• 1
  • 2
2006-06-03, 17:19
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d_h
Vad jag vet har öring, röding, lax och regnbåge skinn. Var nere och kollade i frysen till och med. Visst det är nog väldigt fina fjäll egentligen, men går det ens att fjälla dem eller är det så att man slipar bort huden? Måste testa. Hursomhelst fjällar jag bara aborrar, sik och harr.

Givetvis går det att fjälla dessa fiskar och visst har de fjäll. Det märker jag bara då jag hanterar den fisk som jag säljer (regnbåge, röding, lax)..
Men visst, sikar har större fjäll..
Citera
2006-06-04, 02:07
Medlem
d_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Givetvis går det att fjälla dessa fiskar och visst har de fjäll. Det märker jag bara då jag hanterar den fisk som jag säljer (regnbåge, röding, lax)..
Men visst, sikar har större fjäll..

Om du är fiskhandlare tror jag dig. Givetvis skall jag då börja fjälla även öring om du påstår att det smakar bättre så Men att sik och harr är laxfiskar vill jag motsätta mig. Har de ens "salmo" som familjenamn i det latinska namngivningssystemet? Ursäkta om jag gör bort mig '

Edit: Jo det gjorde jag! Harr och sik ÄR i högsta grad laxfiskar!
Citera
2015-07-05, 13:29
Medlem
Bumpar denna tråd. Itsället för att göra en ny likadan tråd

Bästa tillagningssätt på Två öringar, och två harrar?

En harr är vinterfisk, dem andra fiskarna är tagna nu på sommaren. Rensade och ligger i frysboxen i väntan på att bli tillagade....

Gärna steg för steg, då Jag är ungkarl och saknar all kunskap vad matlagning innebär (om inte falukorv och makaroner klassas som matlagning har Jag noll kunskap )

Har på känsla att dem kommer ligga på grillen nu till helgen med några kalla öl på altanen, Men har tillgång till finsalt alltså inte det riktigt grova,

Ge gärna förslag! Steg för steg som sagt, riktig nybörjare...

///
Citera
2015-07-05, 18:11
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Bumpar denna tråd. Itsället för att göra en ny likadan tråd

Bästa tillagningssätt på Två öringar, och två harrar?

En harr är vinterfisk, dem andra fiskarna är tagna nu på sommaren. Rensade och ligger i frysboxen i väntan på att bli tillagade....

Gärna steg för steg, då Jag är ungkarl och saknar all kunskap vad matlagning innebär (om inte falukorv och makaroner klassas som matlagning har Jag noll kunskap )

Har på känsla att dem kommer ligga på grillen nu till helgen med några kalla öl på altanen, Men har tillgång till finsalt alltså inte det riktigt grova,

Ge gärna förslag! Steg för steg som sagt, riktig nybörjare...

///

Att röka är ju klart godast. Annars är ju att helgrilla firrarna klart enklast. Bara att salta och peppra fiskarna en stund, minst en kvart innan du slänger fiskarna på en inte allt för varm grill. Finsalt funkar bättre än grovsalt, salta både på in- och utsida av fisken. Vänd fisken en gång. När ryggfenan lossnar lätt, då är firren färdig.

Behöver inte vara svårare än så. Enklast brukar vara godast när det kommer till fisk.
Senast redigerad av JerryCotton 2015-07-05 kl. 18:15.
Citera
2015-07-06, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Att röka är ju klart godast. Annars är ju att helgrilla firrarna klart enklast. Bara att salta och peppra fiskarna en stund, minst en kvart innan du slänger fiskarna på en inte allt för varm grill. Finsalt funkar bättre än grovsalt, salta både på in- och utsida av fisken. Vänd fisken en gång. När ryggfenan lossnar lätt, då är firren färdig.

Behöver inte vara svårare än så. Enklast brukar vara godast när det kommer till fisk.

Tack så mycket! Blir att göra som du sa, Fisken är i frysen men tänkte grilla på lördag så slänger nog upp dem från frysen på Fredag , Detta med mängden salt Gissar Jag att Jag får prova mig fram.

Tack än engång!
Citera
2015-07-06, 06:33
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Tack så mycket! Blir att göra som du sa, Fisken är i frysen men tänkte grilla på lördag så slänger nog upp dem från frysen på Fredag , Detta med mängden salt Gissar Jag att Jag får prova mig fram.

Tack än engång!

Salta lite mer än du tror att det behövs då det handlar om hel fisk. Fast det där med salt är ju en smaksak.

Lycka till!
Senast redigerad av JerryCotton 2015-07-06 kl. 06:47.
Citera
2016-05-13, 09:20
Medlem
pubisboys avatar
Tillagade två rödingar till brorsans födelsedag häromdagen.

salt o peppar på ut- och insidan.
Fyllde bukarna med några rejäla smörklickar och dill. Rullade in i folie o stoppade i ugnen, 200 grader en 30-35 minuter.

Himmelskt enkelt o gott.
Citera
2016-05-13, 19:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubisboy
Tillagade två rödingar till brorsans födelsedag häromdagen.

salt o peppar på ut- och insidan.
Fyllde bukarna med några rejäla smörklickar och dill. Rullade in i folie o stoppade i ugnen, 200 grader en 30-35 minuter.

Himmelskt enkelt o gott.
Det lät jäkligt gott du.

Om man kan få föreslå något så dutta i lite vitt vin bara någon ½-1 dl så har du en färdig sås som du kan hälla ur folien och hälla över potatisen eller vad du nu serverar till fisken.
Där får du alla goa smakerna från fisken, smöret, vinet och dillen koncentrerade.
Brukar bli en riktigt smarrig sås till rätten.

Kan även rekommendera att man tillagar potatisen/fänkål/schalottenlök/dill eller vilka grönsaker/örter man nu vill ha till i ett foliepaket med peppar, salt, smör och en dutt vin i. Brukar bli toppen imho.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in