• 1
  • 2
2006-06-02, 10:34
Medlem
Cluniuns avatar
Har ett par öringar i frysen och hade tänkt ställa till me lite partaj imorgon och bjuda på dessa.. Har dock lessnat på det gamla vanliga dill,salt,citron köret så jag undrar om nån har något tips på vad man kan göra me dessa gynnare?
Citera
2006-06-02, 12:00
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cluniun
Har ett par öringar i frysen och hade tänkt ställa till me lite partaj imorgon och bjuda på dessa.. Har dock lessnat på det gamla vanliga dill,salt,citron köret så jag undrar om nån har något tips på vad man kan göra me dessa gynnare?

Här kanske? lite udda men va då??

http://www.herjedalen.se/kommunservi...427fff969.html
Citera
2006-06-02, 13:37
Medlem
Andrees avatar
Mitt tips är följande:

Rensa fisken från inälvor, fyll den sedan med fetaost, rosépeppar och basillika.
Pressa rikligt med limejuice över fisken och därefter häller du på olivolja.
lägg allt på en bakplåt, med folie över, sedan in i ugnen på 225grader i cirka 40minuter. Självklart tar av folien efter 35minuter.
Servera med potatisducheér och räkor stekta i skirrat smör.
Citera
2006-06-02, 13:41
Bannlyst
Rensa fisken. Strö havssalt i bukhålan + en liten klick smör kanske.
Stoppa buken full med färsk basilika. Krossa några pepparkorn av valfri sort över, och pressa limejuice över hela kalaset. Låt marinera en halvtimme - det räcker.. linda in i folie och släng på grillen eller direkt på elden! Till detta bakad potatis, också tillagad i folie, serverad med gräddfil med klippt gräslök och persilja och dill. Nedsköljes med iskall pilsner - företrädesvis tjeckisk sådan
Citera
2006-06-02, 20:19
Medlem
Cluniuns avatar
sweet.. mmm

låter bra.. tror man gör en av varje!
tackar tackar
Citera
2006-06-02, 20:39
Medlem
d_hs avatar
Ah! Delikat ämne det här. Finns det något svenskare och somrigare än dessa firrar? Hur du än förbereder dem så minns att de skall halstras eller rökas såhär i grilltider! Och får jag sedan skjuta in ett litet familjetips: Vitlök! Nehej? Inte till fisk nej? Jo, det är suveränt även om det låter knepigt
Citera
2006-06-03, 11:38
Medlem
Bråkmakarns avatar
Stek den snabbt och pensla den med smör, örter, citronsaft och salt och kör den klart i ugnen
Citera
2006-06-03, 12:06
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d_h
Ah! Delikat ämne det här. Finns det något svenskare och somrigare än dessa firrar? Hur du än förbereder dem så minns att de skall halstras eller rökas såhär i grilltider! Och får jag sedan skjuta in ett litet familjetips: Vitlök! Nehej? Inte till fisk nej? Jo, det är suveränt även om det låter knepigt

Håller med att vitlök är suveränt till fisk, speciellt laxfiskar.. (lax, öring, röding, sik, harr och regnbåge)
Jag brukar alltid först ta ur fisken, fjälla och skölja noga, salta fisken och ha på lite socker, skiva vitlök och ha i.. Lägga i en ungsfast form, på med smörklickar i och på fisken.. In i ungen 200 grader tills den är färdig (givetvis beror det på tjocklek och storlek på fisken). Vill man så kan man göra en sås av skyn.. Då tar man ut fisken strax innan den är färdig, häller på grädde och ställer in fisken i ungen igen tills den är färdig. Är med dillkokt färskpotatis..
Ljuvigt gott!!
Citera
2006-06-03, 12:33
Medlem
d_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Håller med att vitlök är suveränt till fisk, speciellt laxfiskar.. (lax, öring, röding, sik, harr och regnbåge)
Jag brukar alltid först ta ur fisken, fjälla och skölja noga, salta fisken och ha på lite socker, skiva vitlök och ha i.. Lägga i en ungsfast form, på med smörklickar i och på fisken.. In i ungen 200 grader tills den är färdig (givetvis beror det på tjocklek och storlek på fisken). Vill man så kan man göra en sås av skyn.. Då tar man ut fisken strax innan den är färdig, häller på grädde och ställer in fisken i ungen igen tills den är färdig. Är med dillkokt färskpotatis..
Ljuvigt gott!!

Att fjälla en öring låter kanske lite överambitiöst Måste väl dock göras med sik och harr. (Skjuter bara in det så ingen tror att det är nödvändigt). Angående såsen så brukar jag ta skyn i en kastrull, hälla i lite mjölk, vitt vin och pressa i en citron, därefter peppra och reda av. Kanongott

Åh, färskpotatis. Kom ihåg att vi hade ett potatisland hemma när jag var en liten pilt. Jag och pappa brukade äta de första som kom upp en fin sommarkväll med lite skirat smör och ett glas mjölk var
Citera
2006-06-03, 14:31
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d_h
Att fjälla en öring låter kanske lite överambitiöst Måste väl dock göras med sik och harr. (Skjuter bara in det så ingen tror att det är nödvändigt). Angående såsen så brukar jag ta skyn i en kastrull, hälla i lite mjölk, vitt vin och pressa i en citron, därefter peppra och reda av. Kanongott

Åh, färskpotatis. Kom ihåg att vi hade ett potatisland hemma när jag var en liten pilt. Jag och pappa brukade äta de första som kom upp en fin sommarkväll med lite skirat smör och ett glas mjölk var

Jag fjällar all nästan min fisk.. tycker att smaken blir godare då..
Citera
2006-06-03, 16:56
Medlem
d_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Jag fjällar all nästan min fisk.. tycker att smaken blir godare då..

Vad jag vet har öring, röding, lax och regnbåge skinn. Var nere och kollade i frysen till och med. Visst det är nog väldigt fina fjäll egentligen, men går det ens att fjälla dem eller är det så att man slipar bort huden? Måste testa. Hursomhelst fjällar jag bara aborrar, sik och harr.
Citera
2006-06-03, 17:15
Medlem
snapcases avatar
Har goda erfarenheter av öring i rökpåse. Det blir en riktigt fin smak på den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in