2022-08-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Peak Inflation?

Då såg siffrorna från UK? Och läst prognoserna om energipriser i vinter?

https://tradingeconomics.com/united-states/core-inflation-rate

https://www.investopedia.com/terms/c/coreinflation.asp

"Core inflation is important because it's used to determine the impact of rising prices on consumer income."

En persons spenderande är en annan persons inkomst. Höga energipriser driver ned inflationen, eftersom folk håller hårt i plånboken. Lägre inflation = gladare börs, tror jag är tolkningsföreträdet. Att höja räntorna gör inte energi billigare, det tar bara knäcken på ekonomin.

Därav tror jag fastigheter kommer bli vinnare på en annars sur börs, i spannet 6-12 mån. Om börsen backar -30% och bolag som SBB presterar 0% under samma tidsperiod är det ju bra liksom.

edit: För att tydliggöra, core inflation är alltså ett viktigt mått i "vanliga fall" när eneripriserna inte är så fucked up som de är just nu. Jag skulle säga att det då blir en extra viktig metric för att förstå helheten av ekonomin. Folk spenderar mindre för att betala elräkningen, men bostadsbolag gynnas av att inte räntan stiger så mycket mer (som i nivåer som krossar även fastighetsbolag. T.ex. SBB täcknade ju idag nytt 25-års avtal med en kommun, där har du stabila kassaflöden).
Senast redigerad av DamnStonks 2022-08-19 kl. 23:11.
Citera
2022-08-20, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
https://tradingeconomics.com/united-states/core-inflation-rate

https://www.investopedia.com/terms/c/coreinflation.asp

"Core inflation is important because it's used to determine the impact of rising prices on consumer income."

En persons spenderande är en annan persons inkomst. Höga energipriser driver ned inflationen, eftersom folk håller hårt i plånboken. Lägre inflation = gladare börs, tror jag är tolkningsföreträdet. Att höja räntorna gör inte energi billigare, det tar bara knäcken på ekonomin.

Därav tror jag fastigheter kommer bli vinnare på en annars sur börs, i spannet 6-12 mån. Om börsen backar -30% och bolag som SBB presterar 0% under samma tidsperiod är det ju bra liksom.

edit: För att tydliggöra, core inflation är alltså ett viktigt mått i "vanliga fall" när eneripriserna inte är så fucked up som de är just nu. Jag skulle säga att det då blir en extra viktig metric för att förstå helheten av ekonomin. Folk spenderar mindre för att betala elräkningen, men bostadsbolag gynnas av att inte räntan stiger så mycket mer (som i nivåer som krossar även fastighetsbolag. T.ex. SBB täcknade ju idag nytt 25-års avtal med en kommun, där har du stabila kassaflöden).
Du kan ha rätt men naturligtvis måste man höja räntan från den löjliga minus räntan vi levt med för länge? SBB kanske kan bli bra som en aktie?
Citera
2022-08-28, 01:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Hagströmer klockrent om SBB, "hela affärsidén är absurd"... (se fr 8.30 in)

https://www.youtube.com/watch?v=at4KhQyNfes
Citera
2022-08-28, 01:57
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hagströmer klockrent om SBB, "hela affärsidén är absurd"... (se fr 8.30 in)

https://www.youtube.com/watch?v=at4KhQyNfes

Jag tycker att hans kommentar är absurd. Klart att det finns puckade politiker med puckade beslut. Men om kommunen säljer en fastighet för att frigöra kapital för att bygga nya fastigheter borde väl vara bra för alla?

Jag tror helt klart inte att kommunerna är de bästa förvaltarna osv, skiljer ju sig säkerligen mellan de olika kommunerna men generellt är de kassa på AB (även kassa på mycket annat).
Citera
2022-08-28, 15:04
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Ja det är ju en liten röd flagga, men det är ju nu (läs ca en månad sedan), man ska belåna sig om man ska det. Med 8% belåning har jag möjlighet att hålla mig ifrån margin call i 99.9999% av alla situationer, skulle behöva bli av med jobbet, både jag och frugan, så att vi måste käka upp vår buffert och inte kan skjuta in den + att aktierna måste ner typ 80%. Så jag känner mig trygg med min lilla hävstång.

Jag tror att vindarna vänder nu, blir nog ingen lågkonjunktur, jag är lite av tom-tvärtom, när alla sade att det blir ingen inflation positionerade jag mig för inflation, nu när alla säger att det kommer vara hög inflation för evigt, positionerar jag mig för att den ska ta slut ganska snart. Dessa jävla profeter och tyckare har ju fel varenda gång, inte bara fel, utfallet blir allt som oftast precis tvärt om vad de säger.

Min portfölj passerade idag 0-an igen och är på plus för året Så jag är inte alls orolig. Det blir bra det här.

Ta det lite försiktigare men jag tycker du har gjort bra beslut. En farlig grej i världsekonomin förutom inflationen är med Kina, bostadsmarknaden eller spekulationsmarkanden hur de bygger luftslott men också att privata investere bojkottat sina betalningar, men det är inte allt, småbankerna har blockerat uttag och småköp för sina kunder då de själva spekulerat för mycket. Lösningen kan också komma från staten som bara går in, tar över allt och lägger fram pengarna som behövs. Känns dock osäkert.

Känns som de stora makrohändelserna ligger på det negativa raden. Samt vem vinner av positiva och negativt folk. Ponera att mänskligheten är 80% positiva till livet men ändå syns all "skit "överallt trots att det egentligen inte är majoriteten av händelser som sker i världen.

Trevligt med den lilla uppgången som var, ner igen till i stort sett samma nivå som lägsta igen (för mig). Känns tråkigt. Jag har förlorat i HM och Telenor.

Till SBB är jag inte lika kritisk till längre.
Citera
2022-08-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hagströmer

Den gubben ska man lyssna på fler intervjuer med innan man bildar sig en uppfattning. Hagströmer lever i sin egen ding-ding värld.
Citera
2022-08-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Hagströmer lever i sin egen ding-ding värld.
När Hagströmer pratade om SBB i ditv tyckte han att bolaget inte skulle vara på börsen eftersom de inte är tillräckligt transparenta - samtidigt som han är ordförande i en SPAC
Citera
2022-08-29, 06:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Jag tycker att hans kommentar är absurd. Klart att det finns puckade politiker med puckade beslut. Men om kommunen säljer en fastighet för att frigöra kapital för att bygga nya fastigheter borde väl vara bra för alla?

Jag tror helt klart inte att kommunerna är de bästa förvaltarna osv, skiljer ju sig säkerligen mellan de olika kommunerna men generellt är de kassa på AB (även kassa på mycket annat).
Det absurda är att tro att det är hjärnkirurgi att förvalta en offentlig fastighet. Till och med en liten kommun har ett antal fastigheter de behöver använda och kan anställa personal för att sköta fastigheterna om så är. Affärsidén är att en korrupt sosse med hjälp av andra korrupta sossar mjölkar kommuner på pengar.
Citera
2022-08-29, 08:51
Medlem
Jag tänkte köpa in mig idag. Vad säger ni?
Citera
2022-08-29, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumstockswe

Det blir fortsatt svängigt.
Citera
2022-08-29, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tumstockswe

NEJ!! Vänta ett tag
Citera
2022-09-05, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
NEJ!! Vänta ett tag

Hur länge är ett tag?

På en vecka -10% så nu kostar SBB 15.40 kr.

På vilken nivå ska man enligt dig köpa?
Mao hur lågt kommer SBB att sjunka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in