är väl medelklass ekonomiskt)

vill se dej köpa 4kg socker , 5kg salt och kryddor + tandkräm för dina ädelmetaller den dagen allt rämnat

din plåtbit , är inte annat än just en plåtbit då du lär få reda på vad FÖRLUST affärer innebär

så tänk om lite
Citera
2021-07-18, 11:25
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
vill se dej köpa 4kg socker , 5kg salt och kryddor + tandkräm för dina ädelmetaller den dagen allt rämnat

din plåtbit , är inte annat än just en plåtbit då du lär få reda på vad FÖRLUST affärer innebär

så tänk om lite
Guld har använts som betalningsmedel i tusentals år. Varför skulle det inte funka nu då, om allt skulle krascha?

Man kanske inte kan gå o köpa mjölk på ICA vid ett strömavbrott med en bit guld, eller jo, det kan man... En del jag har, är i form av mynt utgivna av Riksbanken, som är giltiga betalningsmedel. Valörerna är 200 kr för ett silvermynt o 1 000 kr för ett guldmynt. Men även om den svenska kronan har blivit värdelös, så har man det i form av silver o guld.

https://www.riksbank.se/sv/betalning...nt/minnesmynt/
Citera
2021-07-18, 11:40
Medlem
lothers avatar
japp, det går att preppa även som relativt fattig, och med begränsat utrymme

kolla in den här tråden
https://www.preppad.se/viewtopic.php...t=435&start=30

sedan vatten och du har kommit en bra bit på väg

finns ganska mycket där om vad man kan lagra och hur
samt resten av preppingen
Citera
2021-07-18, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Guld har använts som betalningsmedel i tusentals år. Varför skulle det inte funka nu då, om allt skulle krascha?

Man kanske inte kan gå o köpa mjölk på ICA vid ett strömavbrott med en bit guld, eller jo, det kan man... En del jag har, är i form av mynt utgivna av Riksbanken, som är giltiga betalningsmedel. Valörerna är 200 kr för ett silvermynt o 1 000 kr för ett guldmynt. Men även om den svenska kronan har blivit värdelös, så har man det i form av silver o guld.

https://www.riksbank.se/sv/betalning...nt/minnesmynt/

klart dina mynt har ett bestående värde , men i en livsavgörande situation så är de rätt värdelösa ändå att göra affärer med , bättre då att du kommer med 5 harar eller 5 gäddor om du vill byta till dej nått du behöver

du får sätta dej in i den som gör bytet med dej liksom , vad ska man ha guld till , när överlevnad handlar om mat för dagen , dag för dag .

guld mättar inget vidare

du kommer svälta ihjäl före du kan börja handla och använda dina guldmynt garanterat

vid en stor kris , sitter vi alla i samma båt den första tiden , ingen skulle byta sin ko mot en näve guldmynt .... ingen !!!
Citera
2021-07-18, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Så du tror du kommer kunna överleva och vara aktiv på dagen för säkra din framtida överlevnad på 1000 kalorier om dagen?

Självklart var detta bara ett scenario jag målade upp, men om det blir en katastrof eller krig så kanske man vill röra på sig.

Men vad händer om man har inte nåt sett att röra på sig till exempel egen bil och även om du skulle ha egen bil så kan du inte lasta på den med massa saker, dessutom vart ska man åka? Kommer finnas så många val så stor chans man väljer fel.

Blir nog svårt för folk lämna en stad där dom känner till det mesta för ge ut sig i det vilda speciellt om dom kan bara ta begränsat med saker i en bil.

Men tack för svaret.

Det vet jag att jag kommer kunna vara. Om jag kan vara aktiv under en fasta på tre veckor med bara vatten så kommer jag kunna vara aktiv med 1000 kalorier per dag.

När det gäller att röra på sig så har de flesta ett par ben som funkar utmärkt. Det blir kämpigare för de som är förlamade dock. Gäller det krig så är det förmodligen bäst att dra sig norrut till mer avbefolkade trakter. Gäller det naturkatastrofer som översvämningar, skogsbränder och liknande, ja det säger sig ju självt, bort från dem. 😋

Det beror ju helt på vilka kunskaper man har. Är man helt ovan vid naturen så blir det svårt och man lär svälta ihjäl till sist. Men det är mycket möjligt att man överlever längre i naturen ändå, beroende på vad det är som händer. Vid matbrist och samhällskollaps lär det finnas många som plundrar hus och lägenheter. Vid krig finns det ju risk att ens lägenheten blir sönderbombad eller att man blir skjuten osv. Så att preppa sig själv med lite kunskaper om vildmarksliv kan vara värt det.
Citera
2021-07-18, 11:51
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Du kan ju börja med byta ut din dyra pastasås till vita bönor i tomatsås a 5 kr så kommer du ner i kostnad direkt. Sen oavsett när en kris inträffar så behöver man Max mat för 1 år lagrat för överleva fram till man kan skörda sånt man odlar.
Så 1 mat för ett år.
2 fröer för ens kunna odla något.
3 kunskap hur du tar nya fröer. Ex morot, rödbeta får du frö av år 2 osv.
4 kunskap av vad du kan äta från naturen.
5 kunna lagra mat utan kyl/frys ex torka, röka, konservera osv.
Osv
Du är för fokuserad kunna bara äta en sak pasta och köttfärssås, tänk så här, du har ingen el, hur löser du då matlagning, förvaring av köttfärs osv. Nej du grejar inte det så klart med ditt resonemang. Du måste tänka om, hur du ska klara dig helt utan de bekvämligheter som samhället erbjuder som el, rinnande vatten från kran, toa osv. Gör en plan för det så du vet hur du ska agera så är du lite förberedd åtminstående.

Själv har jag i princip gjort mig oberoende av samhället, jag odlar, tar egna fröer och odlar en del saker enbart för ha nya fröer i lager ifall att. Har höns, bär, frukt, jagar, fiskar etc. Har stora jordkällare, växthus, vedspis, konserverar, röker, torkar, solceller som laddar batteri som driver belysning, vattenpump mm har skrivit liten den resan i forumet under test 2020 om du intresserad läsa.

Mitt råd är planera för överleva på sikt, preppar man som du beskriver så är det enda du gör egentligen är att du skjuter upp svältdöden för dig själv i 1,5 år genom lagra mat, ska du verkligen preppa så bör du ha ett mer långsiktigt mål än så nämligen överleva över tid. Det är inget du kommer klara genom ha högar med pasta liggandes.

Det kommer att dyka upp hungriga människor och skövla din bosättning en bit in i en långvarig kris.

Därmed inte sagt att du gör fel, vad du gör förefaller optimalt. Jag tror helt enkelt bara inte att det går.
Citera
2021-07-18, 11:51
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag har en helt seriös fråga som ni så kallade seriösa preppers kanske kan svara på, men låt mig först dela upp folk i 4 kategorier skulle jag säga.

Rik Landsbo/bonde

Fattig Landsbo/bonde

Rik stadsbo

Fattig stadsbo

Är min fråga, skulle va kul med svar ifrån riktiga preppers.

Du får nog ta bort frys och kyl ut ekvationen..El lär bli en bristvara så att förvara mat i en frys är otroligt riskabelt och absolut inte hållbart. Skall du träna för prepping.. slå av strömmen till ditt hushåll i en månad..Stäng även av vattnet vintertid även värmen.

Lös livet utan dessa saker och du har insett vad du behöver för att överleva en längre tid.
För mig på landet så är det jordkällare, solpaneler och vindkraft.. räknar ändå inte med en frys/kyl eller elspis.
Citera
2021-07-18, 11:52
Medlem
Karmans avatar
Det jobbiga med prepping är ju att mat, vätska och även annan utrustning måste cirkuleras helat tiden. Annars blir det snart blir det för gammalt och obrukart. Tror det är där de flesta faller. Det blir helt enkelt för jobbigt att sköta det hela i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in