2021-07-18, 17:55
Medlem
Borasare1980s avatar
Din son gjorde helt rätt. Tyvärr kommer vänstervridna lärarkåren alltid förespråka totalt ickevåld och det är ingen ide att tjafsa emot. Men du kan berömma din son i enrum. Är det nåt jag själv ångrar under min skoltid så var det att jag aldrig slog tillbaka. Istället lät jag dem mala ner min självkänsla i tio års tid. Bättre att slå tillbaka i ung ålder och ta en kortsiktig straffkonsekvens för det stärker självkänslan för all framtid.
Citera
2021-07-18, 18:50
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Har lärt mina barn detsamma.
Man ska aldrig retas och börja bråk men är det någon som mobbar dig och börjar slåss trots att du säger åt dom att sluta så får du slå tillbaka och slå då så hårt du kan, rakt på näsan.
Tyvärr så är det det ända som biter på mobbare.
Citera
2021-07-18, 18:53
Medlem
Det är länge sedan men när jag pluggade arbetade jag en del på förskola / dagis, denna typ av situation hände förstås relativt ofta och då som nu blev jag förvånad över att föräldrar köpte barnens ord som en absolut sanning;

Barn talar inte sanning utan försöker i hög grad ducka och skydda sig själva när de vet att de gjort fel. Det är så de fungerar, de har dålig impulskontroll, kan inte bedöma konsekvenser och har inget direkt intresse av att hålla sig till sanningen. De är mer än väl insatta i hur de ska tänja på sanningen för att försöka övertyga föräldrarna om sin oskuld.

Därmed inte sagt att pojken i denna historia ljuger, det är inte det som är min poäng.
Senast redigerad av StorStenen 2021-07-18 kl. 18:56.
Citera
2021-07-18, 19:06
Medlem
tokens avatar
Helrätt agerat. Som ung (mellanstadiet) slog jag också tillbaka på en ögontjänande mobbare men fullt synligt och öppet. Det satte stopp på allt efter lite livliga diskussioner. Mina föräldrar gav tummen upp efter jag fått berätta min version.
Citera
2021-07-18, 19:08
Medlem
Fettsugnings avatar
Även om jag tycker historian låter lite friserad så är den trots allt ett diskussionunderlag.

Jag tycker att din ståndpunkt är helt riktig. Man måste lära barn att stå upp för sig själva, detta kan ibland inbegripa användande av våld.

När det gäller lärare vill jag påpeka att alla lärare inte alls är vänster. Dock jobbar de i en värdegrundsinfekterad miljö vilket gör det svårt att avvika drastiskt från värdegrundstänket utan att förlora jobbet. Det är systemet det är fel på.
Citera
2021-07-18, 20:05
Medlem
alicia66s avatar
Vad fan händer? Lär föräldrarna barnen att slåss inte konstigt det ser ut dom det gör i skolan och samhället. Fy fan. Hoppas soc gör sitt jobb och tar barnet innan det är försent! Urk.
Citera
2021-07-18, 20:07
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddtapio
Nödvärnsrätten gäller såvitt jag vet även i skolan
Nödvärns rätten sträcker sig inte för att slå tillbaka. Larv.
Citera
2021-07-18, 20:07
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryLonsdale
Jag lär mina grabbar att aldrig slå någon - såvida de själva inte blir attackerade eller för att försvara någon annan. Om någon slår dem en gång, så är det helt ok att slå tillbaka två gånger.

Om någon är jobbig så ska de gå därifrån. Om någon är direkt aggressiv, så ska de försvara sig själva istället för att springa till en fröken/lärare.

Jag har sett hur ungar är idag och de är extremt respektlösa, inte bara mot sina föräldrar och lärare - men också andra barn. De spottar på varandra, kallar varandra könsord och är allmänt oförskämda. Vi snackar 7-åringar som skriker "fittunge" och "kukskalle" till lärare.

Nåväl.

Min äldsta grabb går i första klass och precis innan sommarlovet inträffade en incident.

Jag kom till skolan för att hämta upp honom, varvid en lärare står bredvid min son som ser ledsen ut och tittar ner i marken. Läraren säger att han "hamnat i lite gruff och slagit en annan pojke i klassen".

Sättet han sa det på, fick det att låta som att min grabb slagit den andra helt oprovocerat. Läraren står och pratar om att andra pojken blödde från munnen, att han är livrädd och att föräldrarna pratade om en eventuell polisanmälan. Min son står hela tiden och tittar ner i marken.

När läraren är klar, så frågar jag min son vad som hänt. Han tittar upp på mig och berättar att X (som jag hört om en del från min son och andra föräldrar) hade först dragit en tjej i håret och medvetet saboterat någon lek de höll på med. Min son hade då sagt att han inte får vara med om han inte slutar. Han fortsatte sabotera leken och min son sa då till honom att gå någon annanstans.

Den andra pojken knuffar då min grabb så att han ramlar på rumpan. När han ställer sig upp så slår pojken min grabb i ansiktet. Nu försöker läraren avbryta min son och säga något, men jag stoppar honom och säger att han ska få prata klart.

Min son berättar att han slog den här killen "några gånger" så att han föll till marken. Han låg kvar på marken och grät och skrek tills lärare kom. Min son hade tydligen givit honom en fläskläpp och det kom blod.

När han berättar klart, så tittar både läraren och pojken på mig i väntan på min reaktion och jag säger "okej, bra jobbat. Så då är det inga problem. Du gjorde rätt".

Läraren blir helt till sig och säger "va? men.. asså.. men du hörde väl att han slog X så att han började blöda?"

Ja, svarade jag. Han gav tillbaka till pojken som mobbade en tjej och som sedan slog min son. Jag har sagt till honom att slå tillbaka om någon slår honom, vilket han nu gjorde. Samtidigt gav jag tummen upp till min son, som skiner upp.

Det blir en kort diskussion med läraren som tycker att det är förfärligt och att vi "inte kan leva i ett sånt samhälle". Jag replikerade att vi lever i ett samhälle där en mobbare, uppenbarligen, tillåts trakassera de andra barnen i ett helt år utan att något görs. Först när han ger sig på fel person så blir det uppståndelse.

Det hela slutade med att vi kom överens om att rektorn skulle ringa mig.

På vägen hem fick lillkillen glass och bestämma vad vi skulle ha till middag.

Jag kommer aldrig vika mig när det gäller här och jag tycker att jag fostrar mina söner helt rätt. Troligtvis är flera barn och föräldrar i klassen glada över att den här snorungen äntligen åkte på däng.

Min fråga är vad ni andra på forumet tycker om min filosofi? Ska barn stå upp för sig själva och andra mot elaka människor, eller ska man få dem att springa och skvallra till fröken istället? Hur gör ni med era barn?

Du, min herre, har fattat galoppen. Bra gjort.
Känner så väl igen mig, min äldste grabb, numera vuxen, var nog lite halvt om halvt mobbad, snäll men dåligt konsekvenstänk & lite lättlurad som liten. Men turligt nog stor & stark.

När han beklagade sig över de som retade & lurade honom så bad jag honom klappa till dem på käften.
Han gjorde det, & den flög ju inte alls hos lärarna, så när han beklagade sig att lärarna säger att man ALDRIG NÅGONSIN får slå någon så upplyste jag honom att lärarna har fel, slår någon dig får du slå tillbaka, självförsvar kallas det.

Dock gillade han att slåss så han retade sina antagonister tills de attackerade & då sänkte han dem, nya samtal med lärare & rektor följde men jag hävdade att svensk lag gäller även i svensk skola & man får försvara sig mot brottsliga angrepp.

Det blev inget mer, ingen vågade längre attackera min grabb, & numera tränar han på hög nivå i MMA med planer på att tävla.

Kontentan av detta är att våld funkar för att lösa problem, vilket samtliga generationer före oss fattat & använt men som nu i någon slags kollektiv kulturmarxistisk amnesi ska försöka glömma...
Citera
2021-07-18, 20:09
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-gigante
enorm skillnad på aga och att få på moppo av ett annat barn (som du håller på och jävlas med)

och sen är att slå någon knappast någonting inlärt, att du påstår det visar bara hur rövboffande du är. Det är naturligt, ner till strukturen på ben och muskler, att bruka fysiskt våld mot fysiskt våld. Att inte göra det tyder på att barnet är undergivet och antagligen fysiologiskt/psykiskt skadat eller bara indoktrinerat.

Men såklart. Du har bättre koll än hela västvärldens samlade pedagogiska vetenskap. Våld är bra och härdar barnen att bli bättre medborgare.

Mena-mentalitet i sitt esse.
Citera
2021-07-18, 20:11
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vad fan händer? Lär föräldrarna barnen att slåss inte konstigt det ser ut dom det gör i skolan och samhället. Fy fan. Hoppas soc gör sitt jobb och tar barnet innan det är försent! Urk.
Vi lever in ett annat Sverige idag än i efterdyningarna av kårhusockupationen. Dags att vakna upp.

Och vad är urk med att lära sina barn att stå upp för sig och inte låta sig förnedras? Är du sinnessjuk?
Citera
2021-07-18, 20:22
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vi lever in ett annat Sverige idag än i efterdyningarna av kårhusockupationen. Dags att vakna upp.

Och vad är urk med att lära sina barn att stå upp för sig och inte låta sig förnedras? Är du sinnessjuk?
Detta är ett jävla o civiliserat apbeteende. Man kan stå upp för dig själv utan att slåss. Ni kan flytta hem till djungeln där ni prata detta språk. Jävla grott människor. Ta med era gangster ungar TACK!
Citera
2021-07-18, 20:25
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Detta är ett jävla o civiliserat apbeteende. Man kan stå upp för dig själv utan att slåss. Ni kan flytta hem till djungeln där ni prata detta språk. Jävla grott människor. Ta med era gangster ungar TACK!
Lider du av någon störning, utöver dyslexi?

Ingen har förespråkat angrepp, bara försvar. Vad förespråkar du, att svenne ska lägga sig platt för blatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in