2021-07-17, 18:46
Medlem
HarryLonsdales avatar
Jag lär mina grabbar att aldrig slå någon - såvida de själva inte blir attackerade eller för att försvara någon annan. Om någon slår dem en gång, så är det helt ok att slå tillbaka två gånger.

Om någon är jobbig så ska de gå därifrån. Om någon är direkt aggressiv, så ska de försvara sig själva istället för att springa till en fröken/lärare.

Jag har sett hur ungar är idag och de är extremt respektlösa, inte bara mot sina föräldrar och lärare - men också andra barn. De spottar på varandra, kallar varandra könsord och är allmänt oförskämda. Vi snackar 7-åringar som skriker "fittunge" och "kukskalle" till lärare.

Nåväl.

Min äldsta grabb går i första klass och precis innan sommarlovet inträffade en incident.

Jag kom till skolan för att hämta upp honom, varvid en lärare står bredvid min son som ser ledsen ut och tittar ner i marken. Läraren säger att han "hamnat i lite gruff och slagit en annan pojke i klassen".

Sättet han sa det på, fick det att låta som att min grabb slagit den andra helt oprovocerat. Läraren står och pratar om att andra pojken blödde från munnen, att han är livrädd och att föräldrarna pratade om en eventuell polisanmälan. Min son står hela tiden och tittar ner i marken.

När läraren är klar, så frågar jag min son vad som hänt. Han tittar upp på mig och berättar att X (som jag hört om en del från min son och andra föräldrar) hade först dragit en tjej i håret och medvetet saboterat någon lek de höll på med. Min son hade då sagt att han inte får vara med om han inte slutar. Han fortsatte sabotera leken och min son sa då till honom att gå någon annanstans.

Den andra pojken knuffar då min grabb så att han ramlar på rumpan. När han ställer sig upp så slår pojken min grabb i ansiktet. Nu försöker läraren avbryta min son och säga något, men jag stoppar honom och säger att han ska få prata klart.

Min son berättar att han slog den här killen "några gånger" så att han föll till marken. Han låg kvar på marken och grät och skrek tills lärare kom. Min son hade tydligen givit honom en fläskläpp och det kom blod.

När han berättar klart, så tittar både läraren och pojken på mig i väntan på min reaktion och jag säger "okej, bra jobbat. Så då är det inga problem. Du gjorde rätt".

Läraren blir helt till sig och säger "va? men.. asså.. men du hörde väl att han slog X så att han började blöda?"

Ja, svarade jag. Han gav tillbaka till pojken som mobbade en tjej och som sedan slog min son. Jag har sagt till honom att slå tillbaka om någon slår honom, vilket han nu gjorde. Samtidigt gav jag tummen upp till min son, som skiner upp.

Det blir en kort diskussion med läraren som tycker att det är förfärligt och att vi "inte kan leva i ett sånt samhälle". Jag replikerade att vi lever i ett samhälle där en mobbare, uppenbarligen, tillåts trakassera de andra barnen i ett helt år utan att något görs. Först när han ger sig på fel person så blir det uppståndelse.

Det hela slutade med att vi kom överens om att rektorn skulle ringa mig.

På vägen hem fick lillkillen glass och bestämma vad vi skulle ha till middag.

Jag kommer aldrig vika mig när det gäller här och jag tycker att jag fostrar mina söner helt rätt. Troligtvis är flera barn och föräldrar i klassen glada över att den här snorungen äntligen åkte på däng.

Min fråga är vad ni andra på forumet tycker om min filosofi? Ska barn stå upp för sig själva och andra mot elaka människor, eller ska man få dem att springa och skvallra till fröken istället? Hur gör ni med era barn?
Citera
2021-07-17, 18:53
Medlem
Jag har inte själv barn men tycker det låter rimligt att lära barn att slå tillbaka i självförsvar eller för att försvara någon annan. Det är dessutom helt inom lagen att använda våld för att försvara sig själv eller någon annan som blir attackerad, inom rimliga gränser såklart.
Citera
2021-07-17, 18:56
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryLonsdale
Jag lär mina grabbar att aldrig slå någon - såvida de själva inte blir attackerade eller för att försvara någon annan. Om någon slår dem en gång, så är det helt ok att slå tillbaka två gånger.

Om någon är jobbig så ska de gå därifrån. Om någon är direkt aggressiv, så ska de försvara sig själva istället för att springa till en fröken/lärare.

Jag har sett hur ungar är idag och de är extremt respektlösa, inte bara mot sina föräldrar och lärare - men också andra barn. De spottar på varandra, kallar varandra könsord och är allmänt oförskämda. Vi snackar 7-åringar som skriker "fittunge" och "kukskalle" till lärare.

Nåväl.

Min äldsta grabb går i första klass och precis innan sommarlovet inträffade en incident.

Jag kom till skolan för att hämta upp honom, varvid en lärare står bredvid min son som ser ledsen ut och tittar ner i marken. Läraren säger att han "hamnat i lite gruff och slagit en annan pojke i klassen".

Sättet han sa det på, fick det att låta som att min grabb slagit den andra helt oprovocerat. Läraren står och pratar om att andra pojken blödde från munnen, att han är livrädd och att föräldrarna pratade om en eventuell polisanmälan. Min son står hela tiden och tittar ner i marken.

När läraren är klar, så frågar jag min son vad som hänt. Han tittar upp på mig och berättar att X (som jag hört om en del från min son och andra föräldrar) hade först dragit en tjej i håret och medvetet saboterat någon lek de höll på med. Min son hade då sagt att han inte får vara med om han inte slutar. Han fortsatte sabotera leken och min son sa då till honom att gå någon annanstans.

Den andra pojken knuffar då min grabb så att han ramlar på rumpan. När han ställer sig upp så slår pojken min grabb i ansiktet. Nu försöker läraren avbryta min son och säga något, men jag stoppar honom och säger att han ska få prata klart.

Min son berättar att han slog den här killen "några gånger" så att han föll till marken. Han låg kvar på marken och grät och skrek tills lärare kom. Min son hade tydligen givit honom en fläskläpp och det kom blod.

När han berättar klart, så tittar både läraren och pojken på mig i väntan på min reaktion och jag säger "okej, bra jobbat. Så då är det inga problem. Du gjorde rätt".

Läraren blir helt till sig och säger "va? men.. asså.. men du hörde väl att han slog X så att han började blöda?"

Ja, svarade jag. Han gav tillbaka till pojken som mobbade en tjej och som sedan slog min son. Jag har sagt till honom att slå tillbaka om någon slår honom, vilket han nu gjorde. Samtidigt gav jag tummen upp till min son, som skiner upp.

Det blir en kort diskussion med läraren som tycker att det är förfärligt och att vi "inte kan leva i ett sånt samhälle". Jag replikerade att vi lever i ett samhälle där en mobbare, uppenbarligen, tillåts trakassera de andra barnen i ett helt år utan att något görs. Först när han ger sig på fel person så blir det uppståndelse.

Det hela slutade med att vi kom överens om att rektorn skulle ringa mig.

På vägen hem fick lillkillen glass och bestämma vad vi skulle ha till middag.

Jag kommer aldrig vika mig när det gäller här och jag tycker att jag fostrar mina söner helt rätt. Troligtvis är flera barn och föräldrar i klassen glada över att den här snorungen äntligen åkte på däng.

Min fråga är vad ni andra på forumet tycker om min filosofi? Ska barn stå upp för sig själva och andra mot elaka människor, eller ska man få dem att springa och skvallra till fröken istället? Hur gör ni med era barn?
Låter som ett fegt stolpskott till lärare.

Vet däremot inte om jag skulle lära mina barn att slåss, nej det skulle jag inte förresten, men det är klart att det kan vara svårt att låta bli om man själv eller någon annan blir angripen. I alla fall bra att lära barn att säga ifrån när någon bråkar med eller riktigt illa, mobbar en själv eller annan.

Har du pratat med rektorn än?
Citera
2021-07-17, 19:14
Medlem
HarryLonsdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Vet däremot inte om jag skulle lära mina barn att slåss, nej det skulle jag inte förresten, men det är klart att det kan vara svårt att låta bli om man själv eller någon annan blir angripen. I alla fall bra att lära barn att säga ifrån när någon bråkar med eller riktigt illa, mobbar en själv eller annan.

Definitivt. Han är en tam och timid besserwisser, som jag misstänker är väldigt, väldigt PK.

Jag har hört på omvägar att någon förälder klagat inför den här läraren om pojken som åkte på stryk. Läraren svarade något i stil med "de andra barnen måste lära sig att ha mer förståelse och ha överseende när han blir lite energisk". Energisk i det här fallet betyder aggressiv, våldsam och elak.

Ja, om jag hade hört att min son mobbat någon eller slagits utan anledning, så hade min reaktion varit en helt annan.

Nix, läraren sa att rektorn kommer att kontakta mig - vilket jag välkomnade. Han sa det ungefär som ett hot, "du kommer att få se när rektorn hör om det" ungefär. När jag sa att jag väntar med spänning på samtalet så verkade han få syntax error, helt slut på ord.

Inte ett samtal än och jag misstänker att jag inte kommer få något heller.
Citera
2021-07-17, 19:17
Medlem
Det låter som hela min skolgång från åk 1-6. Det spelade ingen roll om jag hade slagit en elev eller behövt stå och veva vilt mot 4 andra. Det var alltid jag som fick skit då jag blev en okontrollerbar maskin i såna lägen vilket ledde till att de andra blev skadade och jag klarade mig bra. Svensk skola har alltid varit fulla med tafatta hippies till lärare.

Jag fick dock aldrig chansen att själv berätta om min syn på det hela vilket har betytt att mina föräldrar har trott att jag var en våldsam ligist i min barndom trots att det alltid handlat om att jag försvarat mig själv eller någon annan.

Min son ska snart börja skolan och jag kommer reagera exakt som TS. Ingen ska försöka sätta sig på min son och tro att dom kan göra det ostraffat, och sett till hans fysik så kommer nog ingen kunna göra det heller, han är en riktigt robust pjäs 😄
Citera
2021-07-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonafnorr
Jag har inte själv barn men tycker det låter rimligt att lära barn att slå tillbaka i självförsvar eller för att försvara någon annan. Det är dessutom helt inom lagen att använda våld för att försvara sig själv eller någon annan som blir attackerad, inom rimliga gränser såklart.

Helt inom lagboken ja.
Inte helt inom lagen.

Finns gott om personer som fälls som handlat i nödvärn.
Citera
2021-07-17, 19:36
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryLonsdale
Definitivt. Han är en tam och timid besserwisser, som jag misstänker är väldigt, väldigt PK.

Jag har hört på omvägar att någon förälder klagat inför den här läraren om pojken som åkte på stryk. Läraren svarade något i stil med "de andra barnen måste lära sig att ha mer förståelse och ha överseende när han blir lite energisk". Energisk i det här fallet betyder aggressiv, våldsam och elak.

Ja, om jag hade hört att min son mobbat någon eller slagits utan anledning, så hade min reaktion varit en helt annan.

Nix, läraren sa att rektorn kommer att kontakta mig - vilket jag välkomnade. Han sa det ungefär som ett hot, "du kommer att få se när rektorn hör om det" ungefär. När jag sa att jag väntar med spänning på samtalet så verkade han få syntax error, helt slut på ord.

Inte ett samtal än och jag misstänker att jag inte kommer få något heller.
Du skötte väl det hyggligt men du hade kunnat luta dig mer in i situationen. Till exempel hängt upp dig på att din son blivit knuffad och sagt att det är du som ska polisanmäla för misshandel och att din son agerade i nödvärn. Vilket är tillåtet i Sverige. Du hade också kunnat fråga varför de inte har koll på barnen bättre än att de börjar slåss. Det finns nästan inga våldsamma situationer som inte har föregåtts av tydliga tecken på att saker eskalerar. De kanske inte har rätt utbildning på skolan? Vad har ni för utbildning egentligen? Hur arbetar ni för att förebygga våld? Har ni en handlingsplan? Varför informerades du inte direkt utan först när du skulle hämta din son? Vilket stöd fick din son efter händelsen? Hur kommer saken hanteras efteråt? Debriefing med de inblandade?

Jag tycker oftast anfall är bästa försvar. Som du ju praktiserade i det här fallet. Bra jobbat.
Citera
2021-07-17, 19:37
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Helt inom lagboken ja.
Inte helt inom lagen.

Finns gott om personer som fälls som handlat i nödvärn.
Ingen som går i första klass dock.
Citera
2021-07-17, 19:37
Medlem
Din son gjorde rätt, så även du.
Citera
2021-07-17, 19:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Kanske så. Alternativt ännu en förälder som fått absoluta sanningen av just sitt barn, en långrandig variant av "det var han som började", och minsann vet hur det ligger till - dvs eskalera problemet.
Citera
2021-07-17, 19:41
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Jag tycker du agerat helt korrekt, din son likaså.

Den där läraren kan ni dock få problem med i framtiden, det är en sån där feg råtta som viker sig för mobbare och försöker sätta käppar i hjulet för de som gör rätt.

Du bör prata med din son efter varje skoldag för att höra vad specifikt den här läraren har hållt med och sagt, tror att läraren kommer försöka hjärntvätta din son till att bli en feg jävel som läraren själv.

Rektorn lär ta parti med läraren då rektorer i Sverige är till största del såna här avskum, därför det ser ut som det gör i skolor där mobbare och babbar får terrorisera fritt.
Så jävla vidriga vänstermänniskor försöker skapa små grå NPC:er, precis som de själva.

Som sagt ha jävligt god koll på lärarhelvetet i framtiden.
Citera
2021-07-17, 19:43
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

En mobbare är en mobbare och mobbare förstår bara det språk de själv använder...

Bra gjort av lillkillen.. slå ALDRIG först men om någon ger sig på dig försvar dig hårt och bestämt.

Att många lärare är sabbade av "värdegrunden" och tappat kompassen vad som är rätt och fel vet vi sedan länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in