2022-07-20, 19:07
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ja det ser inte bra ut. Jag sålde mitt lilla innehav innan stängning för att köpa andra aktier. Men han kan ju ha personliga anledningar till säljet?

Jag försöker själv sätta mig in i den position att om jag ägde en aktie som jag ansåg var gravt undervärderad. Jag hade försökt göra allt jag kan för att inte sälja i sådant läge. Behöver jag köpa hus väntar jag med det, eller ny bil etc. För någon med så mycket pengar investerad blir ju försäljningen en jättestor förlustaffär. Min tolkning blir tyvärr då att han inte anser att bolaget är så gravt undervärderad, dessvärre. Av vilken anledning, det vet jag inte, men en faktor kan vara det besvärliga Ilja Invest-ägandet, ev hund begraven, etc.

Några tänkbara faktorer (i själva verket har vi ingen aning):
1) Bolaget är inte gravt undervärderat såsom det ser ut på pappret.
2) Besvärlig ägarposition.
3) Margin call. Det som talar för detta är att försäljningen skedde på botten! Jag ser att Vice VD har befattningar i flera bolag: https://www.allabolag.se/befattningshavare/karl-krister-karlsson/49f9789962a16fcbde18d01f63e88dfb Kanske kan vi gräva för att se om aktierna är belånade?

^^ Av ovanstående så kan vi aktieägare hoppas på förklaring nummer 3. Annars är det skit, så att säga. Det bästa är faktiskt om Ilja Invest går i konkurs så att någon annan i ledningen för ta tag i rodret och städa upp den finansiella situationen. Ilja verkar vara extremt riskbenägen. Det funkar bra i goda tider, men i såna här oroliga tider skiter det sig. Dvs han är motsatsen till Hufvudstaden/Lundberg.
Senast redigerad av r4ll3 2022-07-20 kl. 19:12.
Citera
2022-07-20, 19:19
Medlem
r4ll3s avatar
Vet ej om detta är for real:
https://twitter.com/BakilAlward/status/1549799634129887243?t=-c_oqSvyu6ajtwPCTIXn9A&s=07&fbclid=IwAR31CI5ryjxryY Gx4qToABt7KIiXxPcFEkqOovB9-qRyYbhXCemvtxzBcN8

Om det mailet stämmer är det marginal call? Då kan man lugna sig lite om det stämmer. Dock styrker det att ledningen är väldigt riskbenägna människor.
Citera
2022-07-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Jag försöker själv sätta mig in i den position att om jag ägde en aktie som jag ansåg var gravt undervärderad. Jag hade försökt göra allt jag kan för att inte sälja i sådant läge. Behöver jag köpa hus väntar jag med det, eller ny bil etc. För någon med så mycket pengar investerad blir ju försäljningen en jättestor förlustaffär. Min tolkning blir tyvärr då att han inte anser att bolaget är så gravt undervärderad, dessvärre. Av vilken anledning, det vet jag inte, men en faktor kan vara det besvärliga Ilja Invest-ägandet, ev hund begraven, etc.

Några tänkbara faktorer (i själva verket har vi ingen aning):
1) Bolaget är inte gravt undervärderat såsom det ser ut på pappret.
2) Besvärlig ägarposition.
3) Margin call. Det som talar för detta är att försäljningen skedde på botten! Jag ser att Vice VD har befattningar i flera bolag: https://www.allabolag.se/befattningshavare/karl-krister-karlsson/49f9789962a16fcbde18d01f63e88dfb Kanske kan vi gräva för att se om aktierna är belånade?

^^ Av ovanstående så kan vi aktieägare hoppas på förklaring nummer 3. Annars är det skit, så att säga. Det bästa är faktiskt om Ilja Invest går i konkurs så att någon annan i ledningen för ta tag i rodret och städa upp den finansiella situationen. Ilja verkar vara extremt riskbenägen. Det funkar bra i goda tider, men i såna här oroliga tider skiter det sig. Dvs han är motsatsen till Hufvudstaden/Lundberg.
Ja det var märkligt att sälja på själva botten om man inte får panik (rädda det som räddas kan) eller punkt 3 som du skriver ovan. Han äger dock en massa aktier fortfarande i SBB. Men inget bra läge att sälja nu för aktien när kursen står och väger och det varit så dålig publicitet rent allmänt. Det finns 1000 anledningar till att sälja men bara en för att köpa som någon gurrus sa. Sen kan det ju ha någon helt personlig anledning på ett mer djupare plan? Men det ser tyvärr inte alls bra ut om det inte kommer några insider köp på det här eller någon förklaring på säljet?
Senast redigerad av Truefighter 2022-07-20 kl. 19:37.
Citera
2022-07-20, 19:31
Medlem
Citat:
Vet ej om detta är for real:
https://twitter.com/BakilAlward/status/1549799634129887243?t=-c_oqSvyu6ajtwPCTIXn9A&s=07&fbclid=IwAR31CI5ryjxryY Gx4qToABt7KIiXxPcFEkqOovB9-qRyYbhXCemvtxzBcN8

Om det mailet stämmer är det marginal call? Då kan man lugna sig lite om det stämmer. Dock styrker det att ledningen är väldigt riskbenägna människor.
Ok! Då kanske det är förklaringen om det nu stämmer?
Senast redigerad av Truefighter 2022-07-20 kl. 19:35.
Citera
2022-07-20, 19:35
Medlem
Citat:
Då visar det sig att mina farhågor var befogade när Vice VD valde att sälja på 13,67 kr/aktie!! Man säljer inte på det priset såvida något inte är helt galet med bolaget. Frågan är hur man agerar nu. Att inte köpa är nog självklart men de aktier som jag har kvar, som förvisso inte är någon större summa, låter jag nog vara kvar, medveten om att de helt kan tappa sitt värde.

Man kan resonera varför vice VD väljer att sälja men jag misstänker att det är för att Ilja kör bolaget i botten genom att han är så pass skuldsatt. Han har för många röster helt enkelt så det går inte styra bolaget i rätt riktning. Hade det funnits annan VD och ledning på plats hade bolaget kunnat repa sig rejält. En annan tänkbar faktor är att det finns en hund begraven.

Märkligt att det tog så många dagar för posten att yppa sig. Kanske kommer fler säljposter framöver?

Kan någon ta reda på om Vice VD också är belånad för att dementera/bekräfta ev margin call?

Vad heter denna vice VD? Var det inte personal som fick gå.. han kanske slutade firman och sålde därför, det är inget ovanligt.

Var det en stor post?
Citera
2022-07-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad heter denna vice VD? Var det inte personal som fick gå.. han kanske slutade firman och sålde därför, det är inget ovanligt.

Var det en stor post?

Se nedan!

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Krister Karlsson, vice vd i fastighetsbolaget Samhällsbyggnadsbolaget i Norden, har den 15 juli sålt 2,1 miljoner aktier för 13:67 kronor per aktie, sammanlagt således för 28,7 miljoner kronor.

Det framgår av Finansinspektionens insynsregister.

Krister Karlsson ägde per den 30 juni drygt 5,1 miljoner aktier i bolaget, enligt ägardatatjänsten Holdings.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2022-07-20, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Kan ju förvisso ha andra orsaker än det du förmodligen tror. 🤣🤣

Hahaha 😂😂 vi får se !!
Citera
2022-07-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Var det en stor post?

Var inte så naiva era dårar... Vad tror ni det är för individer som skapat detta vidunder? Det är klart att dom är riskbenägna som fan...

Krister Karlsson
Krister Karlsson
Fastighetsutvecklingschef sedan 2016 och Vice VD

Utbildning: Fastighetsekonomi, KTH och juridik, Uppsala Universitet.
Bakgrund: Chef Plan- och Fastighetsutveckling hos Rikshem AB och Regionchef Baltikum, Projektchef Sverige samt Fastighetsutvecklare hos NCC.
Övriga nuvarande befattningar: Styrelseordförande, -ledamot och -suppleant för ett flertal dotterbolag inom SBB koncernen.
Innehav: 5 103 589 B-aktier, 560 D-aktier.
Tel: +46 70-352 56 65
E-post: krister@sbbnorden.se

Men det är styrelsen som är intressant här - eftersom det tydliggör att det självklart finns judiska intressen bakom frontfiguren Ilja:

https://corporate.sbbnorden.se/sv/styrelse-bolagsstyrning/
Citera
2022-07-20, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gedigenherre
Gubben prickade botten💀

Margin call???

Den chansen är inte stor
Citera
2022-07-20, 19:49
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Kikade tillbaka på lite äldre nyheter, de innan jag ens hade börjat titta på företaget för att jag tyckte att det var för dyrt.

I backspegeln var ju dessa två fantastiska för SBB:

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2021/11/30/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-forandring-i-antal-aktier-och-roster-i-samhallsbyggnadsbolaget-i -norden-ab.html

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/11/19/wallenstam-sbb-genomfor-riktad-nyemission-pa-508-miljoner-till-4-procents-premie-wallenstam-och-wela ndson-tecknar.html

Göra nyemissioner när aktien toppar och handlas till en premie, och nu köpa tillbaka obligationer (hoppas jag) och D aktier till en rabatt.

Det var även mycket insyns köp kring toppen där, det kan finnas många anledningar till att sälja sina aktier, bara en att köpa dock. Om det inte försigår något trolleri med böckerna och siffrorna kommer det här att bli bra, från dessa nivåer. De som köpte får ju skylla sig själva att man köper till en premie, aktier ska handlas till en rabatt eller Fair value, samma folk köpte sbb på 70 som inte har något problem med att köpa Tesla över 200$ idag.
Citera
2022-07-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Kikade tillbaka på lite äldre nyheter, de innan jag ens hade börjat titta på företaget för att jag tyckte att det var för dyrt.

https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2021/11/30/samhallsbyggnadsbolaget-i-norden-ab-forandring-i-antal-aktier-och-roster-i-samhallsbyggnadsbolaget-i -norden-ab.html

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/11/19/wallenstam-sbb-genomfor-riktad-nyemission-pa-508-miljoner-till-4-procents-premie-wallenstam-och-wela ndson-tecknar.html

Göra nyemissioner när aktien toppar och handlas till en premie, och nu köpa tillbaka obligationer (hoppas jag) och D aktier till en rabatt.

Det var även mycket insyns köp kring toppen där, det kan finnas många anledningar till att sälja sina aktier, bara en att köpa dock. Om det inte försigår något trolleri med böckerna och siffrorna kommer det här att bli bra, från dessa nivåer. De som köpte får ju skylla sig själva att man köper till en premie, aktier ska handlas till en rabatt eller Fair value, samma folk köpte sbb på 70 som inte har något problem med att köpa Tesla över 200$ idag.

Passande nick och avatar!!!
Citera
2022-07-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss

Det är ju lite av den positiva sidan då man kikar i backspegeln. Just nu är jag rätt nöjd med att vara ur position men det ska bli intressant att följa SBB och utvecklingen på detta "drama".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in