2022-08-10, 16:18
Moderator
OceanDeeps avatar
Ja, stackars korkade kommuner som sålt till ett fastighetsbolag.

Det betyder ju tvärtom att SBB gjort en bra affär.

Jag har köpt tillbaka lite aktier.

Man ska inte äga bara en aktie som pappan sin utan kanske 25 och eller blanda in lite fonder också.

Dollarlånet som SBB tagit, även om det är en liten andel (tror jag) kan också vara en fördel om dollar går ner till 8kr. Det betyder att om de lånat dollar när värdet var högt så betalar de mindre tillbaka i kronor mätt om dollarn går ner i värde. (Har jag fattat detta rätt här???), normalt sätt är det ju högre risk att ta lån i annan valuta. Man tar ju inte huslån i dollar om man inte förstår riskerna när man bor i Sverige.
Citera
2022-08-11, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Ja, stackars korkade kommuner som sålt till ett fastighetsbolag.

Det betyder ju tvärtom att SBB gjort en bra affär.

Jag har köpt tillbaka lite aktier.

Man ska inte äga bara en aktie som pappan sin utan kanske 25 och eller blanda in lite fonder också.

Dollarlånet som SBB tagit, även om det är en liten andel (tror jag) kan också vara en fördel om dollar går ner till 8kr. Det betyder att om de lånat dollar när värdet var högt så betalar de mindre tillbaka i kronor mätt om dollarn går ner i värde. (Har jag fattat detta rätt här???), normalt sätt är det ju högre risk att ta lån i annan valuta. Man tar ju inte huslån i dollar om man inte förstår riskerna när man bor i Sverige.
Det är nära min filosofi med med att äga flera aktier.

Vad gäller lånen i dollar är det ju en helt korrekt tolkning. Lite som inflationen med som "äter upp" lånen då pengarna blir mindre värda även om räntan motarbetar det många gånger.

Det jag skulle vilja se på dessa nivåer är fler insyns köp för det skulle stärka min uppfattning om att de själva fortfarande tror på bolaget. Men sen har det ju varit få insyns sälj även.
Senast redigerad av Truefighter 2022-08-11 kl. 06:03.
Citera
2022-08-11, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Det är nära min filosofi med med att äga flera aktier.

Vad gäller lånen i dollar är det ju en helt korrekt tolkning. Lite som inflationen med som "äter upp" lånen då pengarna blir mindre värda även om räntan motarbetar det många gånger.

Det jag skulle vilja se på dessa nivåer är fler insyns köp för det skulle stärka min uppfattning om att de själva fortfarande tror på bolaget. Men sen har det ju varit få insyns sälj även.
Det är ju inte möjligt eftersom insiders snarare får sälja beroende på margin call.
Allt SBB (inkl deras företrädare) någonsin företagit sig är bekostat med lån. Det är ju därför aktien har sjunkit så enormt.
Aktien måste stiga betydligt mer för att du ska se insynsköp. Man måste först ha låneutrymme på befintliga aktier.
Citera
2022-08-11, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Det är ju inte möjligt eftersom insiders snarare får sälja beroende på margin call.
Allt SBB (inkl deras företrädare) någonsin företagit sig är bekostat med lån. Det är ju därför aktien har sjunkit så enormt.
Aktien måste stiga betydligt mer för att du ska se insynsköp. Man måste först ha låneutrymme på befintliga aktier.
Vi har sett ett exempel på ett sälj på grund av hög belåning men alla lär väl inte vara i samma dilemma. Att bolaget i sig har en relativt hög belåning är ju en annan sak fast även där gör de ju åtgärder för att minska den. Slutsatsen blir hur som helst att ta det försiktigt med belåning som är en devis jag själv lever efter.
Citera
2022-08-11, 07:47
Medlem
Citat:
Vi har sett ett exempel på ett sälj på grund av hög belåning men alla lär väl inte vara i samma dilemma. Att bolaget i sig har en relativt hög belåning är ju en annan sak fast även där gör de ju åtgärder för att minska den. Slutsatsen blir hur som helst att ta det försiktigt med belåning som är en devis jag själv lever efter.
Jag är själv fullbelånad. Du måste leva lite.
15m på kåken och 7.5m i portföljen. Lånat. Känns bra.
Citera
2022-08-11, 08:04
Medlem
Citat:
Känns det bra så okej! Antar att jag missar en del hävstång men lite oroliga tider nu.
Kan tänkas att SBB är värt en chans post i alla fall men jag har en balanserad portfölj. Nå vi får vi väl hoppas på bättre tider och inflations siffrorna i USA kom in lite lägre främst för lägre oljepriser fast när det blir lite kallare väder kanske det blir etter värre rent allmänt sett?
Senast redigerad av Truefighter 2022-08-11 kl. 08:29.
Citera
2022-08-12, 00:16
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:

Intressanta är väl kanske belåningsgrad? Om du har 100 millar i portföljen är ju inte 7,5m så mycket. Jag har en ganska liten balle så ca 8% belåning får räcka för mig för tillfället.

Intressant nu när inflationen ser ut att få en liten vändning, kanske kan stoppa räntehöjningar och få en liten boost i sbb.
Citera
2022-08-12, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Intressanta är väl kanske belåningsgrad? Om du har 100 millar i portföljen är ju inte 7,5m så mycket. Jag har en ganska liten balle så ca 8% belåning får räcka för mig för tillfället.

Intressant nu när inflationen ser ut att få en liten vändning, kanske kan stoppa räntehöjningar och få en liten boost i sbb.
Att folk belånar sig i dessa tider ger en liten röd flagga för mig. Men jag hoppas få en rejäl varning från Morgan Stanley innan det är dags att dra sig ut.
Citera
2022-08-12, 07:06
Medlem
Citat:
Att folk belånar sig i dessa tider ger en liten röd flagga för mig. Men jag hoppas få en rejäl varning från Morgan Stanley innan det är dags att dra sig ut.
Dom var ju den enda storbank att skriva att inflationen inte hade toppat.
Citera
2022-08-12, 10:06
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:

Ja det är ju en liten röd flagga, men det är ju nu (läs ca en månad sedan), man ska belåna sig om man ska det. Med 8% belåning har jag möjlighet att hålla mig ifrån margin call i 99.9999% av alla situationer, skulle behöva bli av med jobbet, både jag och frugan, så att vi måste käka upp vår buffert och inte kan skjuta in den + att aktierna måste ner typ 80%. Så jag känner mig trygg med min lilla hävstång.

Jag tror att vindarna vänder nu, blir nog ingen lågkonjunktur, jag är lite av tom-tvärtom, när alla sade att det blir ingen inflation positionerade jag mig för inflation, nu när alla säger att det kommer vara hög inflation för evigt, positionerar jag mig för att den ska ta slut ganska snart. Dessa jävla profeter och tyckare har ju fel varenda gång, inte bara fel, utfallet blir allt som oftast precis tvärt om vad de säger.

Min portfölj passerade idag 0-an igen och är på plus för året Så jag är inte alls orolig. Det blir bra det här.
Citera
2022-08-12, 10:35
Bannlyst
Det smartaste SBB-ägare kan göra är att sälja skräpet på uppstuds och gå vidare. Det finns många bra bolag undvik fallande knivar.
Citera
2022-08-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Det blir bra det här.

Vad blir bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto