• 1
  • 2
2021-07-19, 06:58
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Fyfan, tough shit.

Jag jobbar på stora Enterprise företag, där vi tar det som självklart att all SPoF är bortjobbade, men när jag läser dina inlägg så inser jag att verkligheten är inte samma överallt.
Nej verkligheten är definitivt annorlunda ibland. Om man ser till ursprungsfrågan om hemma så tycker jag personligen att det kan vara overkill, men kanske kul om man har råd. Jag tror nämligen att det kan bli dyrt om man ska lyckas bra, samt varför? Jag jobbar en del med risk och sårbarhetsanalyser samt infosäkklassningar, det är väl här någonstans man bör börja för att se vad som är skyddsvärt. När man har ett svar här så kan man ju mappa det mot något lämpligt ramverk, typ NIST, CIS, ISOxxxx eller vad man tycker passar bra in. Som privatperson hemma så är nog detta overkill, men som företag absolut, jätteviktig. Sedan ska ju budgeten och resursfrågorna lösas och här är verkligheten fruktansvärt olika från verksamhet till verksamhet.
Citera
2021-07-19, 09:20
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Nej verkligheten är definitivt annorlunda ibland. Om man ser till ursprungsfrågan om hemma så tycker jag personligen att det kan vara overkill, men kanske kul om man har råd. Jag tror nämligen att det kan bli dyrt om man ska lyckas bra, samt varför? Jag jobbar en del med risk och sårbarhetsanalyser samt infosäkklassningar, det är väl här någonstans man bör börja för att se vad som är skyddsvärt. När man har ett svar här så kan man ju mappa det mot något lämpligt ramverk, typ NIST, CIS, ISOxxxx eller vad man tycker passar bra in. Som privatperson hemma så är nog detta overkill, men som företag absolut, jätteviktig. Sedan ska ju budgeten och resursfrågorna lösas och här är verkligheten fruktansvärt olika från verksamhet till verksamhet.

När du nu jobbar med det måste du ju ha möjlighet/få lov att ta hem allt det som är avskrivet, eller nått "end of life" ?
Cisco t.ex. funkar ju i evigheter, man har bara inte service/updateringar... HP har väl lvstidsgaranti, men skall ju fortfarande skivas av/bytas ut.
Citera
2021-07-19, 09:32
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
När du nu jobbar med det måste du ju ha möjlighet/få lov att ta hem allt det som är avskrivet, eller nått "end of life" ?
Cisco t.ex. funkar ju i evigheter, man har bara inte service/updateringar... HP har väl lvstidsgaranti, men skall ju fortfarande skivas av/bytas ut.
Ja personligen så har jag dessa möjligheter, så mina Cisco switchar lär väl räcka ett tag.
Citera
2021-07-19, 09:55
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Ja personligen så har jag dessa möjligheter, så mina Cisco switchar lär väl räcka ett tag.

Mitt förslag kvarstår dock, en enkel stack med switches i kanten, kabel ut till alla klienter.
Enklast att hantera och styra, och snnolkt "snyggast" också. Pris är ju samma.
Citera
2021-07-19, 13:48
Medlem
zixls avatar
Citat:
Mitt förslag kvarstår dock, en enkel stack med switches i kanten, kabel ut till alla klienter.
Sorry, jag kollade tillbaka och såg ditt argument, javisst har du rätt i detta. Jag flummade nog ut för långt i världen. jag kör kabel till det mesta idag, wifi för gäster, paddor och mobiler.
Senast redigerad av zixl 2021-07-19 kl. 13:53.
Citera
2021-07-28, 15:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Tänker du bygga stjärnnät eller kaskadnät?
Citera
2021-07-28, 17:25
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tänker du bygga stjärnnät eller kaskadnät?

Jag har inte tänkt bygga något alls, och TS har 3 switches, så att bygga bort felkälla menar jag är enklare än att blanda in "topologi" här... Om "hålet" in i huset krashar är det så sett struntsamma vilken typ av nätverk man applicerar, men att ha så få switches utspridda vill vara målet.

I ett större nätverk vill man väl fortfarande eftersträva total redundans, men inte ens på jobbet har jag det, även om priserna på SFPér idag är så liten att jag överväger möjligheten. Som utgångsspunkt eftersträvar jag dubbel fiber mellan alla kryssfält och huvudkryssfält, men några lokationer kan jag förnärvarande förlora 2 avdelningar om den närmaste krashar, men att 2 PS skulle ryka i samma kryssfält samtidigt skulle kräva ett ordentligt åskväder...
(I dessa tider håller jag tummarna )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in