Citat:
Ursprungligen postat av
hash
Ja, priset är ju den springande frågan. Hur mycket är det värt att investera privat?
Men till din fråga så har jag tre stycken 8-portars switchar som nästan samtliga uttag använda.
En switch står t ex i vardagsrummet, i den är TV, Blu-ray, Surround-förstärkare, TV-dekoder, övervakningskamera och larm inkopplat.
I dom andra switcharna har jag datorer, servrar, printer, 2 AP's, TV, dekoder, larm osv....
Det plockar på mer än man tror.
Kör även flera VLAN för att separera IoT saker.
Nu är det inte hela världen om switch t ex brakar samman, men det blir ju endå en slags störning.
T ex lägger första switchen efter routern av, så blir allting utslaget.
För min del skulle det innebära en del merarbete i tid räknat, konfa om en annan switch så den kan ersätta en trasig.
Har iofs en extra router och switch liggandes, men min extra switch kan inte hantera t ex VLAN.
Värsta i-lands problemen vi snackar nu hahaha
Hur ser ditt nät ut design-mässigt?
Jag skulle skaffa 2 24-ports PoE, HPs kan man få beganade för ca. 500/stycket, cisco något dyrare, men kanske känner man till något företag som nyligen uppgraderat och vill av med "skrot" till kaffepenagar om man har lite tur. Stacka dom men ta ström från 2 olika grupper om en skulle "brinna"
Konfigurera dessa med vlan och all annat likadant, och krashar den ena skal du bara flytta kablarna till den andra... Fortfarande overkill menar jag, om jag nu skall vara ärlig.
Mitt eget hemmanätverk ändrar sig lite då det ibland fungerar som testmïljö, men här och nu bara ISP-box med TV och en enkel PC på, kabel vidare till annan del av huset där jag har en ASUS-router.
Ingen redundans överhuvudtaget, har aldrig haft problem som varit värre än att jag klarat mig med mobilnätet till jag fixat problemet. I ditt tillfälle skulle jag nog nöja mig med en lagom stor switch (som hanterar vlan), att ha liggande, färdigkonfigurerad att byta med nr.1. skulle den bränna av...
På jobbet ser det annorlunda ut, med 2 fiber in i huset och alla avdelningar har redundans (min. 2 stackade switches med fiber till varje), utom i två avdelningar, där den ena bara hanterar videoövervakning och den andra skall jag faktiskt räkna på efter semestern, vi har inte räknat den som kritisk från start, bara 9-10 APér, en handfull PCér, och upptäcker jag (!) att där visst sitter några dörrlås och en alarmmodul på den, någon har dragit kabel helt fel !
hela avdelninges värmestyrning hänger visst också på den, men den kör för sig själv, det är bara när man skall ändra något som den är "kritisk". Inte religiös, men Cisco alla platser, mest för att vi prævar att sätta upp alla lokationer med samma standard, så blir det enklare om man skall rykka ut till ett ställe man inte "känner".